جی پلاس

فوتبال ایران دوباره مردود شد؛ وقتی از یک کار ساده عاجز هستیم!

حضور آزمایشی تماشاگران استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه، مهر تاییدی بر نبود مدیریت ساده در زمینه اسکان و سازماندهی تماشاگران در ورزشگاه بود و به همین سادگی بازگشت آن ها به ورزشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی و حتی در دربی تهران لغو شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ هفته هشتم و به طور مشخص دربی 97 تهران میان تیم های استقلال و پرسپولیس فردا (شنبه) بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که پیش از این امیدواری هایی درباره احتمال برگزاری دربی 97 تهران با حضور تماشاگران بعد از حدود دو سال وقفه وجود داشت.

 

گابریل کالدرون کابوس دراگان اسکوچیچ !+ عکس

 

آخرین حضور تماشاگران در دربی تهران به بازی دو تیم در فصل نوزدهم و دربی 92 باز می گردد که شاگردان گل محمدی و مجیدی در یک بازی پرگل و در هوای بارانی تهران به تساوی دو -دو رضایت دادند. از آن زمان تاکنون، چهار دیدار بدون تماشاگر برگزار شده و حالا غیبت تماشاگران به پنجمین بازی می رسد.

 

کنکاش در یک سوال مهم: اسکوچیچ فقط تیم های ضعیف را شکست داده است؟

 

صادر نشدن مجوز حضور تماشاگران در این دیدار بعد از آن صورت گرفت که تماشاگران هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در حضور آزمایشی خود در ورزشگاه مردود شدند! هواداران استقلال ابتدا در بازی با نساجی و در هفته پنجم برای نخستین بار بعد از شیوع کرونا وارد ورزشگاه آزادی شدند. در ادامه پرسپولیسی‌ ها در هفته ششم و با وعده رعایت بهتر پروتکل گام به ورزشگاه گذاشتند که نتیجه هر دو آزمایش یکی بود؛ مردودی!

اولین حضور تماشاگران پرسپولیس بعد از کرونا

در هر دو مرتبه، علاوه بر بروز مشکلات بسیار زیاد در زمینه بلیت فروشی، هیچ مدیریتی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی صورت نگرفته بود و هر تماشاگری، به دلخواه در یک صندلی مستقر شد و نتیجه آن، رعایت نشدن فاصله گذاری ها بود و تصویری نگران کننده از روند عادی سازی در جامعه به نمایش گذاشت.

در نبود توان مدیریتی لازم در میان دستگاه های دولتی از جمله تیم های استقلال و پرسپولیسٰ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، تماشاگران هم هیچ گونه ابتکار عملی برای سلامتی خود و اطرافیان انجام نداده بودند و نتیجه ازدحام جمعیت در یک نقطه از ورزشگاه حدودا 80 هزار نفری بود.

در حالی که مسئولان آزادی می توانستند سکوهای مختلف را برای از بین بردن تمرکز در سکوهای مقابل جایگاه باز کنندٰ از این کار هم دریغ کردند و در نهایت وزیر بهداشت در جلسه هیات دولتٰ گلایه های خود را به حمید سجادیٰ وزیر ورزش رسانده بود و حاصل آن لغو مجدد مجوز بازگشت تماشاگران بود.

مطمئنا با توجه به وجود مشکلات عدیده در دیدارهای عادی دو تیم استقلال و پرسپولیس در مدیریت حضور تماشاگران روی سکوها، نمی توان انتظار داشت وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی را برای دیدار دربی که بیشترین تماشاگر را در طول فصل دارد، صادر کند.

تا زمانی که دستگاه های ورزشی، از جمله وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، شرکت توسعه و نگهداری و دو تیم استقلال و پرسپولیس و همینطور سایر تیم های لیگ برتری، اقداماتی برای سازماندهی تماشاگران انجام ندهند، نمی توان انتظار تا با بازگشایی ورزشگاه و در شرایطی که مقابله با ویروس کرونا به حالت پایداری نرسیده، امکان حضور تماشاگر در ورزشگاه فراهم شود.

به این سبک از مدیریتی که در زمینه ورزش انجام می شود، باید به انتظار اتمام کرونا در ایران و لغو تمام محدودیت ها از جمله استفاده از ماسک نشست تا در این صورت کاستی های مربوط مدیریت پروتکل ها به چشم نیاید و تماشاگران هم به مراد دل خود برسند.

غیبت تماشاگران در دربی 97 در شرایطی است که به تازگی فینال لیگ قهرمانان آسیا در عربستان در ورزشگاهی مملو از تماشاگران الهلال برگزار شد.

دیدگاه تان را بنویسید