به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، نصرت‌اله رمضانی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره ساعت 9 صبح روز پنجشنبه نهم آذرماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینای همدان آغاز می شود، افزود: هنرمندان، مسئولان کشوری و استانی و کودکان و نوجوانان همدان مهمانان این مراسم هستند.
وی با یادآوری اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره امسال به صورت جشن کودکانه برگزار می شود؛ خاطرنشان کرد: ستاد برگزاری جشنواره هر سال تلاش می کند این آیین به صورت مردمی برگزار شود و امسال هم با هماهنگی بهزیستی از کودکان و نوجوانان برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت شده است.
به گفته وی، حمیدرضا رضایی (عمو حمید) مجری مراسم ویژه کودکان است و اجرای نقالی، موسیقی کودکانه و اجرای برنامه توسط هنرمندان از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه خواهد بود.
اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از صبح روز جمعه 10 آذرماه آغاز می شود.

** ترغیب کودکان به مطالعه با نمایش «دیو اکولا»
نمایش «دیو اکولا» به کارگردانی محمد جهان پا از خراسان رضوی، در بخش کودک بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می رود.
کارگردان این نمایش، هدف این کار هنری را علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی با زبان قصه، عنوان و اضافه کرد: متاسفانه در جهان کنونی علاقه کودکان به کتاب روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و مهمترین هدف این نمایش ترغیب کودکان به کتاب و کتاب خوانی است.
وی افزود: در این نمایش موجودی به نام دیو اکولا وجود دارد که جوهر کتاب های قصه و درسی را می‌خورد و برگه های کتاب سفید می‌شود.
جهان پا از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان مهمترین و پر انرژی ترین بخش تئاتر کودک و نوجوان کشور یاد کرد و گفت: به نظر می رسد برپایی چندین دوره این جشنواره توانسته است تماشاگران حرفه ای را نیز تربیت کند.
وی که سال گذشته با نمایش «مورچه ای به نام موری» در بخش ویژه کودک موفق به کسب رتبه شد، بیان کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پایه گذاری هنر تئاتر و نمایش در نسل جدید، تاثیر بسیاری دارد.

** نمایش «من و مادربزرگه» با تم عروسکی به صحنه می‌رود
نمایش من و مادربزرگه، کاری از رضا روان در بخش ویژه همدان در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان اسدآباد به صحنه می‌رود.
کارگردان این نمایش با بیان اینکه نمایش من و مادربزرگه برای کودکان سنین «الف» طراحی شده است و دیدگاهی روانشناسی به کودکان دارد، اظهار کرد: مقوله مرگ برای کودکان سنین «الف» و «ب» ناشناخته است به همین دلیل این نمایش سعی دارد با دیدگاهی روانشناسی به سوالات کودکان در خصوص مرگ عزیزان خود، همچون مادربزرگ ها و پدربزرگ ها پاسخ دهد.
روان اضافه کرد: در این نمایش با استفاده از نورپردازی، ویدئو پرژکشن و طراحی صحنه، فضایی از جهان دیگر همچون بهشت را برای کودکان ترسیم می کنیم تا تصویری از آنجا در ذهنشان شکل گیرد.
این کارگردان، تم نمایش را عروسکی اعلام کرد و گفت: مینا دختری است که بیشتر وقت خود را با پدر بزرگ و مادربزرگ خودش می گذراند؛ طی حادثه ای در حین بازی مادربزرگ خود را از دست می دهد و چرخ زندگی‌اش دچار تغییر و تحول می‌شود.


** همزاد پنداری با شخصیت اسطوره‌ای «سیاوش» در یک نمایش دانش‌آموزی
نمایش «خودشکن، آیینه شکستن خطاست» نوشته 'نسا بخشی' به کارگردانی فرزانه احمدی در بخش دانش آموزی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.
کارگردان این نمایش، با بیان اینکه هدف از تولید «خودشکن، آیینه شکستن خطاست» در وهله نخست شرکت در بخش دانش‌آموزی جشنواره بود، افزود: به همین دلیل باید اثری در شان نوجوانان و مطابق با ویژگی‌ سنی آنان در نظر گرفته می‌شد.
احمدی با این توضیح که نمایش به پرهیز از خیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع بینی تاکید دارد، اظهار کرد: اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند که هدف اصلی خود را گم می‌کنند؛ خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افکار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.
وی موضوع نمایش را همزاد پنداری شخصیتی نوجوان با شخصیتی اسطوره‌ای دانست و ادامه داد: دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد و در همین راه به خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همزاد پنداری می‌کند.

** استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار است
نمایش «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی و طراحی امیر شیخ جبلی از اصفهان در بخش مسابقه ایران در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان روی صحنه می رود.
نویسنده و کارگردان نمایش «پینوکیو» با بیان اینکه این نمایش برگرفته از اثر 'کارلو کلودی' نویسنده ایتالیایی است، اظهار کرد: این نمایش به همت گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت می کند.
شیخ جبلی با اشاره به اینکه نمایش«پینوکیو» با ساختاری موزیکال و استفاده از طراحی های فانتزی در عناصر نمایشی در اجراهای عمومی توانست نه‌ تنها کودکان بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب کند، عنوان کرد: استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار و توجه به ویژگی ها و مولفه های خاص این گونه تئاتر است و تئاتر کودک همان گره افکنی، تحول شخصیت و گره گشایی درام را دارد؛ ولی تفاوت عمده اش در جامعه هدف آن است و باید دانست برای چه افرادی و چگونه دست به آفرینش می زنیم.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 10 آذر ماه امسال در شهر همدان برگزار می شود.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.