جی پلاس

چرا آش استقلال شور است؟!

تعدد نفرات در کادر فنی استقلال مصداق بارز ضرب المثل قدیمی است که وجود چند آشپز شدن در پخت آش را باعث شوری آن می داند!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ استقلال پس از دو فصل کار کردن با مربیان خارجی که البته دستاوردی جز بدهی های سنگین چند ده میلیارد تومانی برای این باشگاه به دنبال نداشت، در فصل جاری تصمیم به استفاده از کادر فنی داخلی گرفته است. بر خلاف فصول گذشته که نبود دستیار ایرانی کنار مربیانی مانند شفر و استراماچونی احساس می شد، این بار آبی ها تصمیم گرفته اند با نفرات پر تعداد کادر فنی خود را پر کنند، تصمیمی که از منظر خرد جمعی شاید عقلانی به نظر برسد، اما اگر درست و اصولی انجام نشود (که ظاهرا هم نشده) باعث سردرگمی، موازی کاری، عدم استقلال و تداخل وظایف می شود.

محمود فکری نفر اول نیمکت استقلال است و طبیعتا مسئولیت اصلی فنی بر عهده اوست. اما جز فکری افرادی مانند مظلومی، برهانی، مرفاوی و عمران زاده هم روی نیمکت استقلال می نشینند و جز مظلومی که سمت سرپرستی دارد، بقیه نفرات کار فنی انجام می دهند؛ کما این که بر اساس برخی شنیده ها حتی مظلومی هم در امور فنی وارد می شود.

آن که ضرب المثل معروف "آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا بی نمک" را وارد ادبیات زبان فارسی کرده هیچ گاه فکرش را نمی کرده که اگر آشپز به جای دو تا، سه، چهار و یا پنج نفر شود چه اتفاقی می افتد؟ اصلا آن آش را می توان خورد؟

کلیپی از نیمکت استقلال در بازی با پیکان در فضای مجازی منتشر شده که عمران زاده با صدای بلند نکته فنی و تاکتیکی را به مرادمند گوشزد می کند، اما مرفاوی با صدایی چند ده دسی بل بلندتر تصمیم او را وتو کرده و با عصبانیت فریاد می زند: الان نمیشه که! این به خوبی مشخص می کند که تقسیم وظایف در کادر فنی استقلال به خوبی صورت نگرفته است و هر کس برای خودش نکته ای می گوید.

حق با مرفاوی است یا عمران زاده. به واقع هیچ کدام! گوشزد کردن وظایف تاکتیکی به بازیکنان در حیطه وظایف سرمربی است و سایر دستیاران و اعضای کادر فنی نقش مشورتی دارند. به عبارت دیگر آن ها باید هر آنچه در تمرین و یا در بازی به نظرشان می رسد که احیانا از چشم سرمربی دور مانده را به گوش او برسانند و نظر مشورتی خود را ارائه دهند و تصمیم گیری نهایی با فکری است چرا که او در نهایت باید پاسخگوی عملکرد فنی تیمش باشد. این سبک از کار تیمی در بسیاری از تیم های فوتبال جهان رایج است. افرادی مانند سرپرست و دستیار می توانند بر وضعیت نیمکت، چگونگی انجام تعویض ها، میزان آمادگی بازیکنان، مشاوره برای ارنج چیدن، جمع کردن حاشیه های رایج در تیم های بزرگ و ... نظارت داشته باشند اما مسائلی که در پایان دیدار برابر فولاد رخ داد، از حاشیه به وجود آمده برای تعویض دیاباته تا مصدوم شدن دانشگر و 10 نفره بازی کردن استقلال و در نهایت فحاشی بسیار رکیک فکری در پایان بازی نشان داد که این وظایف هم در حال حاضر در استقلال درست انجام نمی پذیرد.

 آیا افرادی مانند مظلومی و مرفاوی که سابقه نشستن روی نیمکت استقلال را در سالیان گذشته در کارنامه دارند برای بازگشت به نیمکت این تیم دندان تیز کرده اند؟ درباره درستی این فرضیه به قطعیت نمی توان صحبت کرد اما اگر فکری نتیجه نامناسبی نگیرد و همکاری او با استقلال پایان پذیرد، غیر از این است که این افراد گزینه های اصلی سرمربیگری استقلال خواهند بود؟

استقلال البته تا بدینجای فصل (نسبت به فصل های گذشته) بد نتیجه نگرفته و کسب 7 امتیاز از چهار بازی را نمی نوان نتیجه ضعیف قلمداد کرد اما چیزی که بیشتر از نتایج به چشم می آید سبک بازی استقلال است که چندان مطلوب هواداران نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید