آیت الله غیاث الدین طه محمدی روز چهارشنبه در همایش هزاره بابا طاهر اظهار کرد: فیلسوفان و عرفای همدان مانند باباطاهر و عین القضات در زمان حیاتشان ریاضت های بسیاری کشیده اند تا فضیلت خلق کنند که اکنون ما وارث این فضائل هستیم.
وی اظهار کرد: قشر دانشگاهیان و حوزویان و فرهیختگان رسالت سنگینی برای اشاعه و شناسایی فضیلت های برجای مانده از عارفان و دانشمندان همدان بر عهده دارند.
آیت الله محمدی از دانشگاه بوعلی سینا برای حمایت علمی از همایش هزار ه باباطاهر قدردانی کرد و گفت: دانشجویان این مرکز علمی بیش از دیگران باید برای فرهنگ و هنر همدان تلاش کنند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان به سرگذشت عرفای همدان مانند عین القضات و میر سیدعلی همدانی اشاره کرد و گفت: مطالعه زندگی پرفراز و نشیب زندگی این عرفا و فیلسوفان بر همه ایرانیان واجب و برای همدانی ها واجب تر است.
آیت الله محمدی خاطرنشان کرد: در ظاهر و باطن این عرفا نور و معرفت الهی می جوشد و ما هم باید ذره ای از این انوار الهی بهره مند شویم.
وی با اشاره به اهمیت این همایش ها و تجلیل از بزرگان آب و خاک همدان گفت: این محافل کافی نیست و شاید یک هزارم از ابعاد شخصیتی این عرفا را نمایان کند.
امام جمعه همدان اظهار کرد: خروجی همایش ها باید برای عموم مردم سودمند و غنی باشد تا شرکت کنندگان بتوانند زاد و توشه ای از معرفت و عرفان بردارند.
سال 96 از سوی استاندار همدان به نام بابا طاهر نامگذاری شده و در این راستا همایش ملی ' هزاره بابا طاهر' با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و دانشگاه بوعلی سینا امروز برگزار شد.
بابا طاهر، شاعر و عارف نامی ایران است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، لقب عریان گرفت.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از باباطاهر عریان است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست .
آرامگاه بابا طاهر در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به همین دوبیتی های عارفانه و شورانگیز میعادگاه دوستداران شعر و ادب از سراسر جهان است.
برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال تلگرامی ایرنا استان همدان به نشانی irnahamadan@ همراه شوید.
1181/7527
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.