جی پلاس

نیمکت های فصل بیستم فوتبال ایران درجه یک نیست!

با وجود اینکه تزریق مربیان جوان به لیگ برتر اتفاق خوبی است اما اینکه بیشتر آن ها مشکل مدرک مربیگری دارند نمی تواند اتفاق خوشایندی برای کیفیت فنی مسابقات باشد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، سال ها بود که اسامی آشنا و البته تکراری روی نیمکت تیم های لیگ برتر فوتبال باعث انتقادات زیادی شده بود و بسیاری معتقد بودند که باید مربیان جدید و البته تازه نفس به لیگ تزریق شوند تا اندیشه های نو به فوتبال ایران بیاید.

در یکی دو فصل اخیر مربیانی نظیر یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی توانستند به نیمکت تیم های بزرگی چون پرسپولیس و استقلال هم برسند اما در این میان هستند مربیانی که بدون مدرک A مربیگری تبدیل به نفر اول نیمکت ها شده اند.

جواد نکونام مربی فولاد خوزستان نتایج قابل توجهی را با این تیم کسب کرده اما او هنوز مدرک A ندارد!

رحمان رضایی، ابراهیم صادقی، محرم نوید کیا، مهدی رحمتی، جواد نکونام، محمد ربیعی، وحید فاضلی و وحید بیاتلو هشت مربی هستند که مدرک A مربیگری را ندارند و با وجود شایستگی همه آن ها می توان این موضوع را یک امتیاز منفی برای این مربیان به حساب آورد.

این اتفاق نه تنها برای تیم ها بلکه برای لیگ برتر ایران نیز پیامد منفی خواهد داشت. دنیای مربی گری به نسبت گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و دنیای فوتبال روز به روز با برنامه های تاکتیکی و تکنیکی جدید مربیان رو به رو می شود اما متاسفانه در ایران مربیانی روی نیمکت می نشینند که حتی مدرک درجه یک هم ندارند.

بسیاری از مربیان خارجی نظیر میکل آرتتا حتی مدت ها بعد از دریافت مدارک و گذراندن مراحل آموزشی دستیار ماند و در کنار گواردیولا در منچسترسیتی بود. تیتو ویلانوا فقید هم مدت ها نفر دوم نیمکت بارسلونا بود و بعد سرمربی شدند اما متاسفانه این موضوع را در فوتبال ایران شاهد نیستیم.

اینکه مربیان مراحل را اصولی طی نمی کنند می تواند زنگ خطری برای کیفیت فنی تیم ها باشد. برای مثال مهدی رحمتی که تا چند ماه پیش تنها سمتش در فوتبال دروازه بانی بود حالا به شخص اول نیمکت شهرخودرو تبدیل شده و علاوه بر نکات تاکتیکی باید مجموعه تیم را هم مدیریت کند؛ مسئولیتی که هیچ آموزشی برای آن ندیده است!

نه تنها مهدی رحمتی بلکه محرم نوید کیا با وجود اینکه در لیگ قهرمانان آسیا مربیان شهرخودرو و سپاهان بودند اما به خاطر نداشتن مدرک مربیگری اجازه حضور در نشست های خبری را نداشتند و اسمشان به عنوان سرمربی رد نشده بود!

شاید بهتر باشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای جلوگیری ازنهادینه شدن این اتفاق در مسابقات قوانین منع کننده ای را وضع کند تا مربیان مجبور شوند ابتدا در کلاس های آموزشی حاضر باشند و بعد به فکر هدایت تیم باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید