گفت وگوی اختصاصی و نوروزی جی پلاس؛

با یوزپلنگ ایرانی در 1400؛ حسن تفتیان: وسط پیست سفره هفت سین پهن کردم/ سقف آرزوهایم طلای المپیک است

رکورددار دو صدمتر ایران با بیان آرزوهای خود در سال جدید اظهار کرد: بسقف آرزوهایم طلای المپیک است و در کنار این اتفاق حتما هزاران اتفاق خوب دیگر هم می افتد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ حسن تفتیان رکورددار دوی صد متر ایران در این چند سال بی شک به یکی از چهره‌های شاخص دوومیدانی تبدیل شده است. تفتیان که سابقه کسب مدال طلای قهرمانی آسیا را نیز در کارنامه دارد این بار خود را برای حضوری هر چه بهتر در المپیک توکیو آماده می‌کند.

او گفت و گویی خودمانی با خبرنگار ورزشی جی پلاس انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

جی پلاس- از چه سنی ورزش را آغاز کردی و چطور به دوومیدانی علاقه‌مند شدی؟

تفتیان: ورزش را از سن خیلی کم حدود چهار یا پنج سالگی اما دوومیدانی را از دوازده سالی شروع کردم؛ البته به این رشته علاقه داشتم و در زمان مدرسه جسته و گریخته با اطلاعاتی که داشتم و مسابقاتی که می‌دیدم، دوست داشتم ولی از مسابقات 540 متر مدارس استعدادم را کشف کردم و بیشتر علاقمند شدم.

جی پلاس- اگر دوومیدانی کار حرفه‌ای نمی‌شدی چه شغلی را انتخاب می‌کردی؟

تفتیان: اگر دوومیدانی کار نمی‌شدم احتمالا یا فوتبالیست می‌شدم یا بیزینس من.

 

حسن تفتیان

 

جی پلاس- توصیه‌ای به افرادی که به تازگی می‌خواهند این رشته ورزشی را آغاز کنند داری؟

تفتیان: ابتدا ما باید بستر رشد دوومیدانی را در کشورمان فراهم کنیم آن وقت بخواهیم جوان ترها به این رشته علاقمند شوند. الان دوومیدانی خالی از ورزشکار و استعداد شده؛ امیدوارم با توجه به زیبایی، تنوع و جایگاه  این رشته در المپیک و رویدادهای مهم  بتوانیم اول زیرساخت‌‌ها را چه از لحاظ امکانات تمرینی و چه از لحاظ مربی و شرایط مالی ورزشکاران و چه از نظر توسعه لیگ‌ها فراهم کنیم و بعد انتظار داشته باشیم جوان‌ها به دوومیدانی علاقمند شوند و این رشته را دنبال کنند.

جی پلاس- مردم چه نگاه و دیدگاهی نسبت به  دوومیدانی دارند؟

تفتیان: متاسفانه دوومیدانی در ایران آن قدر شناخته شده نیست و ایراد از خود ما است؛ به هر حال نتوانستیم این رشته را به مردم بشناسانیم و صرفا فکر می‌کنند دوومیدانی همان دویدن است و زیاد اطلاعات دقیقی نسبت به رکوردها، مواد مختلف دومیدانی و اسطوره‌های این رشته ندارند.

حسن تفتیان

جی پلاس- امسال سال پر تلاطم المپیک است؛ چه برنامه‌ای برای این میدان بزرگ داری و پیش بینی‌ات از این رقابت چیست؟

تفتیان: بله امسال سال المپیک است؛ با توجه به شرایط ویژ‌ه‌ای هم که پیش آمده، امیدوارم در این چند ماه باقی مانده با حداکثر آمادگی در این میدان بزرگ شرکت و بهترین نتیجه را کسب کنم. قطعا با توجه به اینکه رشته ما رکوردی است، تمام تلاشم را می‌کنم بهترین رکوردم را ثبت کنم و به طور حتم با این شرایط نتایج خوبی به دست می‌آید.

جی پلاس- مسئله جالبی که اتفاق افتاد حضورت در عرصه مدلینگ بود. چه شد که وارد این حوزه شدی و آیا ادامه دار هست یا فقط برای تنوع فعالیت می‌کنی؟

تفتیان: حتما ادامه دار است و هنوز ابتدای این کار هستم. داستان ورودم هم به پیشنهاد یکی از دوستانم که در این حوزه فعالیت می‌کرد، بود و هدفمان این است بتوانیم برندهای ایرانی را در عرصه بین‌الملل بیشتر بشناسانیم. در واقع این کار را به عنوان مسئولیت اجتماعی که دارم انجام دادم اما قطعا همانطور که همه انتظار دارند اولویت اول من ورزشم است و زمانی که وقت اضافی داشته باشم به این حوزه هم می‌پردازم.

جی پلاس- بهترین و بدترین خاطره ورزشی‌ات؟

تفتیان: با توجه به اینکه هم خوبی‌ها و هم بدی‌ها گذراست سعی می‌کنم نه از خوبی‌ها زیاد خوشحال و نه از بدی‌ها دلگیر شوم اما خب به هر حال  در طول این سال‌ها اتفاقات خیلی خوب و بدی افتاد؛ مثلا در بازی‌های آسیایی انتظار خودم و مردم بیشتر بود اما المپیک ریو، مسابقات جهانی و صعود به فینال و در آخر هم کسب سهمیه المپیک توکیو اتفاقات خوبی بود.

جی پلاس- بهترین خاطره‌ات از عید نوروز؟

تفتیان: عیدهای زیادی را مخصوصا در این 12 سال اخیر به دور از خانواده و در اردو بودم؛ حالا چه در ایران و چه خارج از کشور خاطرات زیادی دارم. یک سال زمان سال تحویل وسط پیست سفره هفت سین انداختیم  که جالب بود.

حسن تفتیان

جی پلاس- دوست داشتی الان جای چه کسی بودی؟

تفتیان: واقعا دوست نداشتم جای کسی باشم و همین که هستم را دوست دارم ولی امیدوارم در جایگاه کسانی که به هدفشان رسیدند باشم و من هم به آن جایگاه برسم. قطعا سقف آرزوهایم طلای المپیک است و در کنار این اتفاق حتما هزاران اتفاق خوب دیگر هم می افتد.

جی پلاس- چه نوع موسیقی می‌پسندی و خواننده مورد علاقه‌ات چه کسی است؟

تفتیان: من موسیقی رپ را زیاد گوش می‌کنم و در این سبک هم خواننده داخلی و هم خارجی مورد علاقه ام زیاد هستند. 

حسن تفتیان

جی پلاس- از کدام اخلاقت بدت می آید و از کدام خوشت می آید؟

تفتیان: کمی حساس و نسبت به یک سری مسائل ریزبین هستم البته شاید هم اخلاق خوبی باشد ولی گاهی اذیت کننده است. اینکه صبر زیادی دارم فکر می‌کنم خوب است؛ البته منظم  هم هستم.

جی پلاس- در زندگی چه کسی را الگوی خودت قرار دادی؟

تفتیان: الگوی ورزشی‌ام که قطعا یوسین بولت است، ورزشکار بزرگی بود ولی در کل سعی می‌کنم خوبی‌های تمام افراد را الگو قرار بدهم.

حسن تفتیان

جی پلاس- جالب ترین هدیه ای که گرفتی؟

تفتیان: چیز خاصی به ذهنم نمی‌رسد که بگویم. خیلی ذوق زده شده ام اما آدمی که زیاد هیجان زده شود، نیستم.

جی پلاس- تا حالا برای حل مشکلت دروغ گفته ای؟

تفتیان: صادقانه بخواهم بگویم، بله؛ دروغ گفتم. البته سعی می‌کنم نگویم ولی خب گاهی اوقات پیش آمده است.

حسن تفتیان

جی پلاس- چه چیزی بیشتر از همه خوشحال و چه چیزی ناراحتت می‌کند؟

تفتیان: خیلی چیزها می‌تواند خوشحالم کند مثل موفقیت، سلامتی خانواده، لذت بردن از زندگی و آرامش اما چیزی که خیلی ناراحتم می‌کند این است که به هر حال کارهایی که انتظار دارم مخصوصا از عزیزانم از جمله خانواده و دوستان صمیمی‌ام انجام ندهند و کارهایی که انتظار ندارم را انجام بدهند. 

جی پلاس- تا حالا از پدر یا مادر کتک خورده ای؟

تفتیان: نه اصلا تا حالا از پدر و مادرم کتک نخوردم و خیلی کم پیش آمده که حتی دعوایم کنند. 

جی پلاس- آخرین بار که گریه کردی چه زمانی بوده است؟

تفتیان: شاید یک سال پیش آخرین باری بود که گریه کردم.

حسن تفتیان

جی پلاس- امسال خیلی از عزیزان را از دست دادیم؛ استاد شجریان، علی انصاریان و مهرداد میناوند از این جمله از دست رفتگان هستند. وقتی این اتفاقات رخ داد چه واکنش و احساسی نسبت به آن داشتی؟

تفتیان: خیلی خیلی متاسفم برای از دست یک سری از اسطوره‌های کشورمان که قطعا استاد شجریان یکی از آن‌ها بود و همینطور چندتن از بازیکنان دوست داشتنی که واقعا ناراحت کننده است؛ مخصوصا فوت علی و مهرداد که همه بابت آن متاثر شدیم.

جی پلاس- سال ۱۳۹۹ چطور بود و سال ۱۴۰۰ را چطور پیش بینی می‌کنی؟

تفتیان: سال 99 خاص ترین سال زندگی همه بود؛ با توجه به اینکه شروعش با کرونا بود. من اواخر سال 98 از فرانسه با شرایط کاملا استرس زا  و وحشتناک به ایران برگشتم؛ عید هم تنها بودم و روزهای سختی بود. چند ماه اول که با قرنطینه گذشت و کلا به جز 6 ماه آخر، سال جالبی نبود. امیدوارم سال 1400 سالی باشد اول از همه توام با سلامتی و آرامش برای تمام مردم ایران و بعد هم روزهایی همراه با پر از موفقیت و اتفاقات خوب.

حسن تفتیان

دیدگاه تان را بنویسید