متخصص بیماری‌های عفونی و مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیحاتی درباره نحوه انتقال بیماری و آمار بیماران در ایران ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی مجذوبی در همایش دانشجویی ایدز با اشاره به راه‌های انتقال بیماری ایدز بیان کرد: استفاده از سرنگ آلوده٬ تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده، انتقال از مادر به نوزاد از راه‌های سرایت این ویروس هستند و این بیماری هرگز از طریق هوا و یا غذا منتقل نمی‌شود.

مجذوبی با ارائه آماری گفت: در سال ۲۰۱۶ در ایران حدود ۵هزار آلوده به ایدز برطبق آمارها مشاهده شد و همچنین در حال حاضر ۶۶هزار نفر مبتلا در قید حیات اند که ۱۴درصد این مبتلایان تحت درمان با دارو قرار گرفته اند.

وی در خصوص مادران باردار آلوده و حامل بیماری تصریح کرد: با پوشش مناسبی که انجام شد٬ تولد نوزادان مبتلا به ایدز در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۰۰نفر رسیده است.

مجذوبی افزود: شیوع بیماری در کارگران جنسی ۲.۱ درصد و در معتادان تزریقی ۹.۳ درصد بوده و خطر آلوده شدن به ویروس‌های هپاتیت بی و سی و برخی عفونت‌های دیگر نیز در میان معتادان تزریقی وجود دارد.

مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی دوره نهفتگی این بیماری را در بزرگسالان ۷الی ۱۰ سال بیان کرد و گفت: در طی این مدت ویروس تنها از طریق آزمایش خون و سایر آزمایش‌های تخصصی در آزمایشگاه‌ها قابل تشخیص است.

وی مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری را آموزش همگانی در جهت امساک جنسی٬ تشویق افراد به خویشتن داری جنسی٬ مدیریت صحیح نیاز جنسی٬ درمان به موقع بیماری‌های مقاربتی و توصیه به استفاده از سرنگ‌های بهداشتی دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.