گزارش جی پلاس از آن چه در سال ۹۸ در فوتبال ایران گذشت

سورپرایز بزرگ و قرارداد شلخته با ویلموتس؛ در سالی که فوتبال با کرونا تمام شد

فوتبال ایران در سال 98 فراز و فرودهای زیادی به همراه داشت؛ سالی که پرسپولیس برای اولین بار دبل کرد؛ ویلموتس به یک باره از تیم ملی رفت و کرونا کرکره رقابت های فوتبال را پایین کشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فوتبال ایران در سال 98 شرایط پرفرازونشیبی را پشت سرگذاشت و انواع و اقسام اتفاقات را تجربه کرد. از بازی های عجیب و غریب پرسپولیس گرفته تا پرونده ویلموتس و فرار مربیان خارجی از لیگ به خاطر بدعهدی مسئولان.

جام حذفی که فراموش نمی شود

فینال جام حذفی ایران در سال 98 بین پرسپولیس و داماش گیلان برگزار شد؛ بازی که قطعا برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار خواهد بود. این بازی به میزبانی ورزشگاه فولادآره نا اهواز انجام شد اما این دیدار با تاخیر 140 دقیقه ای آغاز شد. تیم داماش در اعتراض به عدم اختصاص جایگاه مشخص به هوادارانش حاضر به بازی نشد و بازیکنان سه بار خودشان را گرم کردند تا در نهایت بعد از حدود دو ساعت و نیم تیم داماش با رسیدن به خواسته خود در زمین بازی حاضر شد. این بازی جنجالی در نهایت با گل علی علیپور به نفع پرسپولیس به پایان رسید و شاگردان برانکو قهرمان شدند.

پرسپولیس+-+فینال+جام+حذفی

هت تریک- دبل پرسپولیس برای اولین بار

پرسپولیس برای سومین فصل پیاپی قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفت و در قهرمانی لیگ هت تریک کرد. شاگردان برانکو در جم به مصاف پارس جنوبی رفتند و با تک گل "ماریو بودیمیر" به برتری رسیدند و قهرمانی لیگ را به دست آوردند. با این قهرمانی لیگ و قهرمانی در جام حذفی، پرسپولیس اولین تیمی شد که در قهرمانی دبل و در یک فصل دو جام لیگ و حذفی را کسب کرد. با توجه به قهرمانی پرسپولیس در دو جام، مسئولان تصمیم عجیبی گرفتند و اعلام کردند دیگر نیازی به برگزاری سوپرجام نیست و پرسپولیس قهرمان این جام معرفی شد!

 

Persepolis_Pars_Jonoubi_Jam_16_May_2019_Thursday_23

از برانکو تا استرا؛ فرار مربیان خارجی از لیگ به خاطر بدقولی

بعد از قهرمانی پرسپولیس برای سومین دوره پیاپی کمتر کسی تصور می کرد که فصل بعد مربی غیر از برانکو روی نیمکت پرسپولیس بنشنید اما این اتفاق افتاد و برانکو به خاطر بدقولی های مکرر مسئولان تیم در پرداخت های مالی از این تیم رفت. خروج مربیان از ایران تنها به برانکو ختم نشد و آندره آ استراماچونی مربی موفق که بعد از سال ها استقلال را به صدرجدول لیگ رساند، قبل از پایان نیم فصل به خاطر عدم روراستی مسئولان این تیم به ایتالیا رفت و با وجود بارها اعلام زمان بازگشتش اما او هیچ گاه به ایران برنگشت. حاشیه های استراماچونی با استقلال روزهای زیادی خبراول رسانه ها بود. بعد از استراماچونی حالا نوبت کالدرون بود؛ مربی که به جای برانکو روی نیمکت پرسپولیس نشست اما او بیشتر از یک نیم فصل دوام نیاورد. کالدرون که به گفته خودش تنها به خاطر احترام و وجدان کاری تا نیم فصل در پرسپولیس مانده بود، تیم را صدرنشین کرد و با یک بلیت یک طرفه از ایران رفت. کالدرون هم به مانند برانکو و استراماچونی دیگر به ایران نیامد و دلیل کار او هم به مانند دو مربی دیگر فقط عدم روراستی مسئولان تیم و پرداخت نشدن مطالبات بود.

گزارش فوتبال

 

ویلموتسی که نیامده رفت

مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی پرگل برابر کامبوج در ورزشگاه آزادی که یکی از پرگل ترین بازی های تاریخ ایران بود در دل مردم جایگاه خوبی پیدا کرده بود اما دو باخت به بحرین و عراق آن هم با بازی های ناهماهنگ و بدون برنامه در تیم ملی مورد انتقاد قرار گرفت. قبل از بازی با عراق ویلموتس به خاطر عدم پرداخت مطالباتش حاضر به حضور در ایران نشد و بعدها مشخص شد او در همان زمان قراردادش را با فدراسیون فسخ کرده بود. داستان ویلموتس و فدراسیون ایران هنوز به پایان نرسیده است و با شکایت این مربی به فیفا قطعا فدراسیون ایران باید یکی از بزرگترین غرامت های تاریخ خود را به مربی بلژیکی و البته همسر وکیلش پرداخت کند.

گزارش فوتبال

فرار بزرگ تاج با بیماری قلبی

در روزهایی که فدراسیون مسائل مختلفی از جمله پرونده ویلموتس را پیش روی خود می دید؛ اعلام شد که مهدی تاج به خاطر مشکل قلبی از فدراسیون فوتبال کناره گیری کرده است و خیلی زود مشخص شد که تیم های ایرانیِ لیگ قهرمانان آسیا دیگر نمی توانند در خانه میزبان باشند. مسائل و مشکلات زیادی در فدراسیون فوتبال وجود داشت و دارد و شاید همین مسئله از مهم ترین دلایل رفتن مهدی تاج از سمت ریاست فدراسیون فوتبال بود. در اواخر اسفند هم که قرار بود انتخابات فدراسیون برگزار شود به خاطر ایراد فیفا به اساسنامه فدراسیون این مجمع لغو شد. مجمعی که قطعا به این زودی ها برگزار نمی شود چرا که مشکلات اساسنامه فدراسیون که سال هاست گریبان گیر است عمیق تر از آن است که ظرف یکی دوماه حل شود. قطعا در این شرایط برنامه های فدراسیون و تیم های ملی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

گزارش فوتبال

اسکوچیچ؛ سورپرایز بزرگ فدراسیون بدون رییس

بعد از گزینه های زیادی که از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای جانشین ویلموتس معرفی شد و اعلام کردند که حتما سرمربی تیم ملی ایرانی است اما در کمال تعجب اسکوچیچ نیمکت صنعت نفت آبادان را ترک کرد و سرمربی تیم ملی ایران شد. انتخاب اسکوچیچ منتقدان زیادی داشت چرا که هیچ یک از این کارشناسان مربی کروات را  در حدو اندازه های نیمکت ایران نمی دیدند. در حالی که امیر قلعه نویی و علی دایی دو گزینه اصلی فدراسیون بودند اما مسئولان اسکوچیچ را انتخاب کردند؛ مربی که چند روز قبل از معرفی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران گفت به خاطر بیماری که دارد باید از ایران برود و از صنعت نفت درخواست فسخ کرده بود. همین موضوع باعث دلخوری مسئولان، بازیکنان و حتی مردم آبادان هم شد. البته این مربی کروات تاکید کرده است که در آن زمان اصلا قرار نبود سرمربی تیم ملی ایران شود!

گزارش فوتبال

مهاجرت بهترین داور آسیا از ایران

علیرضا فغانی بهترین داور ایران و آسیا اواخر تابستان خبر مهاجرتش به استرالیا قطعیت یافت و او به جای حضور در لیگ ایران در لیگ استرالیا قضاوت کرد. او علت مهاجرتش را دلایل خانوادگی عنوان کرد.

گزارش فوتبال

حضور زنان در ورزشگاه برای نخستین بار

در حاشیه بازی ایران و کامبوج اتفاق مهمی رخ داد که به عقیده بسیاری مهم تر از بازی بود و آن چیزی نبود جز حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه. این برای اولین بار بود که برای زنان تماشاگر بلیت فروشی صورت می گرفت و بدون اینکه گزینش خاصی صورت بگیرد، زنان توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند و بازی ایران و کامبوج را از نزدیک نگاه کنند.

گزارش فوتبال

 

سال موفق لژیونرها در اروپا

سردار آزمون در تیم زنیت سن پترزبورگ سال شمسی خوبی را پشت سرگذاشت و از مهم ترین بازیکنان تیمش محسوب می شد. علیرضا جهانبخش نیز که فصل سختی را در برایتون پشت سرگذاشت؛ به یک باره درخشید و سرآمد همه آن ها نیز گل قیچی برگردان به چلسی بود. مهدی طارمی نیز هم در ریوآوه خوب کار کرد و گل های تاثیرگذاری برابر تیم های بزرگ به ثمر رساند. می توان این سه لژیونر را موفق ترین بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از ایران دانست.

گزارش فوتبال

بیرانوند در میان بهترین های آسیا

علیرضا بیرانوند بعد از مدت ها توانست نام ایران را در میان سه بازیکن برتر آسیا قرار بدهد؛ هرچند که در دریافت این جایزه ناکام ماند. بیرانوند که بهترین دروازه بان آسیا محسوب می شود به مراسم بهترین های سال AFC رفت اما در نهایت اکرم عفیف بهترین بازیکن سال شد. نکته عجیب این بود که کمتر از 24 ساعت مانده به این مراسم فدراسیون اعلام کرد که بیرانوند بهترین بازیکن آسیا نشده است!

گزارش فوتبال

 

ساحلی بازان بازهم بهترین اتفاق سال را رقم زدند

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در فینال جام بین قاره ای به مصاف اسپانیا رفت و در ضربات پنالتی این تیم را شکست داد و بازهم قهرمان این رقابت ها شد. شاید بتوان این اتفاق را یکی از معدود اتفاقات خوب سال فوتبال ایران قلمداد کرد.

گزارش فوتبال

 

پرسپولیس -سپاهان؛ بازی سرنوشت سازی که برگزار نشد!

بار دیگر پرسپولیس یک سوی بازی عجیب سال فوتبال بود. دیدار پرسپولیس و سپاهان به مانند دیگر بازی های هفته به خاطر شیوع ویروس کرونا قرار شد بدون تماشاگر باشد اما سپاهانی ها که این موضوع را بی عدالتی می دانستند و درصدد لغو بازی بودند در زمین حاضر نشدند تا یکی دیگر از بازی های عجیب تاریخ فوتبال ایران با نتیجه 3 بر صفر به نفع پرسپولیس رقم بخورد. حواشی این مسابقه بسیار زیاد بود و البته بعد از این اتفاقات تابش از مدیرعاملی سپاهان کنار رفت!

گزارش فوتبال

بعد از دو هفته برگزاری رقابت های لیگ برتر فوتبال بدون تماشاگر، این مسابقات هم به مانند دیگر رقابت های ورزشی در ایران و جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شد و باید منتظر ماند و دید چه زمانی این بیماری از ایران می رود و دوباره تنور رقابت ها داغ می شود.

دیدگاه تان را بنویسید