گزارش جی پلاس از نحوه صعود استقلال و تراکتور به ACL

استقلال چگونه می تواند از پلی آف لیگ قهرمانان فرار کند؟/ تراکتور و شانس بالای آسیایی شدن

تراکتور با وجود قرار گرفتن در رده چهارم جدول لیگ برتر اما شانس زیادی برای کسب سهمیه آسیایی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، در پایان لیگ برتر فوتبال در فصل نوزدهم تیم های پرسپولیس، استقلال و فولاد به عنوان قهرمان، نایب قهرمان و تیم سوم لیگ سهمیه آسیایی را کسب کردند. فولاد و استقلال در حال حاضر سهمیه پلی آف را کسب کرده اند و مستقیم راهی دور گروهی نمی شوند.

معادله تیم های آسیایی در فصل جاری بسیاری پیچیده است چرا که تراکتور هم چنان شانس کسب سهمیه دارد و استقلال هم تلاش می کند سهمیه خود را از پلی آف به مستقیم تغییر دهد.

در قانون AFC، سهمیه تیم‌ های ایرانی برای لیگ قهرمانان 2+2 است. دو تیم قهرمان لیگ و حذفی به صورت مستقیم و دو تیم دوم و سوم لیگ غیر مستقیم به لیگ قهرمانان صعود می کنند؛ یعنی تیم های غیرقهرمان راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند.

پرسپولیس تنها تیمی است که حضورش در لیگ قهرمانان به صورت مستقیم قطعی شده  و فولاد هم تحت هرشرایطی باید در پلی آف رقابت کند.

استقلال

استقلال اگر می خواهد به صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان شود خودش باید قهرمان جام حذفی شود یا اگر به این هدف نرسید رقیب سنتی اش یعنی پرسپولیس به این عنوان برسد. چرا که درصورت قهرمانی پرسپولیس در حذفی، تیم دوم جدول لیگ یعنی استقلال دومین سهمیه مستقیم آسیا را کسب می کند (اتفاقی که سال گذشته برای سپاهان رخ داد) در غیر از این دو حالت استقلال شانسی برای صعود مستقیم به لیگ قهرمانان ندارد.

تراکتور

تراکتور در نیمه نهایی جام حذفی روی کاغذ کار سختی برای فینالیست شدن ندارد و اگر این اتفاق رخ بدهد تراکتور حداقل سهمیه یعنی حضور در مرحله پلی آف را کسب می کند. اگر خودش قهرمان شود که به صورت مستقیم به این رقابت ها صعود می کند و اگر پرسپولیس یا استقلال قهرمان شوند؛ تیم تبریزی باید در مرحله پلی آف به مصاف رقبای آسیایی برود.

در صورت قهرمانی پرسپولیس یا استقلال در جام حذفی فینالیست شدن یا نشدن تراکتور فرقی برای آن ها ندارد، چرا که در هر شرایط آن ها به عنوان تیم چهارم لیگ سهمیه پلی آف را کسب می کنند.

یک امکان دیگر هم این است که نفت مسجد سلیمان قهرمانی جام حذفی را به دست آورد. با وجود این که رقم خوردن این اتفاق حداقل روی کاغذ برای شاگردان تارتار بعید است اما اگر عملی شود نفت مسجد سلیمان و پرسپولیس به عنوان دو قهرمان جام حذفی و لیگ به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان می روند و استقلال و فولاد هم به پلی آف می رسند. در این صورت تراکتور هیچ شانسی برای آسیایی شدن ندارد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید