گزارش جی پلاس

سردرگمی المپیکی ها و نگرانی سرمربی به خاطر بلاتکلیفی در خانه تکواندو

با وجود اینکه برخی از رشته ها اجازه تمرین دارند و یا زمان آغاز تمریناتشان مشخص شده اما تکواندوکاران هنوز نمی دانند از چه زمانی می توانند به اردو بروند و همین باعث نگرانی سرمربی تیم ملی تکواندو هم شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، با شیوع ویروس کرونا در اردوهای تیم ملی تکواندو بسته شد و دیگر خبری از رقص پا و هیاهو همیشگی در خانه تکواندو نیست. با اعلام فدراسیون تکواندو و البته با اجازه وزارت ورزش قرار بود این سکوت 17 خرداد ماه شکسته شود و ملی پوشان تکواندو تمرینات خود در اردوهای ملی را آغاز کنند. 

با این حال تا امروز هیچ خبری مبنی بر برپایی اردوهای ملی نیست و همین موضوع موجب نگرانی فریبز عسگری، سرمربی تیم ملی شد و گفت: قرار بر این بود که در تاریخ ۱۷ خردادماه اردوها را آغاز کنیم ولی تا روز شنبه هیچ خبر یا مجوزی برای آغاز اردوها صادر نشده و این موضع به خودی خود جای نگرانی زیادی دارد.

او ادامه داد: این درست است که تمرینات انفرادی را به دقت و روزانه دو نوبت تحت نظر داریم، ولی هیچ چیز جای تمرینات اردویی را نخواهد گرفت. تکواندوکاران باید در اردو و تحت نظر کادر فنی برنامه‌های آماده سازی را پیگیری کنند. اگر المپیک و مدال تکواندو برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مهم است، درخواست دارم به ما کمک کنند تا اردوها را آغاز کنیم. تکواندوکاران در اردو شرایط بهتری خواهند داشت، آغاز اردوها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

در کنار صحبت های مطرح شده از سوی سرمربی تیم ملی اما نظر مخالفی نیز وجود دارد. هادی ساعی مدیرفنی تیم های ملی در خصوص عدم آغاز اردوها، اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان و ستاد مبارزه با کرونا در ورزش هنوز مجوزی برای آغاز اردوها صادر نکرده اند. امیدوار بودیم این داستان کرونا تمام شود و از نیمه خرداد ماه تمرینات را آغاز کنیم. فعلا امنیت و سلامت ملی پوشان مهم تر از المپیک است و این ورزشکاران حرفه ای هستند و نباید سلامتی آن ها را بخاطر برگزاری یک ماه زودتر اردو به خطر بیندازیم. اگر اتفاقی برای ملی پوشان بیفتد، بازگشت‌شان به میادین ورزشی خیلی سخت می‌شود. ورزش تکواندو نیاز به اکسیژن‌گیری دارد و بیماری کرونا ریه را درگیر می‌کند، پس ترجیح می دهیم تمرینات را دیرتر شروع کنیم.

مدیر فنی تیم ملی تکواندو در خصوص اینکه ریسک آغاز اردوها بالاست، تصریح کرد: هم اکنون در این شرایط خطرناک بیماری کرونا، نباید ریسک کرد، چون دو سهمیه المپیک را به شخص داده‌اند و اگر آسیبی به دو المپین‌مان برسد، نمی‌توانیم کسی را جایگزین آن ها بکنیم و سهمیه کسب شده از دست می رود. ادوار گذشته سهمیه حضور در المپیک را به اوزان می دادند و می‌توانستیم نفر دوم را جایگزین تکواندوکار مصدوم کنیم.

قهرمان المپیک با اشاره به اینکه اصل برگزاری بازیهای المپیک توکیو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: شاید مشکل بیماری کرونا، سال 2021 هم برطرف نشود، مگر واکسن ضدکرونا را کشف کنند. همچنین تقویمی از سوی اتحادیه تکواندو آسیا به منظور برگزاری رقابت های قهرمانی آسیا اعلام نشده و وقت داریم تا ملی پوشان را برای مسابقات پیش رو آماده کنیم. هیچ عجله ای نداریم و همه کشورها در شرایطی یکسان هستند، در حال حاضر هیچ مسابقه ای برگزار نمی شود که رقبای ما امتیاز جمع کنند.

هادی ساعی در صحبت های خود گریزی به نظر باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک زده است که ممکن است المپیک توکیو کلا لغو شود. هرچند که شینزوآبه،نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است المپیک لغو نخواهد شد و بازی‌ها را برگزار خواهند کرد.

به گزارش جی پلاس، با تمام فرضیه ها و احتمالات موجود تیم ملی تکواندو ایران که در بخش مردان دو سهمیه المپیک توسط میرهاشم حسینی در وزن 68 کیلوگرم و آرمین هادی پور در وزن 54 کیلوگرم حدود 14 ماه تا برگزاری المپیک توکیو زمان دارد. هم می توان حق را به هادی ساعی داد که نگران سلامت ملی پوشان است و هم می توان نگرانی های سرمربی تیم ملی را برای آماده سازی ملی پوشان درک کرد. 

خاطره تلخ آسیب دیدگی بهنام اسبقی هنوز از خاطر خانواده تکواندو پاک نشده است که او در فاصله 11 ماه تا المپیک دچار آسیب دیدگی شد و کلا از کورس قهرمانی کنار رفت. یک آسیب می تواند تبعات بدی برای ملی پوشان و تکواندو ایران در پی داشته باشد. 

این روزها خانواده بزرگ تکواندو با چالش جدی روبرو است و آن این است که اردوهای ملی چه زمانی شروع به کار خواهد کرد؟ باید منتظر ماند و دید فدراسیون تکواندو چه تدبیری را خواهند اندیشید تا کم ترین گزند به این رشته موفق بخورد.

دیدگاه تان را بنویسید