جی پلاس

دربی 94، جنگی برای اثبات!

پرسپولیس و استقلال در شرایطی دربی رفت در لیگ بیستم را برگزار می کنند که هر دو به دنبال کسب نتیجه و اثبات ادعاهای خود هستند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ دو تیم برای چند دهمین بار در سال های اخیر در شرایط متفاوت با هم روبرو می شوند. در سال های گذشته کمتر پیش آمده که دو تیم از نظر وضعیت آمادگی، شرایط جدول و وضعیت روحی - روانی در یک سطح بوده باشند و امسال هم نیز وضعیت به همین شکل است. با این تفاوت که نسبت به سال های قبل این بار استقلال وضعیت بهتری دارد و اگر قرار باشد روی کاغذ تیم ها ارزیابی شوند استقلال را باید دارای شانس بیشتری بدانیم، هر چند تجربه عموما نشان می دهد که تیم برنده روی کاغذ فقط روی کاغذ برنده است.

دو تیم برای اثبات ادعاهای خود پا به میدان می گذارند. از آن سو پرسپولیسی های ناکام در فینال آسیا که بر خلاف فصول گذشته با صدر جدول فاصله دارند در پی اثبات این هستند که سه تساوی پیاپی با نساجی، ذوب آهن و سپاهان به معنی خروج آنها از جمع مدعیان نیست. سرخپوشان معتقدند که از این 6 امتیاز از دست رفته بخشی به مسائل داوری بر می گردد و بخشی نیز ناشی از شوک شکست در فینال آسیا است. برای اثبات تمام این حرف و حدیث ها و بازگشت به زمره مدعیان کسب سه امتیاز دربی کافی و حتی بیشتر از کافی است، اما اگر این اتفاق نیفتد آنها باید با پذیرش ضعف فنی خود به سمت پیشرفت و تقویت تیم خود حرکت کنند.

در سوی مقابل استقلالی ها که بعد از مدت ها صدرنشینی لیگ را تجربه می کنند، توسط تیم رقیب به سود بردن از داوری متهم شده اند. استقلال فکری تقریبا در اکثر دیدارهایش زیبا بازی نکرده و با حداقل موقعیت ها به گل رسیده اما این زیبا بازی نکردن تا زمانی که تیم فکری به صدر چسبیده باشد برای هوادارانش هیچ ایرادی ندارد. آنها می خواهند به هر قیمتی از زیر سایه پرسپولیس خارج شده و خودنمایی کنند و در این بین بازی زیبا اهمیتی ندارد. استقلال اگر بتواند پرسپولیس را شکست دهد، می تواند به صدرنشینی اش عزت و اعتبار ببخشد و به استقبال بازی های سخت خود در ادامه فصل برود.

از ادعاهای اثبات نشده دو تیم که بگذریم، پرسپولیس وضعیت خوبی ندارد. لیست هجده نفره تیم را به هر کسی نشان بدهند باورش نمی شود که این تیم از فینال آسیا برگشته است. تیمی که تقریبا مهاجم تراز اولی ندارد و باید وینگرش را در نوک حمله قرار دهد، بازیکنی موثر مانند بشار را از دست داده و روی نیمکتش نام هایی می نشینند که حتی خود هواداران پرسپولیس نیز آنها را نشناسند. 

در سوی مقابل استقلال با توپ پر وارد میدان می شود. این توپ هم در زمین پر است و هم در نیمکت، مثلث تهاجمی مطهری-شیخ - قایدی دردسری شیرین برای فکری دارد. یحیی نیز چنین دردسری دارد، اما از نوع تلخش چرا که مهاجم ندارد! در کادر فنی استقلال هم کوهی از تجربه نشسته است. نفراتی مانند مظلومی، مرفاوی، عمران زاده، برهانی، عمران زاده که هر کدام شان سابقه چندین دربی را به عنوان بازیکن و مربی دارند می توانند وزنه مشاوره ای خوبی برای فکری باشند.

استفاده از داور پشت دروازه مجددا در لیگ ایران باب شده است. اتفاقی که می تواند احتمال اعلام پنالتی را بالا ببرد. البته که داوران پشت دروازه در همین مدت محدودی که حضور داشته عملکرد مفیدی از خود ارائه نداده اند. کما این که هندبال واضح دیاباته را ندیدند و پنالتی پرسپولیس نیز در برابر سپاهان سوخت.

بخشی از وضعیت بد پرسپولیس در آستانه دربی ناشی از بازی های عقب افتاده این تیم نیز هست. در حال حاضر سرخ ها دو بازی کمتر از استقلال انجام داده و 7 امتیاز کمتر دارند. اگر پرسپولیس دو بازی عقب افتاده خود را انجام داده و پیروز شده بود، اکنون با اختلاف یک امتیاز نسبت به حریف به استقبال دربی می رفت.

دربی 94 باز هم بدون حضور تماشاگر است. مساله ای که واقعا نمی شود گفت اتفاقی مثبت است یا منفی! از یک سو فوتبال بدون هوادار روح، هیجان و درآمدزایی ندارد و از سوی دیگر وضعیتی که بعضا تماشاگران در ورزشگاه ها خصوصا در دربی ها رقم می زنند ممکن است کارشناسان را به این نتیجه برسانند که برای این دیدار خاص نبودشان بهتر از بودن شان است!

قضاوت بازی بر عهده کرمانشاهی است که تاکنون دربی را سوت نزده است. او در حالی برای این بازی انتخاب شد که جو بیهوده ای علیه بازی راه افتاده بود و حتی عده ای درخواست داور خارجی داشتند که قطعا نوعی بازگشت به عقب محسوب می شد. اما اگر کرمانشاهی و تیمش قضاوت خوبی نداشته باشند شاید دیگر کمیته داوران نتواند در برابر درخواست داور خارجی برای دربی های بعدی که احتمالا تماشاگر هم دارد، مقاومت کند.

دربی 94، همانند تمام اجداد پیشینش! حاشیه ها و جنگ روانی هایی نیز دارد. حضور مکرر دست اندرکاران استقلال در فدراسیون سوژه اعتراض پرسپولیسی هاست و آنها معتقدند این همه رفت و آمد پیش از دربی معنای خاصی دارد. بخشش مرادی و عدم محرومیت مظاهری که ظاهرا مدتهاست حکمش صادر شده اما اجرا نمی شود، از سوژه های رایج در فضای مجازی توسط رسانه های سرخ است. از سوی دیگر شایعاتی درباره دوپینگ مدافع استقلال در رسانه ها به چشم می خورد که هنوز تایید نشده است. در سوی مقابل استقلالی ها، رقیب را متهم به ایجاد فشار بر روی تیم داوری کرده اند.

رقابت تیم های پرسپولیس و استقلال که دیداری معوقه از هفته هشتم رقابت هاست، روز دوشنبه ساعت 16:35 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود

 

دیدگاه تان را بنویسید