به گزارش ایرنا، آیت الله محمدتقی پورمحمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در طول تاریخ به علت وجود شخصیت ها و مفاخر بزرگ ملی و مذهبی مانند آیت الله خویی، آیت الله سبحانی، علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری، ستارخان، باقرخان و شهریار در آذربایجان، مردم این خطه در جریان های ملی و اسلامی پیشقدم بوده و همواره در تمام صحنه ها حضور داشتند.
وی با بیان اینکه اولین پایتخت شیعه در کشور در تبریز و زمان تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی ایجاد شد، اظهار کرد: مردم آذربایجان در جریان تحریم تنباکو، مشروطیت، حرکت شیخ محمد خیابانی، مقاومت ثقه الاسلام، مبارزه با رضاخان، جریان مسجد گوهردشت، نهضت ملی نفت، نهضت امام راحل و سایر جریان ها پیشگام بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قیام 29 بهمن سال 56 یادآوری کرد: اگر همت و دلاوری آذربایجانی ها و تبریزی ها نبود این قیام خاموش می شد ولی تبریز دلاور و قهرمان و آذربایجانی های غیور حرکتی انجام دادند که ستون فقرات رژیم طاغوت را شکستند.
آیت الله پورمحمدی ادامه داد: اگر حرکت توفنده مردم این خطه نبود به این آسانی ستون فقرات این رژیم شکسته نمی شد و مردم آذربایجان به مردم ایران جرات و روحیه دادند تا 22 بهمن 57 پیش آمد.
وی گفت: آذربایجانی ها در دوران دفاع مقدس نیز با تقدیم شهدایی مانند شهید یاغچیان، باکری، تجلایی، شفیع زاده ها نقش ایفا کردند و اکنون نیز پس از 39 سال در 22 بهمن امسال حضوری تماشایی برای حمایت و دفاع از نظام، انقلاب و ولایت فقیه داشتند.
آیت الله پورمحمدی افزود: مردم آذربایجان عاشق اهل بیت (ع)، امام راحل و رهبری و ولایت مدار بوده و در عمل نیز نشان داده اند فدایی نظامن و اهل بیت (ع) هستند.

** نظارت اعضای مجلس خبرگان رهبری بر امور رهبری رویکردی پیشگیرانه است
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انتخاب رهبر در روز مبادا و نظارت بر امور رهبری و زیر مجموعه های رهبری 2 وظیفه اصلی اعضای این مجلس است، گفت: نظارت اعضا بر امور و زیرمجموعه های رهبری به عنوان مچ گیری نیست بلکه با رویکرد پیشگیرانه به منظور کمک و تقویت رهبری انجام می شود.
آیت الله پورمحمدی افزود: اعضای مجلس خبرگان اگر موردی را مشاهده کردند آن را به رهبر معظم انقلاب گزارش می دهند و ایشان اقدام هایی را که لازم می بینند انجام می دهند.
وی با بیان اینکه اجلاسیه عمومی مجلس خبرگان رهبری هر سال 2 بار برگزار می شود، یادآوری کرد: کمیسیون های متعدد این مجلس همیشه جلسات مختلفی برگزار می کنند و اعضای کمیسیون ها در طول چند ماه نیز با هیات رئیسه جلسه مشترک برگزار می کنند.
آیت الله پورمحمدی ادامه داد: اجلاسیه شش ماهه دوم مجلس خبرگان نیز 22 و 23 اسفند برگزار می شود و 24 همین ماه نیز به خدمت رهبر معظم انقلاب می رسند و برخی مسائل را مطرح می کنند.

** حضور حجت الاسلام آل هاشم موجب حاکمیت صفا و صمیمیت در استان شده است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخاب حجت الاسلام آل هاشم به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: با توجه به حرکت اعتدالی و شخصیت متواضع، جوانی و نشاط وی، در استان تحرک خوب، صفا، صمیمیت و همدلی ایجاد شده است.
آیت الله پورمحمدی با قدردانی از تلاش های آیت الله قاضی طباطبایی، آیت الله مدنی، آیت الله ملکوتی و آیت الله مجتهد شبستری به عنوان نمایندگان سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: با حضور حجت الاسلام آل هاشم در استان حرکت های مثبتی آغاز شده و امید است در سایه این حرکت ها و تلاش های سایر مسئولان مقدمات بازگشت آذربایجان در آینده به جایگاه واقعی خود فراهم شود.

** امام جمعه مراغه انتخاب به عنوان امام جمعه همدان را تکذیب کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: انتخاب من به عنوان امام جمعه همدان شایعه بوده و در این خصوص صحبتی با من نشده است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه این موضوع در قم، همدان و آذربایجان شرقی شایعه شده بود، افزود: آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه در همدان همچنان در مسئولیت خود باقی است و تغییر وی صحت ندارد.

** وحدت و همدلی بین نمایندگان استان در مجلس خبرگان وجود دارد
نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت، همدلی، صفا و صمیمیت در بین نمایندگان استان در این مجلس وجود دارد و عدم برگزاری چنین جلساتی در گذشته به علت جلوگیری از لطمه دیدن وحدت در بین نمایندگان استان در مجلس خبرگان بود.
آیت الله پورمحمدی افزود: نبود وحدت در بین علما و روحانیون موجب آسیب دیدن این قشر و زبانزد قرار گرفتن در بین مردم می شود در حالی که همدلی آنان موجب پیگیری مسائل استان و رشد کارهای فرهنگی و پیشرفت کارها می شود.

** امام جمعه تبریز برای بازگشایی دفتر مجلس خبرگان رهبری اعلام آمادگی کرده است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تعطیلی دفتر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در تبریز در سال های گذشته گفت: حجت الاسلام آل هاشم اعلام آمادگی کرده تا ساختمانی برای بازگشایی این دفتر در اختیار نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری قرار دهد.
آیت الله پورمحمدی افزود: در وضعیت فعلی مشکلی برای بازگشایی این دفتر وجود ندارد و نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری نیز به فکر بازگشایی این دفتر هستند.

** برگزاری درس های متعدد خارج در تبریز از سوی علمای مختلف ضروری است
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: هم اکنون تنها درس خارج در تبریز توسط بنده برگزار می شود که باید در آینده تلاش شود تا درس های متعددی با حضور اساتید و علمای مختلف حتی علمای قم در این شهر برگزار شود.
آیت الله پورمحمدی اضافه کرد: در سالیان گذشته علمای بزرگی در آذربایجان وجود داشت که به علت برخی بی توجهی ها و اهتمام نکردن به حوزه های علمیه از استان عزیمت کردند.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته آیت الله مجتهد شبستری نیز درس خارج برگزار می کرد، گفت: بنده از 8 سال گذشته درس خارج را در مراغه آغاز کرده و از 3 سال پیش نیز این درس در تبریز برگزار می شود.

** حضور علما در ورزشگاه ها و بین جوانان تا حدودی خوب است
آیت الله پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور علمای جوان در ورزشگاه ها و بین جوانان تا حدودی لازم و خوب است ولی از علما مسن این انتظار وجود ندارد.

** اشتغال و بیکاری بارزترین مشکل آذربایجان شرقی است
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بارزترین مشکل استان اشتغال و بیکاری بوده و بیشتر مراجعات مردم به بنده در مراغه و تبریز در این خصوص است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی افزود: بیکاری جوانان و وجود مشکل معیشتی موجب بروز مشکل اخلاقی و فرهنگی نیز می شود.

** مقدمات تشکیل هیات اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مطالعه و مقدمات ایجاد هیات اندیشه ورز در این مجلس آغاز و برنامه ریزی های لازم آغاز شده است.
آیت الله پورمحمدی افزود: این هیات در راستای عمل به فرامین رهبری مبنی بر مطالعه و مطالبه برخی موارد و عدم اکتفا به صدور بیانیه در اجلاسیه ها است.
وی یادآوری کرد: اعضای مجلس خبرگان رهبری به عنوان نمایندگان مردم می توانند از دولت و مقام های مسئول در ارتباط با مسائل مختلف کشور و مردم مطالباتی داشته باشند.

** آئین بزرگداشت آیت الله سبحانی در قم و تبریز برگزار می شود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آئین بزرگداشتی برای آیت الله سبحانی در قم و تبریز برگزار می شود و مقدمات آن در حال انجام است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی یادآوری کرد: در سال های گذشته از سوی شهرداران وقت تبریز تلاش برای برگزاری چنین مراسمی انجام شده بود که با مخالفت آیت الله سبحانی مواجه شده بودند.
وی با بیان اینکه آیت الله سبحانی خواسته بودند که بجای وی از آیت الله انگجی، آیت الله میرزا صادق تبریزی و سایر علما و مفاخر استان تجلیل کنند، اظهار کرد: اخیرا اقداماتی انجام شده تا بدون جلب رضایت آیت الله سبحانی آئینی برای بزرگداشت وی برگزار شود.
خبرنگار.ع: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.