به گزارش ایرنا، سالانه ده ها و شاید صدها طرح و برنامه برای بهبود وضعیت مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشورمان اجرا و هر دستگاهی به فراخور وظیفه و دِینی که به کتاب دارد، مجری این طرح ها می شود.
به گفته کارشناسان، پراکندگی، موازی کاری و ازهم گسیختگی پاشنه آشیل همین طرح های مروج کتابخوانی و مطالعه است و بازنگری در این راه امری ضروری می نماید.
دغدغه نظم بخشیدن به فعالیت های ترویجی و همچنین رشد کمی و کیفی کتابخوانی، شورای فرهنگ عمومی کشور را به فراست تدوین برنامه ای جامع انداخت که در 33بند با سه محور اصلی فرهنگسازی، ایجاد، گسترش و تجهیز کتابخانه ها و اجرا، نظارت و پایش در آبان ماه سال جاری به تصویب رسید و به تازگی به استان ها ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان روز سه شنبه و در آخرین نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان در سالجاری، به تشریح مزایای این برنامه برای اعضای انجمن کتابخانه های عمومی همدان پرداخت و از اجرای برنامه 'ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی' از سال آتی خبرداد.
البته امضاء تفاهم نامه ای سه جانبه بین استانداری، نهاد کتابخانه های عمومی استان با 61 دستگاه اجرایی همدان پیش نیاز اجرای برنامه فوق خواهد بود.
ایجاد هم افزایی و یکپارچگی بین همه دلسوزان کتاب و کتابخوانی و شاید آشتی دوباره همدانی ها با یار مهربان هدف اصلی این برنامه است.
عاطفه زارعی امیدوار است با اجرای این برنامه شاهد اتفاقات خوبی در همدان باشد؛ استخدام کتابدار و ساخت کتابخانه در مدارس در برنامه ترویج فرهنگ کتابخوانی گنجانده شده و به اعتقاد او می تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند.
او می گوید: هم اکنون فضای کتابخانه های مدارس شبیه به انباری است و کمتر دانش آموزی برای مطالعه و امانت گرفتن کتاب به این اماکن مراجعه می کند که در مصوبه فوق به ساخت کتابخانه در معماری مدارس تاکید شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان برای جذب کتابدار در مدارس با نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی رایزنی کرده اما آموزش و پرورش نیز باید یاریگر این طرح باشد.
به طور قطع استخدام کتابداری که پست سازمانی داشته باشد در ایجاد رفتار های خوب فرهنگی و برانگیختن شوق مطالعه در کودکان و نوجوانان بسیار اثر گذار است.
بر اساس آمارها، هم اکنون 111 باب کتابخانه در سطح استان همدان فعالیت دارد و این رقم باید تا پایان برنامه ششم توسعه به 154 برسد؛ همچنین سرانه زیربنای کتابخانه به ازای 100 نفر 2.73 است که طبق سند نهضت مطالعه مفید این رقم باید به هشت متر مربع برسد.
همچنین 74 هزار و 258 نفر عضو فعال در کتابخانه ها هستند؛ رقمی معادل 4.27 جمعیت که مطابق با سند نهضت مطالعه مفید باید به 35 درصد افزایش یابد.
طبق همین آمارها که زارعی اعلام می کند، همدانی ها به شاخصه‌های استقبال از مطالعه نزدیک نیستند اما او به برنامه جدید خوش بین است تا فاصله بین کتاب و کتابخوان را بکاهد و شاخص های آماری کتابخانه های عمومی همدان را بهبود ببخشد.
چه بسا در پی عملکرد مناسب دستگاه های اجرایی بتوان همدان را به 'شهرکتاب' و یا 'پایتخت کتاب' تبدیل کرد؛ اینها از آرمان های ایده آل گرایانه مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان است که خیلی هم دور از ذهن نیست.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این نشست به شمردن خوبی های کتاب پرداخت و دانا شدن را منوط به کتاب خواندن و همدان را به شدت نیازمند دانایی دانست و گفت: هر چند ارزش افزوده مادی کتاب برای پدیدآورندگانش چندان زیاد نیست، اما ارزش معنوی و فرهنگی آن را نمی توان با هیچ کالای دیگری قیاس کرد.
مهرداد نادری فر داشتن آینده خوب و کسب موفقیت در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را مستلزم تصمیم گیری و برنامه ریزی براساس دانایی و اطلاعات کافی دانست.
به اعتقاد او برنامه جدید شورای فرهنگ عمومی چراغ راهی برای مروجان کتابخوانی است و می تواند تحول و انسجام خوبی در اجرای فعالیت های مرتبط با ترویج و تشویق مطالعه ایجاد کند.
مدیرکل کتابخانه های استان در پایان مجموعه ارزنده ای از گلستان و بوستان که با دوبیتی زیبایی از باباطاهر در طلیعه آن مزین شده، به حاضران اهدا کرد تا شاید کلام روح نواز شیخ اجل سعدی شیرازی بتواند قدری از تنبلی و کاهلی هایمان را در حق این یار مهربان بکاهد و دل و جانمان را با کتاب مانوس کند.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.