به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی یکشنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: پوشش بیماریابی در کشور و استان 30 درصد و در درمان 15 درصد است.
وی افزود: تعداد زیادی ازمبتلایان از بیماری خود آگاهی ندارند و درنتیجه از خدمات درمانی هم بی بهره هستند و همچنین مناطق و جمعیت های پرخطر و نوجوانان را باید مورد توجه قرار دهیم.
شریعتی ادامه داد: موانع فرهنگی در خصوص دسترسی به مردان در معرض خطر از جمله چالش های این حوزه است که از این جهت باید با برنامه ریزی، پوشش بیماریابی و درمان بیشتر شود.
استاندار خوزستان گفت: با پیشرفت های حاصل شده هر ساله افراد کمتری به دلیل این ویروس جان خود از دست می دهند و ماندگاری مبتلایان بیشتر می شود که البته به مداخلات بیشتری نیاز است و حاشیه نشینان و افراد دارای رفتار پرخطر جنسی، معتادان و مادران باردار هنوز از موارد آسیب پذیر هستند.
وی بیان کرد: انجام کارهای فرهنگی ویژه از طرف دستگاههای متولی یک وظیفه همگانی است و همراهی همه دستگاهها با سازمان های متولی کار ضروری است.
شریعتی در خصوص چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل ایدز نیز اضافه کرد: این برنامه از سال 1395 بعد از تصویب در شورای عالی سلامت به کلیه سازمان ها ابلاغ شد.
استاندار خوزستان اظهار کرد: انتظار می رود دبیرخانه شورای سلامت هر سه ماه یک بار گزارش دستگاههای مختلف را ارائه کند تا با برنامه ریزی صحیح روند پیشرفت را دنبال کنیم.
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز در خصوص موانع پیش روی اجرایی کردن برنامه های کنترل ایدز گفت: بیشتر دستگاهها و مسئولان، متولی این موضوع را دانشگاه علوم پزشکی می دانند و در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند و همچنین به دلایل مختلف فرهنگی و آموزشی، تعدادی از مبتلایان به این بیماری از مشکل خود بی اطلاعند.
دکتر علی حسین حسین زاده با بیان اینکه آمارهای موجود مبتلایان به ایدز در استان نشان از تغییر الگوهاست افزود: از نظر الگوی سنی، بیشترین فراوانی مبتلایان به ایدز در استان بین 25 تا 34 سال هستند که تغییری خطرناک و سخت در الگوی برای شناسایی است.
وی بیان کرد: الگوی انتقال بیماری ها تغییر کرده و به سمت روابط جنسی خارج از چارچوب های قانونی سوق پیدا کرده وهمین کار مبارزه و شناسایی را سخت تر کرده ، از سوی دیگر کمبود امکانات و تجهیزات نیز از جمله موانع است.
حسین زاده در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای کنترل این بیماری گفت: از آنجایی که بیش از 50 تا 60 درصد عوامل تاثیر گذار بر سلامت عمومی، عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند بنابراین سایر دستگاهها باید به عنوان یک نهاد تخصصی در کنار دانشگاه قرار گیرند و فعالیت نهادهای مدنی نیز تاثیرگذار است.
معاون سیاسی،اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: ایجاد مراکز مشاوره در مناطق آسیب پذیر نیز از جمله دیگر راهکارها است.
بر اساس این گزارش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: از سال 1381 یعنی از زمان شناسایی بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی( ایدز) تا کنون ، در استان بیش از 2 هزار و 800 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی شناسایی شده که در حوزه دانشگاه 2 هزار و 400 نفر هستند.
دکتر شکرالله سلمان زاده در خصوص چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل ایدز اظهار کرد: این برنامه توسط رئیس جمهوری و بیش از 12 وزیر نوشته، امضا و برای اجرا ابلاغ شد.
وی ادامه داد: از اهداف این برنامه حساس کردن سازمان ها و ادارات مرتبط با آن برنامه در خصوص کنترل بیماری ایدز است چرا که متعهد هستیم تا سال 2030 به 90 درصد کاهش ابتلا، 90 درصد درمان مناسب و 90 درصد سرکوب بار ویروسی در بیماران دست یابیم.
هفته ملی ایدز از هشتم تا 14 آذرماه ادامه دارد.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.