یادداشت جی پلاس

از کاملا هَریس تا امثال زهره هراتیان؛ دو روی سکه نگاه به مدیریت زنان!

در حالی که حضور زنان در پست های متفاوت مدیریتی در جهان امروز یک اتفاق کاملا عادی و پذیرفته شده است اما در فوتبال ایران اداره یک مجموعه توسط آن ها راه را برای توهین های غیرمنطقی بازگذاشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛"جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا؛ "کاملا هَریس" یک زن سیاهپوست با تبار آسیایی را به عنوان معاون خود انتخاب کرد تا مشخص شود، زنی با چنین پیشینه ای تا چه اندازه در سطوح قدرت آمریکا می تواند پیشرفت کند. باتوجه به اینکه قبل از انتخابات، معاون هر کاندیدا درصورت پیروزی مشخص است بنابراین هریس نیز مورد اقبال مردم قرار گرفته و کسی با حضور این زن به عنوان شخص دوم کشور مشکلی ندارد.

پیشتر زنان دیگری هم در عالم سیاست؛ اقتصاد و ورزش در دیگر کشورها در سطوح عالی مدیریتی، فعالیت داشته اند. در ایران هم بحث پیشرفت زنان و عهده دار بودن جایگاه های عالی مدیریتی بیش از پیش جدی گرفته شده و حتی طی یک دهه اخیر هم تا حد وزارت مسئولیت داشته اند و این وضعیت در حال رشد است اما متاسفانه هنوز دیدگاه های سنتی نه چندان معقولی در بعضی بخش ها دیده می شود.

در ورزش و اختصاصا فوتبال که پیشتر نمای مردانه آن بیشتر بود اما صرفا یک رشته منحصر به آقایان نیست؛ اخیرا در لیگ برتر؛  یک سرمربی جوان در اظهار نظری تاسف برانگیز درباره زهره هراتیان رئیس ایفمارک را به خاطر خانم بودن مورد سرزنش قرار داد. سرمربی ماشین سازی بعد از بازی تیمش برابر شهرخودرو گفت: حساب کنید که یک خانم برای فوتبال ما تصمیم می‌گیرد!

مهم نیست ماجرا چه بوده؛ ماشین سازی به خاطر این اظهارات عذرخواهی کرده و هراتیان هم به دنبال شکایت است؛ آن چه که مورد توجه است اینکه چرا یک سرمربی باید به خاطر رئیس بودن یک زن در یک حوزه فوتبال چنین ادبیاتی را استفاده کند. مگر قرار است تمام روسای فوتبال مرد باشند؟ آیا فوتبال برای مردان است؟ معلوم نیست که این مربی با چه منطقی این جمله را به زبان آورده است.

این مربی لیگ برتری فوتبال کشورمان اگر کمی به جهان پیرامونی بنگرند متوجه می شوند که دیگر دوران جمله "دختر را چه به فوتبال" گذشته و زنان هم حق دارند فوتبالیست باشند؛ در فوتبال هم مدیریت کنند. دیگر دوران افکار جنسیت زده و تبعیض جنسیتی به پایان رسیده است.

اگر نقد او صرفا به مدیریت زهره هراتیان بود، شاید کسی نمی توانست نسبت به صحبت های این سرمربی اعتراض کند. چرا که نه تنها هراتیان بلکه دیگر مدیران هم اشتباه می کنند و کسی قرار نیست بگوید هراتیان بدون نقص کار کرده و می کند.

موضوع مورد بحث جمله تاسف برانگیزی است که بیاتلو به خاطر زن بودن هراتیان استفاده کرد. مگر چه اتفاقی رخ می دهد که یک زن در فوتبال مدیر باشد؟ در شبه تشکیلات ویرانه فدراسیون فوتبال که از مهدی تاج به میراث گذاشته شده، یکی دو مدیر زن دیگر هم حضور دارند که یکی از آنها که البته عضویتش در فدراسیون به دوران ماقبل تاج بر می گردد، پریا شهریاری رئیس کمیته فوتبال ساحلی بود که کارش را از صفر شروع کرد و در همان ویرانه ها در مجموع کارنامه موفقی برای مدیریت فوتبال ساحلی کشورمان رقم زد.

صحبت های سرمربی ماشین سازی اگر با یک واکنش درست روبه رو نشود قطعا در آینده هم تکرار می شود و هرکسی به خود اجازه می دهد این الفاظ را به کار ببرد. هرکسی در فوتبال ایران می تواند زهره هراتیان را زیرتیغ انتقادات تند خود ببرد اما احترام را نباید نادیده گرفت. کمتر کسی از یک مربی نسبتا جوان انتظار داشت چنین مطلبی آن هم در یک نشست خبری بر زبان بیاورد. باشگاه که عقیده دارد او تحت فشار روحی و روانی این جمله را برزبان آورده هنوز از گفته خود عقب نشینی و عذرخواهی نکرده است.

هرچه که هست کمیته انضباطی و مسئولان بهتر است برخورد جدی با چنین اظهار نظرهایی داشته باشند تا جلوی تکرار آن گرفته شود. همان طور که کمیته اخلاق به خاطر صحبت کوچکی مربی یا بازیکن یا مدیرعامل را محروم می کند؛ باید برابر چنین مواردی هم واکنش لازم را داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید