گزارش جی پلاس

جهان ورزش در سال 2021+ تصاویر

سال ۲۰۲۱ پر از اتفاق های شگفت انگیز و قهرمانی های به یادماندنی در جهان ورزش بود و ورزشکارانی همچون لیونل مسی، نواک جوکوویچ و مکس ورستپن درخشیدند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: جهان ورزش در سال ۲۰۲۱ توانست بر کرونا غلبه کند و رقابت های مهمی که یک سال پیش به خاطر این بحران لغو شده بود را برگزار کند. در کنار شگفتی ها و رکورد های منحصر به فرد  لیونل مسی، نواک جوکوویچ، کریستین اریکسن، سیمون بایلز و مکس ورستپن نام های برجسته ۱۲ ماه گذشته بودند و تیم های بایرن مونیخ، چلسی، آرژانتین، ایتالیا، میلواکی باکس درخشیدند. 

فوتبال 

شش گانه بایرن مونیخ

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

یازدهم فوریه روز تاریخی برای باشگاه بایرن مونیخ بود. باوارایی ها با پیروزی یک بر صفر برابر تیگرس به لطف گل بنجامین پاوارد قهرمان جام جهانی باشگاه ها شدند و ششمین جام خود را در یک سال فتح کردند. پیش از آن تنها بارسلونای پپ گواردیولا در سال ۲۰۰۹ توانسته بود فاتح ششگانه شود. روزهای خوب بایرن ادامه داشت و این تیم هشتم می برای نهمین فصل پیاپی قهرمان بوندسلیگا شد تا هانسی فلیک خداحافظی باشکوهی از این تیم داشته باشد. باوارایی ها با یولیان ناگلزمن هم موفق بودند و در سوپرجام آلمان با پیروزی ۳ بر یک  برابر دورتموند قهرمان شدند. 

لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا

قهرمانی ویارئال

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

یکی از دراماتیک ترین ضربات پنالتی تاریخ فوتبال در فینال لیگ اروپا ۲۰۲۱ رقم خورد. ویارئال و منچستریونایتد در گدانسک به مصاف هم رفتند و در ۱۲۰ دقیقه به تساوی یک بر یک دست یافتند (جرارد مورنو و ادینسون کاوانی در این بازی گلزنی کردند). سپس ضربات پنالتی فرا رسید. هر ۱۰ بازیکن دو تیم شوت هایشان به گل تبدیل شد. سپس نوبت رویی، دروازه بان ویارئال شد و ضربه اش وارد دروازه شد‌. او توانست شوت داوید دخئا، دروازه‌بان منچستریونایتد را مهار کند و به قهرمان فینال تبدیل شود. ویارئال برای نخستین بار در رقابت های اروپایی قهرمان شد. 

قهرمانی چلسی

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان بین چلسی و منچسترسیتی برگزار شد. آبی های لندن که به لطف حضور توماس توخل توانسته بودند راهی دیدار نهایی شوند با تک گل کاوی هاورتز (دقیقه ۴۲) حریف قدرتمند خود را شکست دادند و برای دومین بار در تاریخ خود فاتح لیگ قهرمانان شدند. توخل که از پاری‌سن ژرمن اخراج شده بود از ژانویه هدایت چلسی را بر عهده گرفت و فصل را به بهترین شکل ممکن به پایان رساند. 

یورو

کریستین اریکسن

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

یورو ۲۰۲۰ پس از یک سال تعویق به خاطر بحران کرونا در بهار ۲۰۲۱ برگزار شد اما در همان شروع شوک بزرگی به این جام وارد شد. کریستین اریکسن در دیدار دانمارک و فنلاند ناگهان بر زمین افتاد و بیهوش شد. قلب هافبک دانمارک ایستاده بود و برای لحظاتی نفس نمی کشید. نقش مهم سیمون کیائر و سرعت عمل کادر پزشکی موجب شد اریکسن دوباره به زندگی برگردد. هافبک دانمارکی پس از آن اتفاق هنوز به میادین بازنگشته است و پس از لغو قرادادش با اینتر بدون تیم است.

قهرمانی ایتالیا

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

ایتالیا از شروع بازی ها نشان داد یکی از مدعیان اصلی برای کسب قهرمانی است. آتزوری مرحله گروهی را فوق العاده به پایان رساند و در ادامه با وجود افت کمی که داشت به دیدار نهایی رسید. فینال در ومبلی و مقابل انگلیس بود. میزبان می خواست به ناکامی هایش پایان دهد و برای اولین بار قهرمان اروپا شود اما این ایتالیا بود که در ضربات پنالتی انگلیس را شکست داد و برای دومین بار فاتح این جام شد. در این دیدار ابتدا لوک شاو برای میزبان گلزنی کرد و سپس بونوچی در نیمه دوم بازی را به تساوی رساند‌. آتزوری با درخشش جانلوئیجی دوناروما توانست در ضربات پنالتی ۳ بر ۲ پیروز شود. 

 آرژانتین قهرمان کوپا آمه‌ریکا

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

۲۸ سال ناکامی آرژانتین در کسب جام بالاخره دهم جولای با پیروزی برابر برزیل به پایان رسید. آلبی سلسته با هدایت لیونل اسکالونی موفق شد در فینال با تک گل آنخل دی ماریا قهرمان کوپا آمه‌ریکا شود. لیونل مسی هم در نهایت قهرمانی با تیم ملی کشورش را تجربه کرد و بهترین بازیکن جام شد. او یکی از بهترین گلزنان جام بود و بیشترین پاس گل را داد. همچنین در چهار بازی جایزه بهترین بازیکن را دریافت کرد. این عملکرد و قهرمانی در کوپا کافی بود تا چند ماه بعد برنده توپ طلا شود. 

جدایی مسی

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

پنجم آگوست غیرمنتظره ترین خبر سال منتشر شد؛ باشگاه بارسلونا اعلام کرد نمی تواند قرارداد مسی را تمدید کند. ستاره آرژانتینی پس از دو دهه باید از خانه همیشگی اش خداحافظی می کرد. کاپیتان آبی اناری ها که ۳۵ قهرمانی را در این تیم تجربه کرده بود به فرانسه رفت تا در فصل ۲۲-۲۰۲۱ با پیراهن پاری‌سن ژرمن به میدان برود. او در کنار نیمار و کیلیان ام‌باپه خط حمله جادویی PSG را تشکیل دادند. 

بازگشت کریستیانو رونالدو

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

دو هفته بعد از پیوستن مسی به پاری‌سن ژرمن اتفاق مهم دیگری در نقل و انتقالات افتاد که آن امضای قرارداد کریستیانو رونالدو با منچستریونایتد بود. ستاره پرتغالی یوونتوس را ترک کرد تا دوباره پیراهن شیاطین سرخ را بر تن کند. هواداران یونایتد از این بازگشت به شدت خوشحال شدند اما روزهای بد تیمشان همچنان با حضور ستاره پرتغالی ادامه داشت تا اینکه باشگاه تصمیم گرفت اوله‌گنار سولشایر را برکنار کند. 

سقوط بارسلونا

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به معنای سقوط کامل بارسلونا بود. آبی اناری ها با شکست ۳ بر صفر مقابل بایرن مونیخ از صعود به یک هشتم نهایی بازماندند، اتفاقی که بیش از دو دهه رخ نداده بود. روز های سیاه تیم کاتالانی دو فصل پیش با شکست ۸ بر ۲ مقابل بایرن در لیگ قهرمانان شروع شده بود و حضور رونالد کومان هم کمکی به بهبود این وضعیت نکرد‌. آبی اناری ها در تابستانی که گذشت بازیکنان مهمی را از دست دادند و در پاییز با سرمربی هلندی خداحافظی کردند. ژاوی در فرصت کوتاهی که داشت نتوانست معجزه کند و بارسا باید در ادامه فصل در لیگ اروپا رقابت کند. 

المپیک

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

بازی های ۲۰۲۰ توکیو با وجود اعتراض مردم ژاپن و بحران کرونا در تابستان برگزار شد. با وجود نبود برخی ستارگان دنیای ورزش، المپیک توکیو پر از اتفاقات بزرگ و به یادماندنی بود. ایتالیایی ها با درخشش در دوومیدانی شگفتی ساز شدند. مارسل جاکوبز قهرمان دو ۱۰۰ متر شد و در تیم ۴ در ۱۰۰ متر هم مدال طلا را بر گردن آویخت. با این حال یکی از زیباترین لحظات المپیک در پرش ارتفاع مردان رخ داد، جایی که جان مارکو ایتالیایی و موتاز قطری تصمیم گرفتند هر دو مدال طلا را بر گردن آویزند. کائلب درسل، شناگر آمریکایی در شش ماده ای که شرکت کرد توانست پنج مدال طلا کسب کند. از طرفی سیمون بایلز، ستاره آمریکایی نشان داد سلامتی روان مهم تر از هر عنوانی است. او که شانس کسب شش مدال را داشت تنها در برخی از رشته های ژیمناستیک رقابت کرد. 

بسکتبال

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

میلواکی باکس و آنتتوکونمپو در NBA تاریخ سازی کردند و توانستند در یک فصل ۴۶ بازی را با پیروزی به پایان برسانند. این برد ها در پلی اف ادامه داشت تا اینکه راهی فینال شدند. فینیکس سانز در این مرحله در انتظارشان بود و توانست دو بازی خود را با پیروزی به پایان برساند اما میلواکی با درخشش ستاره یونانی اش در یک کامبک به یادماندنی در مجموع ۴ بر ۲ حریفش را شکست داد و پس از نزدیک به نیم قرن دوباره قهرمانی را در NBA تجربه کرد. 

فرمول یک

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

یکی از جذاب ترین و پرحاشیه ترین فصل فرمول یک با قهرمانی مکس ورستپن به پایان رسید. رقابت راننده هلندی تا آخرین لحظه با لوییس همیلتون ادامه داشت و او در دور پایانی رقابت های ابوظبی توانست از حریف بریتانیایی اش پیشی بگیرد تا برای نخستین بار قهرمان فرمول یک شود. پیش از آن هیچ راننده هلندی قهرمانی در این رقابت ها را تجربه نکرده بود. ورستپن ۲۴ ساله اجازه نداد همیلتون برای هشتمین بار قهرمان شود و رکورد شوماخر را بشکند. 

تنیس

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

نواک جوکوویچ مرد شماره یک جهان سه گرند اسلم نخست سال یعنی اپن استرالیا، رولان گاروس و ویمبلدون را فتح کرد و به رکورد ۲۰ گرند اسلم راجر فدرر و رافائل نادال رسید. تنیسور صربستانی فرصت داشت با قهرمانی در المپیک توکیو و اپن آمریکا یک رکورد فوق العاده دیگر به نام خود ثبت کند اما الکساندر زورف در ژاپن و دنیل مدودف در نیویورک اجازه ندادند این اتفاق بیفتد و به ترتیب در نیمه نهایی و فینال نوله را شکست دادند. جوکوویچ در سالی که فدرر و نادال اغلب مصدوم بودند توانست عناوین مهمی را کسب کند و همچنان در صدر رنکینگ باقی بماند.

جهان ورزش در سال ۲۰۲۱

در این سال زورف با کسب مدال طلای المپیک و قهرمانی در فینال تور ATP عملکرد درخشانی داشت و بهترین ورزشکار سال آلمان شد. همچنین مدودف توانست نخستین گرند اسلم خود را با قهرمانی در اپن آمریکا به دست آورد و به همراه تیم ملی روسیه فاتح جام دیویس شود. اِما رادوکانو، شگفتی ساز سال ۲۰۲۱ بود. او نخستین تنیسور لقب گرفت که از کوالیفای به فینال گرند اسلم راه یافت و قهرمان شد. رادوکانو در ۱۸ سالگی بدون واگذار کردن حتی یک ست فاتح اپن آمریکا در بخش زنان شد.

دیدگاه تان را بنویسید