جی پلاس

استقلال اشتباه پرسپولیس را تکرار می کند؟

شکایت استراماچونی علیه استقلال سرانجام به مرحله صدور رای رسیده و طرف ایرانی به پرداخت کلیه حق و حقوق این مربی ایتالیایی محکوم شده است، اما استقلال چه خواهد کرد؟

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ داستان طولانی و فرسایشی جدایی استراماچونی از استقلال به فصل پایانی‌اش رسیده و حالا باشگاه استقلال که در این قطع همکاری بی مبالاتی به خرج داد باید چیزی در حدود یک میلیون و 300 هزار یورو به او بپردازد.

استقلال در مواجهه با این پرونده دو راه حل کلی دارد. مسئولان باشگاه استقلال می توانند جنگ با استراماچونی را ادامه دهند. تن به شکایت فیفا نداده و کار را به دادگاه حکمیت ورزش بکشانند. راه دیگر این است که به حکم فیفا تن داده و تقصیر خود را قبول کنند و به دنبال راهی برای سازش و یا تخفیف گرفتن از استراماچونی باشند.

هر کدام از این دو راه مزایا و مضراتی دارد اما به نظر می رسد کش دادن ماجرا مضرات بیشتری داشته باشد. اگر اندک شانسی برای تخفیف و یا مهلت خواستن از استراماچونی وجود داشته باشد، کشاندن دعوا به دادگاه CAS این شانس اندک را نیز به طور  کلی نابود می کند. طبیعتا دعوای حقوقی ناشی از قرارداد مانند هر اختلاف دیگری فضایی ایجاد می کند که مبنای صمیمیت و نزدیکی ندارد به این ترتیب طرف پیروز در دعوا تنها در صورت پذیرش تقصیر از سوی طرف دیگر شاید تا حدی حاضر به کوتاه آمدن شود در غیر این صورت اگر کار به دادگاه CAS کشیده شود و استقلال باز هم محکوم شود، استراماچونی از یک تک یورویی هم نخواهد گذشت.

علاوه بر خشم احتمالی استراماچونی، مساله دیگر مدیریت هزینه است. کشاندن داستان به دادگاه CAS هزینه دادرسی مجدد بر روی دست استقلال خواهد گذشت و در صورت شکست احتمالی علاوه بر قرارداد یک میلیون و 300 هزار یورویی، مبلغ گزافی هم بابت فرجام خواهی باید پرداخته شود.

راهی که به دادگاه CAS ختم شود قبلا توسط پرسپولیس پیموده شده و استقلالی ها شاید بتوانند از تجربه رقیب سنتی خود استفاده کنند. جایی که سرخ ها نه تنها تن به حکم فیفا ندادند بلکه تصمیم به شکایت از برانکو گرفتند. شکایتی بی حاصل که مربی کروات را جری تر کرد و البته بی حاصل هم بود. تا جایی که پرسپولیسی ها می تواستند تخفیفی 50 درصدی با توافق بگیرند مجبور به پرداخت کل خسارت به علاوه هزینه دادرسی شدند. نکته بدتر که باعث سنگین تر شدن خسارت شد، افزایش ناشی از بالا رفتن نرخ ارز بود که خزانه پرسپولیس را ویران کرد.

استقلال با فرجام خواهی البته می تواند مدتی زمان بخرد اما این زمان نهایتا چند ماه خواهد بود و در این چند ماه قرار نیست کت جادویی بر تن مدیران پوشانده شود. از نظر قانونی هم CAS احتمالا رای به سود استراماچونی خواهد داد، چرا که او پس از اخراج از استقلال در هیچ تیمی مشغول به کار نشد و به این ترتیب او نسبت به هر دو سال قراردادش مدعی خواهد بود. تجربه نیز نشان داده عموما در ماجراهای حقوقی که یک طرف ایرانی و طرف دیگر خارجی است بنا به دلایل بسیار از جمله عدم اشراف به مسائل حقوقی ایرانی ها، عموما طرف خارجی پیروز ماجرا است و ادعاهای بدون سندی مانند این که او خودش تیم را رها کرده، خودش سر تمرین نیامده، ما خودمان شکایت داریم و ... کوچکترین حقانیت حقوقی ندارد و در جا رد می شود.

دیدگاه تان را بنویسید