گزارش جی پلاس

شکوه جام تختی در پایتخت کشتی ایران

جام تختی کشتی آزاد به عنوان سومین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی در تنکابن برگزار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رقابت های جام بین المللی جهان پهلوان تختی، روزهای پنجشنبه و جمعه، 19 و 20 خرداد در تنکابن برگزار می شود تا سومین مرحله از چرخه انتخابی تیم های ملی، به میزبانی غرب مازندران برگزار شود.

جام تختی از قدیمی ترین و ریشه دارترین تورنمنت های کشتی ایران است که همیشه جزو مسابقات مهم بوده و نقشی بی بدیل در معرفی ستاره های کشتی ایران داشته است.

حالا چهل و چهارمین ایستگاه این مسابقات، به تنکابن رسیده تا تب داغ کشتی بار دیگر در پایتخت کشتی ایران بالا بگیرد.

جام جهان پهلوان تختی مهم‌ترین تورنمنت کشتی ایران بعد از انقلاب محسوب می‌شود که همواره کیفیت بالایی داشته و قهرمانان بسیاری بوده‌اند که از پهنه این رقابت‌ها و از روی تشک‌های این تورنمنت قد علم کرده و در سپهر کشتی ایران ستاره شده‌اند.

اگر چه این مسابقات، در سال های مختلف فراز و نشیب زیادی داشته و در یک دهه اخیر، نمودار کیفی آن چندان صعودی نبوده؛ اما امسال و در مسیر چرخه انتخابی تیم ملی، جام تختی به یکی از فیلترهای اصلی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی تبدیل شده تا به جز چند نفر، بقیه موجودیت کشتی ایران روی تشک این مسابقات برود و همین موضوع، می تواند کیفیت این مسابقات را در سطح بالایی قرار دهد.

تاریچخه برگزاری جام تختی

تورنمنت بین‌المللی کشتی ایران پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ به احترام بزرگمرد دنیای کشتی با نام جهان پهلوان تختی در دستور کار فدراسیون قرار گرفت که سوت آغاز اولین دوره آن سال ۵۸ در ساری به صدا درآمد و به گواه آمار اتحادیه جهانی، این مسابقات تاکنون ۴۳ دوره برگزار شده و امسال چهل و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود. هر چند بین آمار اتحادیه جهانی و فدراسیون کشتی، تضاد وجود دارد و بر اساس اعلام فدراسیون، این دوره چهل و دومین دوره این رقابت هاست.

در سال‌هایی که از عمر این تورنمنت می‌گذرد، مسابقات دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در بعضی سال‌ها با نام جام ۲۲ بهمن برگزار شد و بعد دوباره به اصل خویشتن که همان جام تختی باشد، بازگشت. در سال‌های ۱۳۸۱، ۸۶، ۹۱ و۹۹ برگزار نشد و در سال‌های ۱۳۸۲، ۸۷ و ۹۲ دو بار برگزار شد، با این اوصاف اما مسابقات جام تختی کهن‌ترین و مهم‌ترین تورنمنت کشتی ایران است که در تقویم اتحادیه جهانی هم اعتبار نسبتا مناسبی دارد. همین ریشه‌دار بودن این مسابقات سبب شده تا بخش زیادی از خاطرات ناب کشتی و قاب‌های ماندگار آن در میدان این مسابقات ثبت شود.

عکس کشتی

ترین های جام تختی

در جدول "ترین های" این مسابقات، محمد حسین محبی با ارمغان هشت مدال زرین طلا (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷) پرافتخار‌ترین کشتی گیر است و در جدول برترین کشتی گیران خارجی، مالخاز مرمانیشویلی از شوروی با چهار عنوان قهرمانی (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴) در صدر قرار دارد.

همچنین علی اکبرنژاد با 19 دوره، بیشترین سابقه حضور در این مسابقات را دارد.

استان تهران بیشترین سابقه میزبانی از این رقابت ها را دارد و پس از آن کرمانشاه با چهار، و ساری، بندرعباس، مشهد و اصفهان هر کدام با سه دوره، بیشترین میزبانی از این جام را تجربه کرده اند.

مسیر دوبنده تیم ملی از جام تختی می گذرد

 

با تدوین مراحل چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، جام تختی به عنوان یکی از ایستگاه های مهم این چرخه در نظر گرفته شد.

سال گذشته به دلیل پیش رو داشتن رقابت‌های المپیک و اهمیت جام تختی در چرخه انتخابی تیم ملی، این رقابت‌ها به صورت داخلی و بدون حضور تیم خارجی به انجام رسید. امسال هم با توجه به اینکه جام تختی یکی از مراحل پراهمیت در چرخه انتخابی تیم‌ ملی کشتی آزاد است، مسابقات با حضور ستاره های مختلف کشتی ایران برگزار می شود و تنها کشورهای ارمنستان و گرجستان در این رقابت ها حضور دارند که ارمنستان ستارگانی همچون هاروتیونیان، عنوان دار جهان در وزن 61 کیلوگرم و خندزرتسیان، عنوان دار اروپا در سبک وزن را به این مسابقات اعزام کرده است.

در این مسابقات سه طلایی ایران در مسابقات جهانی نروژ یعنی حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع، و نفرات طلایی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان شامل رحمان عموزاد، یونس امامی، علی سوادکوهی، امیرحسین فیروزپور، محمدحسین محمدیان و یداله محبی معاف هستند و بقیه کشتی گیران که به نوعی موجودیت کشتی آزاد محسوب می شوند، در تنکابن روی تشک خواهند رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید