گزارش جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| گارینشا؛ بهترین دریبل‌زن تاریخ که ۱۵ فرزند داشت!

مهاجم برزیلی بهترین دریبل زن تاریخ و پدر ۱۵ فرزند بود که اعتیاد به الکل زندگی ورزشی و شخصی اش را تحت تاثیر قرار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: مانوئل فرانسیسکو دوس سانتوس معروف به گارینشا یکی از بهترین های تاریخ فوتبال برزیل بود و افراد زیادی او را هم سطح پله می دانستند. مهاجم برزیلی از نظر اغلب کارشناسان بهترین دریبل زن تاریخ به حساب می آمد. او همچنین جایگاه هشتم بهترین بازیکن قرن را به خود اختصاص داد. با این حال مانند خیلی از ستاره های دیگر این رشته حواشی زیادی داشت. 

 مانه در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و ۱۵ خواهر و بردار داشت. او در کودکی کار می کرد تا بتواند با پول آن توپ بخرد و فوتبال بازی کند. گارینشا مشکل جسمانی داشت و به نظر می رسید نمی تواند یک بازیکن حرفه ای شود. پای راستش شش سانتی متر از پای چپش کوچک بود و حتی با وجود این که  زیر تیغ جراحی رفت اما وضعیتش تغییری پیدا نکرد. با این حال گارینشا ناامید نشد و پس از این که تیم های فلومیننزه و فلامنگو او را به خاطر وضعیت جسمانی اش رد کردند به بوتافوگو پیوست و بیشترین سال های دوران حرفه ای خود را در آن تیم گذراند. 

گارینشا

گارینشا در آستانه تجربه نخستین جام جهانی با یک مشکل روبرو شد. ژائو د کاروالیالس، روانشناس تیم ملی برزیل اعلام کرد که او مشکل ذهنی دارد و نمی تواند خود را در یک بازی گروهی وفق دهد. در تستی که از او گرفته شد از ۱۲۳ امتیاز لازم تنها ۳۸ امتیاز کسب کرد. به نظر می رسید گارینشا حضور در جام جهانی ۱۹۵۸ را از دست خواهد داد اما نیلتون سانتوس، هم تیمی مهاجم برزیلی در بوتافوگو تمام تلاشش را کرد تا این اتفاق نیفتد. او در سوئد در کنار بازیکنانی همچون پله، دیدی، واوا و زاگالو درخشید. 

گارینشا

مانوئل در جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی نیز یکی از ستاره های سلسائو بود و در نیمه نهایی مقابل میزبان دو گل به ثمر رساند. با این حال از زمین اخراج شد. برزیلی ها تلاش کردند تا گارینشا بتواند در فینال بازی کند. در نهایت با میانجیگری ژائو هاولانژ به هدفشان رسیدند. بخشیده شدن کارت قرمز مهاجم برزیلی با واکنش های زیادی روبرو شد و رسانه های شیلی به شدت از آن انتقاد کردند. گارینشا پیش از دیدار نهایی سوال عجیبی از آیموره موریرا، سرمربی تیم ملی برزیل پرسید و گفت: "استاد، امروز فینال است؟" و پس از تایید سرمربی در حالی که لبخندی روی لب داشت گفت: "آه، پس به همین خاطر این تعداد تماشاگر به ورزشگاه آمده است."

گارینشا

گارینشا از ۱۰ سالگی به دخانیات اعتیاد پیدا کرد و از هر نوع آن می کشید البته در آن دوران سیگار کشیدن میان بازیکنان اتفاقی معمول بود. او همچنین به الکل اعتیاد پیدا کرد که این موضوع روی فوتبال و زندگی شخصی اش اثر گذاشت. با افزایش مصرف الکل هیچ تیمی به سراغش نرفت و حتی از سمت دوستانش نیز طرد شد. علاوه بر شرایط بد جسمانی ستاره برزیلی، وضعیت مالی او هم بد بود. در سال ۱۹۷۳ یک تیم کانادایی از طریق بوتافوگو تلاش کرد تا گارینشا در یک تورنمنت ۱۰ بازی انجام دهد و برای هر بازی هزار دلار بگیرد. با این حال مسئولان باشگاه خیلی دیر به مهاجم برزیلی اطلاع دادند و او شش بازی را از دست داد. در نهایت دو بازی باقی ماند و گارینشا تنها توانست هزار دلار به دست آورد. مانه در این رابطه گفت: "زندگی این چنین است. دیروز به سمت خانه ام می دویدند تا برایم گل پرت کنند و امروز برای تماس تلفنی با من هم اذیت می شوند با وجود اینکه می دانند به پول نیاز دارم."

ستاره تیم ملی برزیل ۱۵ فرزند از پنج زن مختلف داشت. او از نیر مارکس که مادر هفت فرزندش بود در سال ۱۹۶۲  جدا شد چون رابطه عاشقانه اش با السا سوارس، خواننده معروف آغاز شده بود. برزیلی ها به شدت از این رفتار گارینشا انتقاد کردند و برخی از آن ها بر این باور بودند مهاجم برزیلی به خاطر مسائل مالی با سوارس وارد رابطه شده است. با این حال مانه این موضوع را رد کرد و گفت: "می خواهم زندگی ام را با کسی که دوست دارم تقسیم کنم." گارینشا و السا از انتقاد شدید رسانه ها در امان نماندند و حتی به خانه شان حمله شد. برخی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی شروع به بایکوت کردن آلبوم های سوارس کردند و رسانه های ورزشی آسیب دیدگی های گارینشا را مسخره می کردند. 

گارینشا

این شرایط موجب شد گارینشا بیش از قبل به مشروبات الکی روی آورد. اعتیاد و افسردگی بازیکن برزیلی تشدید شد و در سال ۱۹۷۶ سوارس که از دعواها و رفتارهای بد فوتبالیست بازنشسته خسته شده بود از او جدا شد. گارینشا یک دختر و یک پسر از دیگر نامزدش ایراکی داشت و یک فرزند هم از آخرین نامزدش واندرلیا. همچنین یک فرزند سوئدی داشت که از رابطه با یک گارسون به دست آمده بود. زمانی که ۱۹ سال داشت و در اردوی اروپایی بوتافوگو به سر می برد این اتفاق افتاد. فوتبالیست برزیلی زمانی که با السا سوارس زندگی می کرد دچار سانحه رانندگی شد و در این حادثه مادر زنش درگذشت. او به خاطر رانندگی در حالت مستی به دو سال زندان محکوم شد. 

گارینشا به دلیل مشکل ریوی در ۴۹ سالگی (بیستم ژانویه ۱۹۸۳) در کلینیکی که مخصوص معتادان الکلی بود در ریودو ژانیرو درگذشت. در سال ۲۰۱۷ اعلام شد بقایایی از پیکر ستاره برزیلی گم شده است. استخوان های گارینشا در جا به جایی که سال ها پیش در آرامگاه شهر ماگه اتفاق افتاد گم شد.

دیدگاه تان را بنویسید