آیت الله غیاث الدین طه محمدی روز جمعه در آیین ادای احترام به باباطاهر با بیان اینکه استان همدان دارای مفاخر و مشاهیر زیادی است که نباید اجازه دهیم آنها را مصادره کنند افزود: اهالی یکی از استانهای کشور نوان کردند که بوعلی سینا در آنجا دفن شده است، اگر حواسمان نباشد علما و مفاخر را اینگونه مصادره می کنند.
وی اضافه کرد: برگزاری آیین های بزرگداشت برای مفاخری که دستشان از این دنیا کوتاه شده و به نوعی 'مرده را زنده کردن' کوچکترین کار برای یک عارف است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: ملل مختلف جهان ، ابوعلی سینا، این انسان بی نظیر تاریخ را به علت توانمندی در طب می شناسند در حالیکه اشرافیت او به فلسفه موجب رشد و کمال این عالم شد.
آیت الله طه محمدی اضافه کرد: اگر انسان خود محوری را از بین ببرد و کنار بگذارد به خدا می رسد و آن موقع کارهایی که موجب رضایت خدا می شود را انجام می دهد.
به گزارش ایرنا امام جمعه شهر همدان بیان کرد: انسانها همه هستی خود را گم کرده اند و در این باره باباطاهر هشدار می دهد که شما صاحب دلتان نیستید و همین باعث شده موقع نماز جسم مان آنجاست و دلمان جای دیگر است.
آیت الله طه محمدی با بیان اینکه فرهنگ ایران اسلامی را از ما گرفتند و فرهنگ غربی را تزریق کردند اظهارکرد: جوان ها از اسلام، اخلاق و ایرانی گری فاصله گرفته اند ولی برگزاری اینگونه تجلیل ها انسان را در رسیدن به انسانیت کمک می کند.
گفتنی است؛ باباطاهر عریان، یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که آرامگاه وی در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به دوبیتی های عارفانه و شورانگیز به میعادگاه دوستداران شعر و ادب تبدیل شده است.
باباطاهر همدانی از شعرا و عرفای بزرگ ایرانی است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، باباطاهرعریان لقب گرفته است.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از این شاعر و عارف ایرانی است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست و همواره ادیبان و دوستداران شعر و ادب فارسی را به سوی خود جذب کرده است.
45 نفر از مفاخر محلی شهرهای استان همدان در سه سال گذشته تجلیل شده اند.
تاکنون سه هزار مفاخر و علمای بزرگ در حوزه های مختلف در همدان شناسایی شده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.