یادداشت جی پلاس

هشتگ خاطرات_خدمات؛ طنز تلخ وزارت ورزش در ماجرای ویلموتس!

روزی که سخنگوی وقت وزارت ورزش از حضور ویلموتس و قراردادش با عنوان هشتگ خاطرات - خدمات یاد می کرد و بر بزرگترین نقطه قوت ها تاکید داشت، این فکر به ذهنش خطور نمی کرد کمتر از یک سال بعد، این اظهارنظر عبارت خنده دار و تلخی برای ورزشی ایران شود!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ شبنم روحی - "از کمیته ملی المپیک و فدراسیون شطرنج می خواهم قرارداد باشگاه فرانسوی با فیروزجا را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا اجحافی در حق شطرنج باز جوان کشورمان صورت نپذیرد." این سخنان مسعود سلطانی فر وزیر ورزش در تاریخ 3 شهریور 1398 و بعد از جلسه با علیرضا فیروزجا شطرنج باز ایرانی و در زمانی است که شایعه رفتن او به فرانسه مطرح شد.

هدف از نقل این صحبت اشاره به رفتن فیروزجا برخلاف وعده های داده شده یا عملکرد نادرست وزارت ورزش و فدراسیون شطرنج در خصوص این مسئله نیست؛ بلکه جمله مهم وزیر و تاکید او برای بررسی قرارداد فیروزجا با باشگاه فرانسوی (که در حقیقت چنین قراردادی وجود نداشت) مورد توجه است.

مسعود سلطانی فر که در آن روز می خواست مسئولان به عنوان مشاور به یکی از ورزشکاران ایرانی کمک کنند تا در حق او اجحافی صورت نگیرد اما وزارت تحت امر او به همراه فدراسیون فوتبال کاری کردند که کلاه بزرگی بر سر ورزش ایران برود.

وزیر ورزش کجای بازی است؟

نام مهدی تاج این روزها و بعد از اعلام رای سنگین فیفا در خصوص پرداخت جریمه شش میلیون یورویی ایران به ویلموتس نه تنها در میان اهالی فوتبال بلکه در بین مردم هم بیشتر از قبل شنیده می شود و همه به دنبال این هستند که رئیس وقت فدراسیون فوتبال و دیگر عاملان انعقاد این قرارداد مورد مواخذه و البته برخورد قضایی قرار بگیرند که حق هم همین است؛ به هر حال ویرانه ای که مهدی تاج به عنوان یک مدیر دلواپس! اکنون برای فوتبال ملی ایران به ارث گذاشته، در تاریخ ورزش مملکت سابقه ندارد.

 

در این میان اما نقش مسعود سلطانی فر وزیر ورزش به آن اندازه که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ وزارتی که بسیاری از اخبار خوب فوتبال را حاصل خدمات خود می دانست و حالا امروز به نظر می خواهد خارج از این باتلاق باشد. مهدی علی نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش اعلام کرده که این وزارتخانه دخالتی در قرارداد و حتی انتخاب ویلموتس نداشته و بند جنجالی بعد از آن که وزیر قرارداد را دیده به آن اضافه شده است و در کل، فدراسیون ها مسئول بستن قراردادها هستند!

دخالت مشهود وزارت ورزش در فوتبال

فیفا همواره به دنبال کوتاه کردن دست دولت ها از فدراسیون های داخلی کشورها بوده و به همین دلیل مشکلات عدیده ای برای ایران به وجود آمده است. وزارت ورزش که امروز پای خود را از ماجرای تماما تلخ قرارداد ویلموتس بیرون کشیده ، همان وزارتی است که وزیرش چند هفته پیش جام قهرمانی لیگ را به کاپیتان پرسپولیس تحویل داد. این همان وزارتی است که اتفاقات خوب فوتبالی را توسط مدیر روابط عمومی وقت خود یعنی مازیار ناظمی در فضای مجازی به اشتراک می گذاشت و از آن به عنوان عملکرد مثبت وزیر و وزارتخانه متبوعش، بعضا با همان هشتگ معروف "خدمات" نام می برد.

هنوز فراموش نکردیم که بعد از بازگرداندن میزبانی پلی آف لیگ قهرمانان آسیا به استقلال و شهرخودرو، سخنگوی وزارت پرسید: دیگر چه می خواهید؟! او حتی حفظ میزبانی را دستاورد وزارت ورزش عنوان کرد.

از این دست اظهار نظرهای مدیر روابط عمومی که حکم سخنگوی وزارت را هم داشت زیاد است. مازیار ناظمی همان کسی است که حضور کی روش در کلمبیا را به خاطر ناامنی این کشور، به سخره گرفت و حتی از کی روش به خاطر شکایت از ایران به فیفا انتقاد کرد.

برای ثبت در تاریخ!

اما وزارت ورزش که امروز خود را بی خبر از همه جا معرفی می کند، اطلاع دارد که یک توییت تاریخی توسط سخنگوی وقت آن ها منتشر شده و در آن از قرارداد ویلموتس و اضافه کردن بند سه ماه غرامت با عنوان "هشتگ خاطرات خدمات" و برای ثبت در تاریخ نام برده است؟

اگر وزارت ورزش تا این حد از فدراسیون فوتبال دور بوده که حالا خود را از هرگونه مواخده مبرا می داند چرا از رفتن کی روش، مذاکره با مربیان صف کشیده (زیدان، کلینزمن و مورینیو!)، حضور مربیان وطنی روی نیمکت تیم ملی، واگذاری کمپ مرحوم حجازی به استقلال، بازگرداندن آرامش به استقلال و بسیاری مسائل دیگر در زمره عملکردهای موفقش برای فوتبال نام می برد؟! آقای ناظمی! مگر قرار نبود دوباره طلوع کنیم؟ مگر قرار نبود فوتبال ایران غروب نکند؟ امروز چه شده است؟!

 

ویرایش قرارداد بدون آن که سلطانی فر بداند؟!

وزارت ورزش براساس قوانین بین المللی حق دخالت در امور فدراسیون فوتبال را ندارد اما همه به خوبی می دانند که ما فقط در میادین بین المللی نمایشی از استقلال فدراسیون را اجرا می کنیم که اگر اینگونه نبود وزیر ورزش به عنوان نفر اول درصف اهدا کنندگان جام لیگ برتر حاضر نمی شد.

در تمام تصمیم گیری های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال چه برای انتخاب اعضای هیات مدیره، انتخاب مدیرعامل، تعیین مدیر اقتصادی باشگاه، قرارداد با اسپانسرها، وزارت ورزش نقش اصلی را ایفا می کند و بر کسی پوشیده نیست سرخابی ها کاملا زیر نظر این وزارتخانه قرار دارند و تصمیم گیری های مسعود سلطانی فر برای این دو تیم کاملا واضح و شفاف است.

اگر قراداد ویلموتس ارتباطی به وزارت ورزش و سلطانی فر نداشت، نه نسخه اولیه ای از قرارداد ویلموتس برای آن ها ارسال می شد و نه اینکه او به دنبال جور کردن چمدان پول (از سازمان مردمی تامین اجتماعی) برای ویلموتس بود! این چمدان به گفته مهدی علی نژاد و دیگر مسئولان وزارتخانه توسط آن ها تهیه و به مربی بلژیکی داده شد؛ آیا این کار وزیر از سر دلسوزی بود؟! 

مگر نه اینکه همین موضوع به عنوان یک دستاورد وزارت اعلام می شد؟ علی نژاد که خودش واضح می گوید وزارتخانه پول را جور کرده پس از همه چیز باخبر است اما به نظر می رسد به هرترتیبی می خواهد برای وزیر خوب بازی کند تا  او رانجات دهد. گاف موضع گیری او اینجاست که مگر می شود وزارت ورزش بدون اطلاع از بند اضافه شده به قرارداد ویلموتس، آن 2 میلیون و 200 هزار یورو را برای آنها تهیه کرده باشد؟!

 

مردم ایران اینفانتینو نیستند آقای وزیر!

این اتفاق را نمی توانیم به حساب بی خبری های سلطانی فر هم بگذاریم؛ چرا که مگر می شود در شاکله وزارتخانه چنین اتفاق بزرگ  و قرارداد ننگینی دیده نشود و شخص وزیر نقش بازدارنده نداشته باشد؟! آیا بی نظمی و خلل در این سیستم ناشی از ناکارآمدی مدیریتی نیست؟ وزیر ورزش که چمدان پول را برای ویلموتس مهیا می کرد چگونه از همه چیز بی خبر بود و بر فدراسیون فوتبال نظارت نداشت؟

اهالی فوتبال و مردم، اینفانتینو نیستند که بتوان ذهن آن ها را از برخی مسائل دور نگه داشت. همین طلوع و غروب های مجازی و هشتگ های خاطرات - خدمات که مدیر روابط عمومی برای به ثبت رساندن اتفاقات مثبت از آن استفاده می کرد، نمونه واضحی بر نقش سلطانی فر در امور فدراسیون فوتبال دارد.

هشتگ های خاطرات_خدمات حالا بیش از آن که برای وزارت ورزش یک کارنامه مثبت بسازد، تبدیل به یک هشتگ خنده دار شده؛  فوتبال ملی ایران برخلاف گفته سخنگوی وزارت نه به سوی آینده رفت؛ نه طلوع کرد و نه جوانانش فرصت درخشیدن داشتند؛ حالا فوتبال ایران با بدهی های سنگین روبه رو است؛ بدهی هایی که قالب آن ها مرتبط با نظارت مستقیم وزارت ورزش است! اما متولیانش خود را مقصر نمی دانند.

** تعدادی  از توییت های سخنگوی وقت وزارت ورزش که گویای تاثیر مستقیم آن ها در فوتبال است:

photo_2020-08-18_15-00-43

photo_2020-08-18_15-00-57

photo_2020-08-18_15-00-57 (2)

photo_2020-08-18_15-00-56 (2)

photo_2020-08-18_15-00-55

photo_2020-08-18_15-00-54

photo_2020-08-18_15-00-53

photo_2020-08-18_15-00-47

photo_2020-08-18_15-00-45

photo_2020-08-18_15-00-45 (2)

photo_2020-08-18_15-00-37

 

در آخر نباید فراموش کرد که عامل اصلی این قرارداد ننگین که ممکن است تعمدی هم باشد، شخص مهدی تاج است که حتی تشکیلات اداری فدراسیون فوتبال را هم در این ماجرا بازی نداد و گواه آن غلط های املایی قرارداد ویلموتس است آن هم با وجود اختصاص یک طبقه از ساختمان فدراسیون به کمیته روابط بین الملل با کلی مترجم با سابقه!

تاج که به لحاظ رویکرد سیاسی از هم کیشان این دولت نیست، در وقت احتیاج دست به دامان وزارت ورزش می شد و وقتی پولی را می ستاند، از سایه سنگین وزارتخانه بر فوتبال مملکت حرف می زد و خواسته و ناخواسته به راهش در مسیر تخریب دستاوردهای فوتبال ملی مملکت ادامه می داد! اما نباید نقش مهم وزارت ورزش را هم فراموش کرد که اگر موضع حق طلبانه ای نسبت به منافع فوتبال ملی ما دارد می بایست، کارکرد بازدارنده خود را اجرایی می کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید