جی پلاس

سرنوشت نافرجام خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ وعده‌ای برای وقت گُل نِی!

پروژه واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در دولت دوازدهم مسکوت ماند و عملیاتی نشد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، در حالی که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده بود که به طور حتم خصوصی سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس در دولت دوازدهم صورت می گیرد اما  با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم پروژه واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی مسکوت ماند و این موضوع در حد شعار باقی ماند و عملیاتی نشد.

امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال درباره عدم واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی به خبرنگار جی پلاس، گفت: از ابتدا معلوم بود که اقدام دولت برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به خصوص در زمان سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان یک بازی سیاسی است. با توجه به برخی از شاخص ها، خصوصی سازی سرخابی ها یک بازی سیاسی است چرا که  باشگاه های استقلال و پرسپولیس با شرایطی که داشتند اصلا قابلیت عرضه  10 درصد از سهامشان در بورس را ندارند.  اگر قرار باشد سهام این 2 باشگاه وارد فرابورس شود باید کلیه اسناد و مدارکشان نشان دهنده سودآوری باشد. البته اینکه وزیر ورزش می گوید سهام سرخابی ها در فرابورس عرضه می شود وحی منظر نیست.

واعظ آشتیانی در ادامه صحبت های خود گفت: راهکارهای کارشناسی خصوصی سازی سرخابی ها باید انجام شود که این 2 باشگاه سودآور هستند یا نه! هر شرکتی که می خواهد وارد فرابورس شود اولین شاخصه اش این است که باید سودآور باشد. همچنین باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید 2-3 سال قبل حسابرسی شوند و نتیجه حسابرسی در مجمع تصویب شده باشد که این 2 باشگاه سودآور هستند. به هر حال این مراحل برای این 2 باشگاه صورت نگرفته تا آن ها به فرابورس عرضه شوند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال اظهار کرد: اسپانسر باشگاه های استقلال و پرسپولیس با فشار دولت این 2 باشگاه را حمایت می کند. موضوع حائز اهمیت این است که اسپانسر این باشگاه یکی است و این موضوع جای حرف و حدیث زیادی دارد. کدام اسپانسری قبول می کند که بالغ بر 70 الی 100 میلیارد تومان از این باشگاه ها حمایت کند و اگر اسپانسری پیدا شد قابلیت سودآوری دارد. واگذاری 10 درصد از سهام سرخابی ها معنی و مفهوم ندارد.

او با بیان اینکه خریداران سرخابی ها انتظار سودآوری دارند، تصریح کرد: افراد حقیقی و حقوقی که سهام سرخابی ها را خریداری می کنند انتظار سودآوری در یک سال مالی را دارند. آیا می توان این سودآوری را پیش بینی کرد، افرادی که 10 درصد از سهام  سرخابی ها را خریدند به آنها سود تعلق بگیرد؟ نکته دیگر این است که با واگذاری 10 درصد از سهام سرخابی ها همچنان این 2 باشگاه با مدیریت معیوب و ناتوان دولت اداره می شوند چون 90 درصد سهام این 2 باشگاه همچنان در اختیار دولت خواهد بود و بخش خصوصی هیچ سهمی ندارد. به نظرم این 2 باشگاه قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند.

واعظ آشتیانی با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش گفت: نکته جالب این است که وزیر ورزش می گوید که ما کار واگذاری سرخابی ها را تمام کردیم و مدارک را به بورس تحویل دادیم. به هر حال برای واگذاری استقلال و پرسپولیس  به اما و اگرها متوسل شدند و این موضوع نشان می دهد که این واگذاری مشکلات و معضلاتی دارد. به طور حتم بورس چنین ریسکی را نمی کند و همین الان بورس با چالش های متعددی مواجه است. بورس می داند که سهام سرخابی ها حتی قابلیت عرضه در فرابورس و بازارگردانی را ندارد و برای همین چنین کاری را انجام نمی دهد.

او در ادامه گفت: همچنین بورس می داند که واگذاری سرخابی ها یک موضوع سیاسی است و افکار عمومی این موضوع را متوجه شدند. وزیر ورزش دوست دارد که نشان بدهد استارت ناقص واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس را به بورس زده است. به نظرم تا زمانی که کار کارشناسی و منطقی صورت نگیرد به طور حتم متولیان بورس چنین کاری را انجام نمی دهند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: موضوع واگذاری سرخابی ها می تواند تبعات اجتماعی برای دولت بعدی داشته باشد چون وزیر ورزش در دولت جدید نیست تا پاسخ بدهد و نفر بعدی باید تاوان کارهای نسنجیده وزیر قبلی را بدهد. اطمینان دارم که بورس سهام این 2 باشگاه را عرضه نمی کند.

واعظ آشتیانی درباره اینکه واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی در دولت بعدی رخ می دهد، اظهار کرد: دولت آینده باید مدیران توانمند با یک هدفگذاری انتخاب کند تا این 2 باشگاه  قابلیت عرضه سهامشان در بورس را پیدا کنند. دولت آینده باید با تدبیر این کار را انجام بدهد و  با محاسبات منطقی بازار سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش را ارزیابی کند. واگذاری سرخابی ها در یک دوره 4 ساله امکان پذیر نیست و به نظرم حداقل فرایند منطقی برای این واگذاری به 8 سال زمان نیاز دارد. باشگاه های استقلال و پرسپولیس در 4 سال اول خودکفا شوند و در 4 سال بعدی سودده شوند.

داریوش مصطفوی مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: باشگاه های استقلال و پرسپولیس خصوصی نمی شوند و کسی در این باره تقصیری ندارد چون زیر بناها خراب است. این 2 باشگاه بدهکار و ورشکست هستند و بورس آنها را  قبول نمی کند. سیستم فوتبال ما خراب است و مدیرانی برای باشگاه های استقلال و پرسپولیس  انتخاب می کنند که خودشان می خواهند.  به هر حال نمی گذارند آدم هایی وارد فوتبال شوند که توانایی درست کردن این رشته ورزشی را دارند.

او تصریح کرد: ما نباید دنبال مقصر بگردیم چون کارها را علمی انجام نمی دهیم و به صورت دیمی می خواهیم کارها را جلو ببریم. کسب درآمد  ما در فوتبال   نسبت به کشورهای اروپایی به اندازه فاصله زمین تا آسمان است.

دیدگاه تان را بنویسید