سکوت رییس پیشین فدراسیون فوتبال شکست

تاج: به جای گرانی، قرارداد ویلموتس مشکل کشور شد!/ کی روش 21 میلیون دلار درآمد برای ایران داشت/ ویلموتس گفت سرمن کلاه گذاشته اند/صحبت های اینفانتینو هماهنگ نشده بود

مهدی تاج رییس پیشین فدراسیون فوتبال که این روزها عملکرد ضعیفش در دوران مدیریت گریبان فوتبال ایران را گرفته است گفت: به جای کرونا و گرانی، قرارداد ویلموتس تبدیل به مشکل کشور شده و امروز می خواهم این مشکل را حل کنم!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، مهدی تاج رییس پیشین فدراسیون فوتبال بعد از مدت ها سکوت در خصوص انتقادات و حواشی پرشمار اخیر فوتبال ایران گفت: قرارداد با ویلموتس بسیار خوب بود. ما در این مدت سکوت کرده بودیم چرا که با ویلموتس در دعوا بودیم و نمی توانستیم خیلی از توضیحات را بدهیم چرا که ممکن بود وکلای او از صحبت های ما استفاده کند. این سکوت به معنای این نبود که جوابی نداریم و بی احترامی به مردم هم نبود. الان گستره انتقادات وسیع شده و تصمیم گرفتیم صحبت کنیم. مشکل کشور ویلموتس شده است و کرونا، گرانی ، آب و برق فراموش شده بود و امروز می خواهم مشکل کشور را حل کنم!

او درباره سود ایران در زمان حضور کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی گفت: من عملکرد کی روش را کاملا قبول دارم. ما تصمیم گرفتیم سهم او از پاداش جام جهانی از 10 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کند و این کاملا قانونی بود. کی روش به دلیل حضور در جام جهانی و جام ملت های آسیا برای ما 21 میلیون دلار برای درآمد کسب کرد و جمع هزینه او با کل مسابقات و اردوها 10 میلیون و 600 دلار شد. ما بسیاری از اتفاقات فوتبال کشور را با این پول ها رقم زدیم.

تاج درباره پروسه انتخاب ویلموتس گفت: بعد از رفتن کی روش بیشتر مردم نظرشان انتخاب مربی خارجی بود و برخی هم می گفتند باید کسی در قواره خود کی روش به ایران بیاید. خیلی ها هم نمی خواستند کی روش اصلا برود. یک سری از افراد هم دوست داشتند مربی جوان و جویای نام بیاید و حتی لیگ را بیشتر ببیند. این مطالبه مردم بود. بسیاری بودند که مربیانی را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دادند و این عرف است. این ها فقط پیشنهاد بود و حرفی از انتخاب نبود. کفاشیان هم اعلام کرد که شش سفارت به ما مربی پیشنهاد داد و مشکلی هم نیست. در زمان انتخاب سرمربی  گزینه هایی به نام های بلان ، دالیچ، برانکو، لوپتگی، رنارد، ویلموتس، هیرو به ما پیشنهاد شدند.

او با بیان اینکه ویلموتس ارزش 2 میلیون و 200 هزار دلار را دارد، اظهار کرد:ویلموتس در بلژیک 890 هزار یورو و در ساحل عاج 1.8 میلیون دلار قرارداد بسته بود. به ما گفت 2 میلیون می خواهد هرچند قبلش عددی گفته که ما اعلام کردیم نمی توانیم. در نهایت با 2.2 میلیون دلار به توافق رسیدیم. ویملوتس مربی نوزدهم جهان است و در حد مارچلو لیپی بود. تیم ملی چین، لیپی را هم اخراج کرد و کل پول او را دادند. ویملوتس 2.2 میلیون دلار پیشنهاد داد و ما قبول کردیم. اگر اضافه قبول کردیم اشتباه کردیم! ویلموتس از بقیه مربیان پیشنهادی رنکینگ بالاتری داشت و او معمار نسل جدید بلژیک بود! در زمان او تیم ملی این کشور سوم بود و به رده اول رفت. ویملوتس اگر با عراق مساوی گرفته بود همه الان می گفتند بهترین سرمربی بود که آورده اید.

