گزارش جی پلاس

رای پر ابهام فدراسیون درباره بازی جنجالی/ جمی ها حق دارند زیر بار نروند؟

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در شرایطی رای به تکرار دیدار تیم های استقلال و پارس جنوبی جم داده که در رای صادره نکات مبهمی وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس؛ کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال سرانجام رای نهایی خود را درباره مسائل مربوط به دیدار تیم های پارس جنوبی جم و استقلال صادر و حکم به تکرار این بازی داد.

استقلال در هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال باید راهی جم می شد، تا به مصاف تیم پارس جنوبی جم برود، اما استقلالی ها با مثبت شدن تست کرونای تعدادی از بازیکنان خود، تصمیم گرفتند به جم نروند. در شرایطی که بازیکنان تیم پارس جنوبی جم در زمین حاضر شدند و تیم داوری و برگزار کنندگان بازی اعم از ناظر و نماینده فدراسیون در ورزشگاه حاضر بودند، استقلال در زمین حاضر نشد.

در شرایطی که پارسی ها معتقد بودند این دیدار باید 3-0 شود، استقلالی ها با استناد به قانون 25 درصد تست مثبت کرونا، عدم حضور خود در جم را قانونی می دانستند، مساله ای که مورد تایید کمیته انضباطی هم قرار گرفته و دلیل استقلالی ها را برای غیبت در جم موجه دانسته است. اما این حکم صادره ابهاماتی دارد که به آن اشاره می شود.

در حکم کمیته انضباطی آمده که با توجه به مثبت شدن تست 9 بازیکن، عدم حضور استقلال موجه بوده است. این در حالی است که با توجه به لیست 38 نفره استقلال و این که 9 بازیکن کمتر از 25 درصد است (23.6 درصد)، استقلال از نظر قانونی مجاز به غیبت نبوده است. هرچند دو بازیکن خارجی استقلال عملا این تیم را همراهی نمی کردند، اما در روز مسابقه لیست استقلال شامل 38 بازیکن بوده و ملاک تصمیم گیری طبیعتا تعداد افراد حاضر در لیست در همان روز است و نه لیستی که بعدا ممکن است کمتر شده باشد!

کمیته انضباطی جهت صدور رای به ماده 63 آیین نامه استناد کرده است. در این ماده آمده است: هرگاه به علت قوای قاهره و یا در شرایطی که هیچ یک از دو تیم رقیب مقصر نباشند ، مسابقه ای نیمه تمام بماند ، مسابقه مذکور در زمان ومکان تعیین شده توسط کمیته مسابقات و طبق شرایط پیش بینی شده در مقررات اجرایی مسابقات ( که توسط کمیته مسابقات تدوین و پیشنهاد می گردد) تکرار می شود.

در این ماده منظور از قوای قاهره، اتفاقات طبیعی و خارج از کنترل مانند زلزله، سیل، جنگ، آتش سوزی، صاعقه و ... است که طبیعتا درباره دیدار استقلال برابر پارس جنوبی جم این شرایط وجود نداشته است. در ادامه این ماده آمده است: "هیچ یک از دو تیم مقصر نباشند". تیم پارس که در زمین حاضر شده و آماده برگزاری مسابقه بوده است و نمی تواند مقصر باشد. اما آیا استقلال که تعداد کرونایی های بیشتر از آمار واقعی منتشر کرد و در نهایت آمار بازیکنانش به 25 درصد هم نرسیده را می توان غیرمقصر تلقی کرد؟

در پروتکل اعلام شده به سازمان لیگ آمده چنانچه 25 درصد لیست یک تیم به بیماری کرونا مبتلا شوند، دیدارهای این تیم لغو خواهد شد و پس از قرنطینه 14 روزه بازی ها از سر گرفته می شود، این در حالی است که استقلال در فاصله کمتر از یک هفته پس از لغو دیدار برابر پارس جنوبی جم برابر تراکتورسازی به میدان رفت و حتی تعدادی از بازیکنانی که نامشان به عنوان بازیکنان کرونایی اعلام شده بود در زمین حاضر شدند و بازی کردند!

سهیل مهدی، که مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ است در برنامه تلویزیونی رسما اعلام کرد که بازیکنان استقلال باید مجددا تست دهند و باید مدارک پزشکی آنها در ایفمارک تایید شود، اما نتیجه نهایی این تست که به تست راستی آزمایی معروف شد، هیچگاه به طور دقیق منتشر نشد.

در حکم کمیته انضباطی اعلام شده که 9 بازیکن استقلال مبتلا به کرونا بوده اند. اما چرا نامی از این بازیکنان نیامده تا از حضور آنها در میدان تا زمانی که تست های بعدی شان منفی شود، جلوگیری بعمل آید؟

از رای کمیته انضباطی این گونه بر می آید که تیم ها می توانند حساب کتاب داخلی خودشان را انجام دهند و بدون هماهنگی و کسب مجوز (همانند کاری که استقلال انجام داد) از حضور در میدان استنکاف ورزیده و در نهایت بازی شان تکرار شود. با این وضعیت اگر تیم دیگری در هفته های آتی چنین کاری انجام داد، طبیعتا دیگر امکان صدور حکم 3-0 بر وجود نداشته و آن دیدارها هم باید تکرار شود.

افاضلی، سرمربی تیم پارس جنوبی جم اعلام کرده بود که به هیچ وجه تکرار دیدار با استقلال را نمی پذیرد و حتی به فیفا شکایت خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید، تیم پارس جنوبی  جم که اتفاقا به شدت خطر سقوط را احساس می کند تن به دیدار تکراری می دهد یا کار را از مراجع قانونی دنبال خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید