به گزارش ایرنا، وارد هفدهمین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان همدان که شدم چشمم به چندین ماشین کنترلی افتاد که زیر دست و پای بازدید کنندگان در حرکت بود. انواع و اقسام اسباب بازی ها از ماشین و هواپیماهای کنترلی گرفته تا عروسک های مختلف در طرح ها و رنگ های گوناگون و بازی های فکری، لگو و پازل هایی که هر کدام در بسته بندی های متنوع و رنگ های متعدد، چشم هر بینده ای را خیره می کرد.
اینجا حتی بزرگترها هم به غرفه ها خیره شده بودند و به یاد کودکی خود گاهی با حسرت به این اسباب بازی ها نگاه می کردند؛ چراکه تنوع در اسباب بازی در سال های اخیر به شدت رواج یافته است و هر کدام با قیمت های متفاوت و گاهی بالا برای عرضه به مردم وجود دارد.
با توجه به اینکه بازی نقش بسیار مهمی ‌در بروز و نشان دادن احساسات، ارتباط با دیگران و شکل‌گیری شخصیت کودک دارد، لذا انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب با سن کودک بسیار مناسب و ضروری است.
یک کارشناس کودک درباره نقش اسباب بازی به خبرنگار ایرنا، گفت: انتخاب اسباب‌ بازی‌ مناسب، علاوه بر پرورش خلاقیت و افزایش توانایی‌های کودک موجب بالا رفتن روابط اجتماعی او با دیگران و آماده ‌سازی کودک برای نقش‌های واقعی‌ در زندگی آینده می‌شود.
مریم خاکسار ادامه داد: در برخی از مواقع ممکن است یک اسباب بازی اطلاعات عمومی ‌کودک را بالا ببرد و یا موجب تقویت مهارت‌های حرکتی شود.
وی اضافه کرد: گاهی نیز کودک در هنگام بازی با اسباب بازی، نقشی را که در آینده می خواهد به عهده بگیرد را تقلید می کند؛ لذا باید در خرید اسباب بازی به جنسیت کودک نیز توجه شود.
وی خطاب به والدین تاکید کرد: از خرید اسباب ‌بازی‌‌هایی که هیچ جنبه آموزشی نداشته و به تخلیه هیجانات کودک کمک نمی‌کنند، خودداری کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازی زندگی کودک است و اگر روزی بخواهیم با نام نویسی مداوم بچه ها در کلاس ها و برنامه های مختلف تمام ذهن آنها را درگیر فعالیت آموزشی کنیم، در واقع زندگی را از کودکانمان گرفته ایم.
حسین بهرامی نوید اضافه کرد: اسباب بازی وسیله ای است که می تواند بازی کودکان را جهت دار، ذهن و افکار آنها را متمرکز و هوش و خلاقیت آنها را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه انتخاب اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک نقش مهمی دارد، ادامه داد: برای کودکان باید اسباب بازی را انتخاب کرد که بتواند کنجکاوی آنها را ارضاء کرده و خلاقیت آنها را افزایش دهد.
وی اظهار کرد: برخی خانواده ها با خریدن اسباب بازی های گران حتی اجازه بازی کودک را نمی دهند و در صورت خراب شدن اسباب بازی با کودک برخورد می کند که این امر عوارض سویی در کودک دارد.
بهرامی نوید گفت: توجه به بهداشت اسباب بازی و بی خطر بودن آن از دیگر مواردی است که باید در انتخاب اسباب بازی توسط والدین مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه والدین باید برای بازی با بچه‌ها وقت گذاشته و در بازی با آنها شریک شوند، افزود: والدین باید به گونه ای بازی کنند که انگار خودشان هم بچه هستند؛ چرا که این کار موجب می‌شود ارتباط بین والدین و کودک تقویت شود.
بهرامی نوید برگزاری نمایشگاه با موضوع اسباب بازی را علاوه بر ایجاد شادی و نشاط برای کودکان، موجب افزایش قدرت انتخاب مردم در خرید و الگوگیری و دسترسی آسان به یک مجموعه کامل عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه بازی از ضروریات زندگی کودکان است گفت: به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفداری که به صورت فردی یا گروهی انجام پذیرد و موجب کسب لذت و اقناع نیازهای کودک شود، بازی می گویند.

**بازی درمانی روشی برای حل مشکلات کودکان
حمید رضا الوند افزود: کودکان از طریق بازی، افکارشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می دهند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می کنند و از این طریق به کودکان کمک می کند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند؛ با این هدف که ویژگی های روانی خود را بشناسند و به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.
مدیرکل بهزیستی استان همدان بیان کرد: بازی درمانی در کودکان بی قرار و حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و به راحتی هم متوقف نمی شوند، کمک می کند تا تنش آنها آرام شود یا کودکانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، می توانند از طریق بازی درمانی تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند.
الوند ادامه داد: در جلسات بازی درمانی منشا اصلی این احساسات شناخته می شود و درمانگر به جای آن که احساسات و عواطف کودک را نادیده بگیرد یا انکار کند، آنها را می پذیرد و به کودک اجازه می دهد با مطرح کردن آنها، آرام و سبک شود.
کارشناس مسئول آموزش پیش دبستانی و دوره ابتدایی آموزش و پرورش همدان نیز در این باره گفت: در نمایشگاه اسباب بازی یک غرفه به فعالیت پیش دبستانی اختصاص داده شده که این امر موجب ایجاد فضایی با نشاط و جذاب برای کودکان شده است.
فرزانه قدیمی ادامه داد: دوره پیش دبستانی یک دوره رسمی غیر اجباری است و فوق العاده در آموزش های دوره ابتدایی اثر گذار است و قابلیت بچه ها را افزایش می دهد.
وی افزود: تقویت حواس پنجگانه، افزایش خزانه لغات، دست ورزی و آمادگی برای ورود به ابتدایی، یادگیری مفاهیم ریاضی و علوم و مهارت اجتماعی از جمله اهداف پیش دبستانی است که در این غرفه به کودکان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه غرفه مشاوره اختلالات یادگیری نیز در این نمایشگاه دایر شده است و به والدین در خصوص مشکلات یادگیری مشاوره می دهد، گفت: در دوره پیش دبستانی می خواهیم با آموزش فعالیت هایی نظیر نقاشی، کاردستی، قصه گویی، نمایش خلاق و انس با قرآن به کودکان به اهداف آموزش و پرورش برسیم.
به گزارش ایرنا، بی تردید اسباب بازی نقشی بی بدیل در رشد خلاقیت و شخصیت کودکان دارد و از این رو والدین باید در انتخاب نوع اسباب بازی برای کودک خود بیش از پیش دقت کرده و اسباب بازی ها را متناسب با سن، جنسیت، روحیه و شخصیت کودک خود انتخاب کنند.
2087/2090
گزارش از زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.