صابر میکائیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این جشنواره 6 و 7 دی سال جاری با حضور چهره های تراز اول خوشنویسی ایران در سنندج برگزار می شود.
وی افزود: دومین دو سالانه جشنواره خوشنویسی کُردی در سه بخش آثار شرکت کنندگان را پذیرفته که شامل 102 اثر در بخش نستعلیق، 43 اثر در بخش شکسته نستعلیق و 18 اثر در بخش گرایش های نوین خوشنویسی (نقاشیخط و حجم) است.
میکائیلی تاکید کرد: تعداد شرکت کنندگان بخش نستعلیق 79 هنرمند، شکسته نستعلیق 38 هنرمند و گرایش های نوین خوشنویسی (نقاشیخط و حجم) 13 هنرمند از تمام استان های کشور است.
وی با بیان اینکه این دو سالانه با استفاده از ادبیات و اشعار کوردی برگزار می شود، یادآور شد: دومین دو سالانه خوشنویسی کوردی به نام ملا حسن حزین خطاط سنندجی مشهور به حسن آقا رضا و متخلص به حزین و فلک زده نامگذاری شده ‌است.
دبیر دومین جشنواره دو سالانه خوشنویسی کُردی ادامه داد: آیین گشایش این جشنواره روز چهارشنبه 6 دی همزمان در چهار نمایشگاه و با حضور چهره های تراز اول خوشنویسی ایران همچون استاد غلامحسین امیرخانی در نگارخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی سنندج برگزار می شود و بمدت 10 روز متوالی نیز پذیرای علاقه مندان به هنر خوشنویسی است.
وی گفت: آثار رسیده به دبیرخانه دو سالانه در چهار نگارخانه گالری سوره، نگارخانه ارشاد، گالری دیار و گالری سنه از 8 تا 18 دی در 2 نوبت صبح و عصر پذیرایی بازدید علاقه مندان است.
میکائیلی با بیان اینکه آیین اختتامیه این دو سالانه ملی نیز ساعت 10 صبح روز پنجشنبه هفتم دی در مجتمع فجر سنندج برگزار می شود، افزود: همزمان با آیین اختتامیه از برترین های دو سالانه تجلیل بعمل می آید.
به گزارش ایرنا، دومین دو سالانه خوشنویسی کوردی که در سطح ملی برپا خواهد شد با همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در رشته‌های خط نستعلیق، شکسته نستعلیق و گرایش‌های نوین خوشنویسی برگزار می‌شود.
این دو سالانه در راستای اهداف عالیه انجمن خوشنویسان کردستان برگزار می شود و ترویج و اشاعه هنر خوشنویسی، اهمیت بخشیدن به ادبیات و متن کردی، حضور هر چه بیشتر این بخش از ادبیات ملی در چارچوب فضای تابلوهای خوشنویسی ایران از جمله اهداف تعریف شده آن است.
اولین جشنواره سالانە خوشنویسی شعر کردی 1394 در سنندج برگزار شد.
ملا حسن حزین خطاط سنندجی مشهور به حسن آقا رضا – متخلص به حزین و فلک زده - ابن ملا رضا ابن فضل‌الله نودشی بنا به قول مشهور وی از خاندان موالی و مشایخ الاسلام سنندج بوده‌ است.
در اوایل جنگ اول جهانی به سنندج آمد و به علت علاقه وافرش به خوشنویسی در راه تکمیل آن زحمات زیادی کشید و دارای فضل و کمال بود و استعداد عجیبی در خوشنویسی از خود نشان داد.
بیشتر آثار باقی مانده از ملاحسن در خط ثلث و نوشتن طغری (سبک عثمانی) است و برخی از قطعاتش را با تلفیقی از ابتکارات خود و سبک خط اساتید قدیم بروی کاغذ می‌آورده که بسیار جالب توجه‌است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.