به گزارش ایرنا معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: تجلیل از مفاخر نباید تنها به گذشتگان اختصاص یابد بلکه برای تجلیل از مفاخر عصر حاضر نیز برنامه ریزی شود.
مجید فروتن افزود: یکی از افتخارات همدان کثرت مفاخر است چون این استان مهد و کانون پرورش علما، مفاخر و بزرگان زیادی است.
وی ادامه داد: وجود مفاخر و بزرگانی نظیر باباطاهر زمینه ای برای معرفی این استان در حوزه های مختلف است بنابراین باید از این برند به نحو مطلوب بهره گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز در حاشیه این آیین به ایرنا گفت: برنامه های هفته باباطاهر از چهارم اسفند آغاز و تا دهم این ماه ادامه دارد.
فاضل عبادی افزود: فرهیختگان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب استان در روز نخست این هفته در مقبره این عارف فرزانه حاضر شده و ادای احترام کردند.
وی برگزاری نمایشگاه خوشنویسی دو بیتی های باباطاهر، رونمایی از کتاب ترانه های باباطاهر، عصر شعر باباطاهر و تجلیل از پیشکسوتان را از دیگر برنامه های هفته باباطاهر برشمرد.
وی بیان کرد: برنامه های این هفته با همایش هزاره باباطاهر، برگزاری کارگاه های آموزشی و عصر شعر باباطاهر پایان می یابد.
گفتنی است؛ باباطاهر عریان، یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که آرامگاه وی در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به دوبیتی های عارفانه و شورانگیز به میعادگاه دوستداران شعر و ادب تبدیل شده است.
باباطاهر همدانی از شعرا و عرفای بزرگ ایرانی است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، باباطاهرعریان لقب گرفته است.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از این شاعر و عارف ایرانی است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست و همواره ادیبان و دوستداران شعر و ادب فارسی را به سوی خود جذب کرده است.
45 نفر از مفاخر محلی شهرهای استان همدان در سه سال گذشته تجلیل شده اند.
تاکنون سه هزار مفاخر و علمای بزرگ در حوزه های مختلف در همدان شناسایی شده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.