با گذری از خیابان های شهر همدان به ویژه خیابان مهدیه به وضوح می توان رشد قارچ گونه غذاخوری ها با اسامی مختلف را روئیت کرد؛ به گونه ای که در برخی خیابان ها به ویژه حدفاصل میدان شریعتی تا پل پژوهش، گاهی فاصله 2 فست فود به کمتر از یک متر می رسد.
روزگاری تفریح بیشتر خانواده ها به ویژه جوانان و میانسالان انجام ورزش های گروهی نظیر کوه نوردی، والیبال، فوتبال و وسطی در کنار دیگر اعضای خانواده، فامیل و دوستان بود؛ ولی هم اینک تا اسمی از تفریح عنوان می شود، سیخ کباب و ذغال در پشت خودروها جای می گیرد و فست فودها و کافی شاپ ها در ذهن ها تجلی می کند.
در گذشته وقتی صحبت از رفتن به پارک و بوستان در بین خانواده ها به میان می آمد یکی توپ پلاستیکی یا چهل تیکه را زیر بغل می زد و دیگری بازی هایی فکری و سرگرم کننده شامل شطرنج، منچ و مار و پله را به همراه خود می آورد؛ اما هم اینک بیشتر مراقب هستند تا گوشی هوشمند و تبلت خود را جا نگذارند!
قرار گرفتن غذاهای پرچرب و فست و فودها اعم از بهداشتی و غیربهداشتی در سبد تفریحی خانوارها موجب کمرنگ شدن بازی های گروهی مفرح و شاد شده است تا جایی که وقتی قدم در خیابان های شهر همدان به خصوص خیابان مهدیه می گذارید در هر چند متر یک رستوران یا سالن های غذاخوری کوچک و بزرگ با اسامی مرکب از آقا، دایی، عمو و خاله و ... به چشم می خورد.
گرایش به غذاهای غیر مغذی در کنار کم تحرکی و بی رغبتی به انجام ورزش هم اینک بیشتر افراد جامعه را با معضل چاقی و بیماری هایی نظیر سرطان و بالا رفتن فشار خون مواجه کرده است.
پیشتر وقتی سخن از چاقی و به قول معروف 'تو پُری' به میان می آمد تصویر افراد ورزیده و ورزشکار در رشته هایی نظیر زیبایی اندام و وزنه برداری نیز در ذهن ها متبادر می شد ولی هم اینک بیشتر افرادی که با این مشکل دسته پنجه نرم می کنند در واقع اضافه وزن بالایی دارند.
افزایش وزن و معضل چاقی تنها مختص طیف و قشر خاصی نیست بلکه دانش آموزان و به خصوص کارمندان پشت میز نشین را نیز درگیر خود کرده است.
فست فود یا غذای زود حاضر شو، با وجود تهدیداتی که برای سلامتی افراد دارد، با سرعت در فرهنگ تغذیه همدانی ها رخنه کرده است و هم اینک جوانانی هستند که به جای غذای خانگی و خوردن دست پخت مادر، میل به سوی مصرف این دسته از اغذیه ها دارند.
در کنار مکان های سرو غذا و فست فودها، شاهد رواج روز افزون دسته ای از صنوف که غذاهای زودحاضر شوی خود را با نازلترین قیمت تبلیغ و عرضه می کنند نیز هستیم.
صنوفی که در پس تبلیغ های خوش رنگ و لعاب از جمله ساندویچ های نیم متری و پیتزا 2 نفره با با نوشابه های رایگان و تبلیغاتی از این دست سلامتی شهروندان را به یغما می برند.
با توجه به اینکه امروزه چاقی معضل جامعه شده است، امید می رود با پرداختن به موضوعاتی نظیر ضرورت ورزش های گروهی و تیمی و در قالب وسیع تر ورزش همگانی، در کنار نظارت دقیق بر مراکز عرضه اینگونه غذاها، برای کاستن سرعت شیوع بیماری هایی نظیر سرطان در جامعه اقدامی عاجلانه شود.
همچنین بیلبوردهای شهری و تابلوها به جای تبدیل شدن به مکانی برای تبلیغ غذاهای بیماری زا، زمینه را برای تبلیغ آثار منفی کم تحرکی و گرایش به غذاهای ناسالم فراهم کنند.
*خبرنگار مرکز همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.