شطرنجباز حامی پوتین زیر تیغ تحریم!

نایب قهرمان اسبق جهان که موضع حمایتی از جنگ روسیه علیه اوکراین دارد در آستانه تحریم قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ حمله نظامی روسیه به اوکراین با واکنش منفی جامعه جهانی روبرو شد. در این بین حتی اساتید شطرنج روسیه با محکوم کردن حمله کشورشان به اوکراین خواستار پایان عملیات نظامی در این کشور شدند. چهره هایی مانند نپومنیشی نایب قهرمان حال حاضر جهان، کاستنیوک بانوی قهرمان جام جهانی، اسیپنکو، سویدلر و چندین و چند تن دیگر از چهره های برجسته شطرنج جهان، خواهان توقف فوری حملات شدند.

کاشلینسکایا، بانوی ملی پوش شطرنج روسیه با ابراز تاسف از این مساله نوشت: من شرمسار کشور متجاوزی هستم که در آن به دنیا آمده ام. جنگ را متوقف کنید.

کاستنیوک دیگر زن شطرنج باز تیم ملی روسیه هم نوشت: دعا می کنم این کابوس هر چه زودتر با کمترین قربانیان به پایان برسد. حتی اگر لازم باشد کشورم مورد تحریم و انزوای جهانی قرار بگیرد.

با این حال در بین جامعه اکثرا مخالف، پوتین یک حامی دارد که به شدت از حمله حمایت کرده است. این شطرنجباز کسی نیست جز سرگی کاریاکین نایب قهرمان جهان در سال 2016 که افتخارات و عناوین زیادی در شطرنج دارد.

کاریاکین در اکانت شخصی توئیترش با نقل قولی از یک راننده تاکسی با ایموجی های خنده و شوخی درباره جنگ واکنش نشان داد که با انتقادهای زیادی روبرو شد. پس از این کار او در یک توئیت نسبت به این مساله عذرخواهی کرد اما همچنان بر سر مواضعش باقی ماند. او معتقد بود اوکراین تهدیدی جدی به شمار می رود و حمله روسیه به این کشور منطقی و درست بوده است.

هیات ویژه فیده پس از بروز جنگ در اوکراین به سرعت واکنش نشان داد و با تشکیل جلسه ای روسیه و بلاروس را محروم کرد. همچنین قرار است پرونده کاریاکین نیز در کمیته اخلاق مورد بررسی قرار بگیرد.

اما کاریاکین مورد انتقاد جامعه شطرنج نیز قرار گرفته است. سوزان پولگار اسطوره شطرنج بانوان با ابراز تاسف از حمایت کاریاکین از جنگ نوشت: این هم نظرات شوکه کننده یکی از بهترین بازیکنان شطرنج جهان. بدون شرح!

کاریاکین یکی از هشت بازیکنی است که در مسابقات کاندیداهای سال آینده شرکت خواهد کرد. برنده این رقابت باید کارلسن برای کسب عنوان قهرمانی جهان دیدار کند. افزایش فشارها به کاریاکین می تواند باعث حذف او از این جدول شود. البته همه چیز به حکم کمیته اخلاق بستگی دارد.

در چنین شرایطی فیده با وجود این که رئیس آن دورکویچ از نزدیکان به پوتین است حمله به اوکراین را رسما محکوم کرده است.

سایت های شطرنجی هم به شدت علیه کاریاکین موضع گرفته اند. سایت chess24 که یکی از مراجع اصلی در پخش زنده و پوشش اخبار شطرنجی است برای کاریاکین از دسترس خارج شده و شطرنجباز روس با عصبانیت عنوان کرده دیگر به این سایت کاری ندارد و هرگز در آن به شکل آنلاین بازی نخواهد کرد.

سایت Chess24 در گزارشی مفصل خواهان اجماع جامعه جهانی شطرنج علیه کاریاکین و قرار دادن نام او در لیست بازیکنان تحریمی شده است. چرا که در بیانیه رسمی فیده در محکومیت حمله به اوکراین آمده است: ...همچنین فیده هر شخصی که اظهار نظر حمایتی از تجاوز توجیه ناپذیر به اوکراین انجام دهد را محروم خواهد کرد.

ژوکووا بانوی سرشناس شطرنج اوکراین با لحنی تند خطاب به کاریاکین گفت: اوکراینی هرگز تو را نمی بخشند امیدوارم تو را دیگر در شطرنج نبینیم. پیورن استاد بزرگ لهستانی نیز خواهان محرومیت کاریاکین از تمام مسابقات شطرنجی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید