جی پلاس

جهل مکرر و توجیه نژاد پرستی در پرونده آل کثیر

متاسفانه بعد از گذشت حدود سه ماه اما برخی همچنان اصرار به انعکاس شادی بعد از گل عیسی آل کثیر و تاکید روی عاری از اشتباه بودن این حرکت بازیکن پرسپولیس دارند در حالی که این نوع برخورد ریسک تکرار این اتفاقات را بالا می برد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شبنم روحی- تیم فوتبال پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه 2 بر یک برابر اولسان حریف کُره ای شکست خورد و بازهم طعم تلخ نایب قهرمانی را چشید.

در زمان برگزاری این مسابقه، برنامه فوتبال برتر در شبکه سه با حضور محمد حسین میثاقی و محمدرضا احمدی به عنوان مجری و البته عیسی آل کثیر بازیکن محروم پرسپولیس برگزار شد.  در طول پخش این برنامه صحبت ها و بهانه های عجیبی درخصوص باخت و رای پرونده آل کثیر به میان آمد و محرومیت این بازیکن ناشی از دشمنی AFC با ایرانی ها عنوان شد.

کاملا درست است و برکسی پوشیده نیست که عیسی آل کثیر هیچ منظور نژادپرستانه ای از شادی بعد از گلش نداشته اما از همان ابتدا تلاش براین بود که به جای عذرخواهی، کنفدراسیون آسیا بپذیرد که او این کار را با قصد نژادپرستی انجام نداده است. در واقع در چنین اتفاقاتی اصلا برای AFC یا هر فدراسیون و کنفدراسیون دیگر مهم نیست که این کار با عمد صورت گرفته یا خیر؛ بلکه مهم ترویج این موضوع است که متاسفانه در ویژه برنامه فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز تکرار و عکس خوشحالی آل کثیر دوباره نشان داده شد.

حتی با نشان دادن عکس بارها مجریان اعلام کردند که این حرکت اصلا چیز مهمی نیست! همان طور که پیش از این بسیاری از سلبریتی ها و حتی مردم خوشحالی آل کثیر را تکرار و او هم آن را در صفحه خود منتشر می کرد! با این حرکت به جای آن که کنفدراسیون فوتبال آسیا ندامت آل کثیر را ببیند، متوجه پافشاری او روی این مسئله می شود!

آیا با این اتفاق AFC کسی را می بخشد؟!

متاسفانه به جای اینکه رسانه در تلاش باشد تا به سهم خود جلوی تکرار چنین قضایایی را بگیرد و آگاهی ها حتی در سطح عمومی را هم در خصوص انجام چنین حرکاتی بالا ببرد خودش دست به حمایت از آن می زند. بنابراین اگر دوباره یک بازیکن و تیم دیگر گرفتار چنین مشکلی شدند نباید از AFC گلایه کرد.

به جای اینکه از این اتفاق بزرگ و تلخ رخ داده برای آل کثیر عبرت گرفته شود بیشتر سعی براین است که با ایجاد هیجان کاذب روی کار صورت گرفته تاکید شود و افکار عمومی را به این سمت ببرند که شادی بعد از گل عاری از اشتباه بوده است. ممکن بود اگر از همان ابتدای به جای فرستادن عکس های برادرزاده آل کثیر، عذرخواهی رسمی صورت می گرفت پرونده به شیوه دیگری پیش می رفت.

شاید اگر تاکیدکنندگان روی حرکت آل کثیر بدانند یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی والیبال زنان روسیه به همین دلیل دچار محرومیت شده دست از اصرار بردارند. سرخیو بوزاتو مربی زنان روسیه در خوشحالی بعد از بازی قطعی شدن صعود این تیم به المپیک که با برتری برابر کره جنوبی بود، حرکت آل کثیر را انجام داد و این موضوع با انتقادهایی همراه که در نهایت منجر به محرومیت سه جلسه ای این مربی شد.

برخی رسانه های روسی اعلام کردند که چون تیم ملی والیبال سهمیه المپیک توکیو را گرفته او این حرکت را انجام داده تا نشان دهد تیمش به ژاپن می رود اما  مسئولان کره اعلام کردند ژست بوزاتو مظهر نژادپرستی است.

بنابراین مهم نیست که این اتفاق با چه نیتی صورت گرفته؛ بلکه موضوع قابل اهمیت قرار گرفتن چنین عکس العمل هایی در حیطه حرکات نژادپرستانه است که هر فدراسیون و کنفدراسیونی در هر رشته ای به شیوه خود با آن برخورد می کند.

دیدگاه تان را بنویسید