سکته یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب است که بدلیل از بین ‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. سکته قلبی عارضهٔ فراگیری است که هر سال باعث درگذشتن هزاران تَن می‌شود.
امیرحسین شیرانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از 2 سال پیش تاکنون سه بیمارستان شهید چمران، 'حضرت نور و علی اصغر' و شهید صدوقی مشمول برنامه موسوم به '247' (مدیریت درمان سکته قلبی) شده اند که بر اساس آن سکته های قلبی به این بیمارستان ها ارجاع و اقدام درمانی لازم بصورت شبانه روزی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته تاکنون یکهزار و 36 بیمار در قالب این برنامه به سه بیمارستان مذکور منتقل شده اند، اظهار کرد: 886 مورد از آنها با اقدام های فوری انجام شده از آسیب ناتوانی دائمی قلب نجات پیدا کرده اند.
شیرانی با بیان اینکه شاخص زمانی وزارت بهداشت برای انجام اقدام های درمانی در برنامه 247 حدود 90 دقیقه است، تصریح کرد: این شاخص در بیمارستان چمران اصفهان در زمان حاضر 44 دقیقه است.
مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:برنامه'724' نیز برای انجام اقدام درمانی سریع و رسیدگی به سکته های مغزی از سال گذشته در استان آغاز شد.
وی با بیان اینکه این برنامه در بیمارستان الزهرا(س) اجرا می شود، افزود: این برنامه هزینه سنگینی برای دولت دارد و بعنوان مثال هر داروی 'تی پی ای'(TPA) که برای جلوگیری از سکته مغزی بکار می رود حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: 53 درصد از بار بیماری های غیرواگیر کشور مربوط به سه بیماری دیابت و عوارض ناشی از سکته های قلبی و مغزی است و این سه بیماری در اولویت کارهای وزارت بهداشت قرار دارد.
دکتر حمیدرضا شتابی افزود: سکته قلبی، دومین عامل مرگ و میر و سکته مغزی، سومین عامل مرگ و میر در کشور است.
وی با اشاره به دو برنامه 247 و 724 وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: برنامه 247 برای مدیریت درمان سکته حاد قلبی و برنامه 724 برای مدیریت درمان سکته حاد مغزی از سال گذشته در کشور و استان اصفهان آغاز شد.
وی توضیح داد: بیمارستان های منتخب برای اجرای این 2 برنامه دارای امکانات و تجهیزات پزشکی کامل و متخصصان بصورت مقیم هستند.
شتابی، فرصت طلایی در سکته قلبی را کمتر از 6 ساعت و در سکته مغزی را کمتر از 2ساعت اعلام و اضافه کرد: اگر در این فرصت طلایی سریع به بیمار رسیدگی شود از وارد شدن آسیب و عوارض جدی جلوگیری خواهد شد و هدف نهایی از اجرای 2 برنامه مذکور نیز همین موضوع است.
وی خاطرنشان کرد: بیمارستان سینا نیز بزودی به برنامه 247 می پیوندد.
وی تنها بیمارستان مجری برنامه 724 در شهر اصفهان را بیمارستان الزهرا(س) اعلام و اظهار کرد: تاکنون 40 بیمار در این بیمارستان با اقدامات سریع انجام شده از آسیب دائمی مغزی نجات یافته اند.
شتابی خاطرنشان کرد:در ایام نوروز نیز بیمارستان اصلی مجری برنامه 247 برای سکته قلبی، شهید چمران است و 2 بیمارستان دیگر بصورت کمکی خواهند بود.
وی هزینه این برنامه ها را برای دولت سنگین خواند و اظهار کرد: فقط 3 تا 6 درصد این هزینه ها در قالب طرح تحول نظام سلامت از مردم اخذ می شود.
دکتر کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: میزان خطای پزشکی در استان در سالجاری نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش یافته است.
وی آماری در این زمینه ارائه نکرد.
طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد.
تاکید بیشتر این طرح در یک سال نخست اجرای در بخش درمان و کاهش هزینه های آن و در سال دوم در حوزه بهداشت بود.
ت/3011 /6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.