جی پلاس

استقلالی ها در لیگ برتر والیبال چه می خواهند؟

با توجه به حضور مدیرعاملی در استقلال که سابقه حضور در لیگ برتر والیبال را دارد، حال این خبر به گوش می رسد که آبی های پایتخت در نظر دارند در والیبال هم تیمداری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، در سال های گذشته بسیاری از ورزشکارانِ رشته های غیرفوتبال از مسئولان درخواست کردند که شرایط اجباری را برای باشگاه های حاضر در فوتبال ایجاد کنند که آن ها در رشته های دیگر هم تیمداری کنند. قطعا در نگاه کلی این موضوع می تواند به پیشرفت دیگر رشته ها نیز کمک زیادی کند اما آن چه که در عمل رخ داده خلاف آن بوده است.

در سال های اخیر برخی تیم ها مانند سپاهان، استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن و ... در رشته های غیر از فوتبال تیمداری کردند اما نتیجه هیچ گاه آن چه که انتظار می رفت نبوده است. در بسیاری از اوقات این تیم ها کمترین هزینه را در رشته های غیرفوتبال انجام دادند و حتی در پرداخت دستمزدها نیز به قرارداد پایبند نبودند. دو سال قبل استقلال در لیگ دوومیدانی حاضر بود اما حتی مدیرعامل این تیم هم از این موضوع با خبر نبود و مطالبات دوومیدانی کاران هم پرداخت نشد. قرارداد احسان حدادی با پرسپولیس در زمان رویانیان هم دست کمی از این قرارداد نداشت.

در رشته های دیگر هم هیچ گاه حضور تیم های مطرح فوتبالی مثبت نبود و نه تنها منجر به پیشرفت نشد بلکه در بسیاری از موارد به ضرر ورزشکاران شد.

حال زمزمه این به گوش می رسد که استقلال می خواهد در والیبال هم تیمداری کند چرا که احمد سعادتمند مدیر عامل فعلی این تیم تجربه حضور در لیگ برتر والیبال را دارد و البته با مصطفی کارخانه هم رابطه خوبی دارد. سعادتمند در سال های قبل مدیرعامل بانک سرمایه بود و با هزینه های زیاد و گرفتن بازیکنان مطرح قهرمانی های پیاپی را در لیگ کسب کرد.

قطعا حضور استقلال به عنوان یکی از دو تیم پرطرفدار ایران می تواند اتفاق خوبی برای والیبال ایران باشد اما باید از تجربیات گذشته درس گرفت. در سال های گذشته هرگاه تیم های مطرح فوتبالی پای به رشته های دیگر گذاشتند حضور مستمری نداشتند و یا اینکه پایبندی زیادی به قراردادهای خود نداشتند. تاکید روی حضور این تیم ها علاوه برجذب مخاطب، به خاطر جذب منابع است اما باشگاه ها حداقل دستمزدها را تعیین می کنند و اگر هم آن را پرداخت کنند منجر به تغییر محسوس در شرایط ورزش های دیگر نمی شود.

برای مثال تیم هایی که فقط به یک فوتبالیست خود 2 میلیارد پرداخت می کنند، در رشته های دیگر در بهترین شرایط 300 تا 500 میلیون برای کل تیم هم هزینه نمی کنند. البته اگر استقلال بخواهد به لیگ برتر والیبال بیاید هزینه بیشتری انجام می دهد با این حال بعید به نظر می رسد اگر این تیم به لیگ برتر والیبال بیاید بیش از یک یا دو فصل حاضر باشد و این هیچ کمکی به والیبال ایران نخواهد کرد.

تنها مزیت حضور استقلال در والیبال به نفع مسئولان فعلی این باشگاه است که می توانند در رزومه خود حضور در لیگ برتر والیبال را هم اضافه کنند اما خروجی خاصی نه برای والیبال دارد و نه برای سیستم باشگاه داری ایران. هزینه برای تیم داری در والیبال آن هم برای تیمی به مانند استقلال که پرونده بدهی هایش دائم در حال به روزرسانی است چه عایدی برای تیم و والیبال خواهد داشت؟ قطعا در بلند مدت به جای تاثیر مثبت روی والیبال به آن آسیب می زند. همان طور که با حضور بانک سرمایه در والیبال هیچ اتفاقی برای والیبال ایران رخ نداد و فقط این تیم با هزینه های زیاد تمام ملی پوشان را به خدمت گرفت و پشت سرهم قهرمان شد و به نوعی از همان ابتدا مشخص بود که چه تیمی قهرمان است.

این بزرگترین مشکل سیستم باشگاه داری در ورزش ایران است که حضور تیم های متمول در رشته های غیرفوتبال هیچ گاه کمکی به آن ها نمی کند چرا که قوانین و دستورالعمل های لازم در این مسیر اجرا نمی شود و تیم داری بیشتر شبیه به یک دورهمی است که فقط در کوتاه مدت به نفع برخی افراد و مسئولان می شود.

 

تخلف عجیب فدراسیون دوومیدانی در قبال استقلالی ها/ دودانگه: باشگاه استقلال کاپ نایب قهرمانی اش را هم نخواست

دوومیدانی کار ایران: پولی در لیگ نباشد پیشرفت نمی کنیم/هیچ اتفاق خوبی در دوومیدانی رخ نداد

دیدگاه تان را بنویسید