یعقوب محمدی فر روز چهارشنبه در همایش ' هزار بابا طاهر'با اشاره به بین المللی بودن شاعران ایرانی همچون خیام، حافظ ، سعدی و مولانا، تاکید کرد: باید تمام شخصیت های برجسته ایران به ویِژه همدان که پایتخت تاریخ و تمدن لقب گرفته به جهانیان شناسانده شود.
وی افزود: اگر تاکنون کوتاهی هایی درباره مفاخر همدان صورت گرفته، با برپایی چنین همایش هایی می توان حق بزرگان و مشاهیر این استان را ادا کرد.
محمدی فر استمرار همایش نکوداشت مفاخر در مراکز علمی و دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: نسل جدید باید تاریخ و فرهنگ خود را بشناسد تا پربار و دانش از دانشگاه فارغ التحصیل شود.
وی اضافه کرد: دانشگاه بوعلی سینا به عنوان نهمین دانشگاه کشور در رتبه بندی ISC مفتخراست که برگزارکننده چندین دوره همایش علمی مانند همایش' بوعلی سینا'، 'میرسیدعلی همدانی' ،'بابا طاهر' و دیگر فضلای همدانی بوده است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با قدردانی از نگاه ویژه مسئولان ارشد استان همدان نسبت به پاسداشت مفاخر گفت:‌ برنامه پاسداشت باید با قوت و قدرت بیشتری از سالهای قبل ادامه پیدا کند.
محمدی فر به استقبال گسترده محققان ایرانی از همایش علمی بابا طاهر اشاره کرد و گفت: پژوهشگران نه تنها بعد عرفانی و دل سوختگی بابا طاهر بلکه از دیدگاه شرایط سیاسی و تاریخی، ادبی، جامعه شناسی و نگاه های روانشناسانه ، بابا طاهر را مورد واکاوی قرار داده اند.
سال 96 از سوی استاندار همدان به نام بابا طاهر نامگذاری شده و در این راستا همایش ملی ' هزاره بابا طاهر' با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و دانشگاه بوعلی سینا امروز برگزار شد.
بابا طاهر، شاعر و عارف نامی ایران است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، لقب عریان گرفت.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از باباطاهر عریان است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست .
آرامگاه بابا طاهر در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به همین دوبیتی های عارفانه و شورانگیز میعادگاه دوستداران شعر و ادب از سراسر جهان است.
برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال تلگرامی ایرنا استان همدان به نشانی irnahamadan@ همراه شوید.
7527/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.