تاج در خصوص نقش بهروز زنجانی در عقد قرارداد با ویلموتس گفت: او زمان کی روش مترجم بود و کنار او بود و ما از آن جا او را شناختیم. جوان بسیار خوبی است و تمام بازی های تیم ملی را با هزینه خودش می رود و از نزدیک نگاه می کند. هیچ کسی هم برای او بلیت نمی خرد. او فوتبال و مربیان را می شناسد. تخصص پدرش شکر است و اصلا ربطی به او ندارد. تمام بندهای قرارداد با ویلموتس را یک حقوقدان تنظیم کرده است.

او درباره علت حضور زنجانی در جلسه با علی نژاد معاون وزیر گفت: او اطلاعات مذاکره ای که داشتیم را می دانست و اتفاقا پیشنهادهای خوبی هم در آن جلسه داد به همین دلیل در این جلسه حاضر بود. ما قبلا وکیل دیگری برای قرارداد با ویلموتس انتخاب کرده بودیم. در جریان مذاکره با ویملوتس هم او فقط قراداد را برای این مربی خواند و در داخل کشور قرارداد نهایی امضا شد.

تاج درباره مذاکره با لوپتگی و رنارد گفت: ما سه پیشنهاد را که فکر می کردیم به ما نزدیک است به سراغشان رفتیم. ابتدا با لوپتگی ارتباط برقرار کردیم و با آقای قشقاوی هم دیدار داشتیم. زمان کافی هم نداشتیم و اولین فیفادی را بدون سرمربی طی کردیم. با لوپتگی صحبت کردیم و 3.6 میلیون دلار پیشنهاد داد که در آن زمان هم از رئال اخراج شده بود. با ما تفاهم کرد و قرار شد 20 روز به او زمان بدهیم و بعد از مدتی با او دوباره دیدار کردیم. لوپتگی اعلام کرد که نمی تواند به ایران بیاید و گفت پدرم مریض است و همه این را می دانند و من ترجیح می دهم در کشور خودم بمانم. رنارد هم عدد خوبی را به ما پیشنهاد داد. 3.2 و 3.3 میلیون دلار را برای دستمزد پیشنهاد کرد. او در مراکش بود و گفت بعد از جام ملت های آفریقا می آیم.

او ادامه داد: ما در هیات رییسه صحبت کردیم و گفتیم شاید او همراه با مراکش قهرمان آفریقا شد. در این صورت ما یک بازی مقدماتی را از دست می دادیم و باید بدون سرمربی سپری می کردیم. خیلی هم مطمئن نبودیم و شاید اگر مطمئن بودیم، قراداد را با او می بستیم و می گفتیم بعد از یک بازی می آید. او هم گفت در آن زمان اجازه بستن قرارداد ندارد. به همین دلیل به سراغ ویلموتس رفتیم. برخی می گویند چرا در سفارت با ویلموتس صحبت کردید؟ سفارت خاک ایران است. برای صحبت اولیه طبیعی است که در خارج از ایران گفت وگو کنیم. در سفارت بلژیک صحبت و مذاکره کردیم و تفاهم اولیه را انجام دادیم.

او درباره اینکه آیا قرارداد ویلموتس 7 میلیون و 750 هزار دلار است یاخیر، گفت: قرارداد ما 2 میلیون و 200 هزار دلار است. پاداش های مساوی و برد که در قرارداد ویلموتس وجود دارد منطقی است و در قرارداد کی روش هم بود. این موارد هم مربوط هربازی نیست و همه دیدارها متفاوت است. برای قراردادهای دوستانه کاملا متفاوت است و حتی برای ویلموتس این را هم قید نکردیم هرچند در بازی های دوستانه ای که کی روش سرمربی بود پرداخت می شد. این پول ها را از خود کی روش و ویلموتس می دادیم. چرا؟ وقتی آن ها ما را به جام جهانی می برند عددی را نصیب یک کشور می کند.

تاج درباره بند جنجالی که باعث شکایت ویلموتس از ایران شده است، تصریح کرد: ما با ویلموتس از 22 می 2019 تا فینال جام جهانی 2022 قرارداد داشتیم. یکی از علت هایی که ما 2.2 میلیون دلار را پذیرفتیم این بود که او کادر تیم ملی را از 11 نفر به دو نفر رسانده بود. ضمن اینکه او قبول کرد دو دستیار ایرانی هم داشته باشد. در 18 اکتبر درخواست تمدید گرفتن پولش را از ما کرد و او یک میلیون و 250 هزار یورو را برای 5 ماه از ما مطالبه داشت. من گفتم او نجیب است چرا که 5 ماه از ما پول نگرفت. براساس قوانین فیفا هر کسی که پول را به موقع پرداخت نکند طرف دیگر می تواند فسخ کند. او قراردادش را موجه فسخ کرد چرا که در پرداخت پول او تاخیر رخ داد و ما باید سه ماه به او غرامت بدهیم که این را پرداخت کردیم. به دلیل اینکه پول به صورت بلوکه آن هم به خاطر تحریم ها به حساب او رفت، ویملوتس باید 300 هزار یورو به فدراسیون باز می گرداند و این راهم به فیفا اعلام کردیم.

او درباره مشکلات فعلی و شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران اظهار کرد: وکیل ویلموتس گفت که با این قرارداد کلاه سر ما رفته است و قراردادی که به ما داده اند با نسخه دیگر فرق می کند. او ادعا کرد که کل بند خسارت در آن وجود نداشته و در تهران به آن اضافه شده است. ما هم جواب دادیم که اینطور نیست. قرارداد را که به ایران آوردیم وزیر پیشنهاد داد که باید گارانتی و ضمانت اجرایی برای آن در نظر بگیریم. بنابراین بند غرامت از سوی ویملوتس به فدراسیون را هم در نظر گرفتیم.

تاج در خصوص بندی که در آن نوشته شده اگر طرفین به دلایل قانونی فسخ انجام دهند می توانند 3 ماه دستمزد یا مبلغ مشخصی را دریافت کنند، گفت: آن ها دقیقا روی این مبلغ مشخص دست گذشته اند. ضمن اینکه لایحه ای که همسر و گروه وکلای ویلموتس به فیفا داده اند بسیار توهین آمیز بود. من از فدراسیون بیرون آمده ام و نمی دانم که وکیل فدراسیون کیست ولی با وزارت ورزش تصمیم گرفتیم جلسه بگذاریم و درباره این موضوع صحبت کنیم. تفسیر وکلا این است که اگر ویملوتس اگر فاکتور جدیدی ارائه کند، قابل پرداخت است؛ در واقع این مبلغ مشخص مربوط به هزینه هایی غیرحقوق مثلا هزینه دیدن بازی های لژیونر ها یا خرج مبلغی در سفر مربوط به فدراسیون است اما استنباط وکلای ویلموتس این است که این "مبلغ مشخص" به معنای کل قرارداد است.

تاج درباره برگ برنده فدراسیون فوتبال ایران گفت: دو نامه به فیفا زدیم که ما فسخ را قبول نداریم و او باید برگردد چرا که ویلموتس 2 میلیون از ما گرفته و برگشته روی نیمکت ما نشسته است. وقتی نشسته است یعنی قرارداد را به پا کرده است و ما هم گفتیم فسخ را قبول نداریم. این وکلای فدراسیون فوتبال نظرشان این است که برگ برنده ما سه نامه ای است که زدیم و به او گفته ایم که بازگردد. ما هم لایحه خوبی را به فیفا ارائه کردیم ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است.

او درباره ماجرای بازنشستگی و شائبه کمک اینفانتینو برای ماند تاج در ریاست فدراسیون گفت: باید به مصاحبه اینفانتینو برگردید که او در برنامه نود گفت بازنشستگی در فدراسیون فوتبال 65 سالگی است. اینفانتیو برای قضیه ورود بانوان به ایران آمده بود و نمی شود که رییس فدراسیون جهانی برای بازنشستگی من بیاید. من اصلا هماهنگ نکردم که جمله 65 سال برای ما مهم است را او بگوید. من اصلا راضی به مصاحبه با اینفانتینو نبودم.

دیدگاه تان را بنویسید