جی پلاس

کاریاکین با تماس جعلی فیده را سرکار گذاشت!

استاد بزرگ شطرنج روسیه که به واسطه حمایت از جنگ علیه اوکراین محروم شده نبوغ شطرنجی اش را به شکل عجیبی به کار انداخت و از فیده اعتراف گرفت!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بسیاری از چهره های ورزشی روسی حمله کشورشان به اوکراین را محکوم کردند اما در این بین، سرگئی کاریاکین نایب قهرمان اسبق شطرنج جهان در اقدامی جنجالی از تصمیم پوتین برای اشغال اوکراین حمایت کرد و همین مساله در نهایت منجر به محرومیت شش ماهه او شد.

کاریاکین البته با وجود محرومیت دست از حمایتش برنداشت و حتی حکم محرومیتش را نیز قانونی ندانست. با این حال حکم پابرجا ماند تا این که استاد بزرگ برای اثبات حقانیتش و همچنین افشای جزئیات بیشتری از روند محرومیتش دست به کار عجیب و جالبی زد.

کاریاکین با کمک دو تن از دوستانش در قالب هویتی جعلی تماسی با امیل سوتوفسکی دبیرکل فیده برقرار می کند. در این تماس او خودش را وزیر ورزش اوکراین جا می زند و از او می خواهد که علیه کاریاکین تصمیمات جدی تری گرفته شود! سوتوفسکی غافل از غیرواقعی بودن این تماس همه چیز را لو می دهد و می گوید که او اولین نفری بوده که خواهان محرومیت کاریاکین شده است.

پس از تحریک سوتوفسکی توسط وزیر جعلی ورزش اوکراین او ابعاد بیشتری از این محرومیت برملا می کند و می گوید: همچنان که من اولین نفری بودم که خواهان محرومیت کاریاکین شدم باید بگویم که از نظر من این شش ماه محرومیت کم است. شش ماه برای کاریاکین بسیار کم و اندک است. من خودم شخصا پیشنهاد خواهم داد که این مدل طولانی تر شود!

سوتوفسکی در پاسخ به وزیر خیالی اوکراین که نسبت به بخشش کاریاکین ابراز نگرانی می کند می گوید: من با قاطعیت به شما تضمین می دهم که اولا دورکوویچ (رئیس فیده) هیچ نیت و تمایلی برای محافظت از کاریاکین ندارد دوما این که اصلا چنین اختیاری ندارد. من به شما قول می دهم و فراتر از قول ضمانت می کنم که کوچکترین تلاشی از سوی تیم ریاست فیده برای تخفیف این محرومیت صورت نمی گیرد. اعضای کنسول 15-20 نفر هستند که بیش از نیمی از آنها از غرب هستند و هیچ شخص روسی یا بلاروسی در بین آنها نیست. من اینها را نمی توانم علنا اعلام کنم اما به شما می گویم که هیچ کس نمی تواند ما را تحت فشار قرار دهد.

سوتوفسکی در این گفتگو اظهارات نسبتا بی ادبانه و بی شرمانه ای هم به برخی از مسئولان روسی نسبت می دهد. او با قاطعیت به وزیر ورزش اوکراین اطمینان می دهد که اگر بنا باشد تلاشی برای رفع محرومیت کاریاکین صورت گیرد او بدون هیچ واهمه ای استعفا خواهد کرد. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و می گوید حتی پیش از اظهارات جنگ طلبانه کاریاکین هم از او خوشش نمی آمده است!

این تماس تصویری 16 دقیقه ای منتشر شده و حالا سوتوفسکی که فیلمش پخش شده و با شدت و حرارت درباره لزوم محرومیت بیشتر کاریاکین صحبت می کند، متوجه شده که چه تله ای برایش چیده اند. فیده هنوز نسبت به انتشار این ویدئو اظهارنظری نکرده است.

سوتوفسکی بعد از برملا شدن داستان، در تویئتی شدیدا به کاریاکین حمله ور شد و نوشت: "سرگئی کاریاکین محروم شده به پایین ترین حد خود سقوط کرده است. او تماسی جعلی با هویت وزیر ورزش اوکراین (گوتزیت) با من برقرار کرد. من هرگز از چیزهایی که در این تماس گفتم پشیمان و شرمنده نیستم. اما برای این که متوجه شوید که پشت این کار دقیقا خود کاریاکین قرار داشته به این توجه کنید که خبر این تماس بلافاصله در رسانه های روسیه منتشر شد."

با این وجود به نظر می رسد کاریاکین که به او لقب وزیر دفاع پوتین را داده اند به اهدافش دست یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید