به گزارش ایرنا عاطفه زارعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی همدان وجود دارد.
وی با بیان اینکه با افتتاح کتابخانه شهر فرسفج تعداد کتاب‌خانه ها به 111 مجموعه می‌رسد که از این تعداد 47 کتابخانه روستایی و 64 کتابخانه شهری است گفت: بیش از 70 هزار نفر در استان عضو فعال کتابخانه‌ها هستند.
زارعی با تاکید بر اینکه سیاست اداره کل کتابخانه‌ها تکمیل طرح های ناتمام است افزود: تعدادی از طرح ها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گرفته شده و در حال تکمیل است.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از کتابداران در حوزه تخصصی کتابداری تحصیل کرده‌اند اظهار کرد: به دلیل تحویل گرفتن طرح ‌های نیمه تمام از اداره کل فرهنگ و ارشاد اعتبارات عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بیش از 50 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه عضویت در کتابخانه ها در 24 آبانماه رایگان است افزود: تنها 2 شهر فرسفج و زنگنه بدون کتابخانه بودند که کتابخانه فرسفج در هفته کتاب راه اندازی می‌شود و اقدامات برای راه اندازی کتابخانه شهر زنگنه نیز در حال انجام است.
زارعی با بیان اینکه نشست کتاب خوان تخصصی شعر23 آبان با همکاری موسسه شعر ادب معاصر برگزار خواهد شد گفت: برگزاری 166 نشست کتاب‌خوان در سطح کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، 49 نقد کتاب، رونمایی از 14 عنوان کتاب، 366 برنامه متنوع نظیر قصه‌گویی، کاردستی، نقاشی، نمایشگاه کتاب، جمع‌خوانی، نمایش عروسکی خلاصه‌نویسی در بیست و پنجمین دوره کتاب، کتابدار و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان به برگزاری 40 مسابقه کتاب‌خوانی در سطح کتابخانه‌ای اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت باشگاه‌های کتابخوانی کمیته امور کتابخانه‌ها در دستور کار است.
زارعی همچنین با بیان اینکه بیش از 70 درصد از نیروی اداره کل کتابخانه‌های استان همدان را بانوان تشکیل می‌دهند بیان کرد: تعمیر، تجهیز و تکمیل کتابخانه‌های شهری و روستایی، آسفالت محوطه کتابخانه مرکزی و راه‌اندازی 2 دستگاه آسانسور، احداث پارکینگ، ساخت رمپ ویژه معلولان، اصلاح سیستم سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌ها از دیگر برنامه ها است.
وی به برگزاری 442 برنامه اوقات فراغت در فصل تابستان نظیر کلاس‌های قرآنی، نقد نویسی، نقاشی، کاردستی اشاره کرد و افزود: خرید 30 عنوان کتاب از نویسندگان بومی در زمینه حمایت از ناشران و مؤلفان بومی استان انجام شده است.
نائب رئیس انجمن خیران کتابخانه‌ساز همدان نیز با بیان اینکه انجمن خیران کتابخانه‌ساز، انجمنی غیر سیاسی و غیر انتفاعی به منظور جذب، ساماندهی منابع، امکانات و جلب مشارکت‌های مردمی در امر خیر کتابخانه‌سازی و توسعه فضای کتابخانه‌ای است گفت: نهادینه کردن ارتباط بین کتاب و جامعه از جمله وظایف انجمن است.
علی مظاهری با اشاره به اینکه انجمن خیران کتابخانه‌ساز از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است ادامه داد: 6 باب کتابخانه روستایی در شهرستان بهار و کبودراهنگ ساخته می شود.
وی با اشاره به جلب مشارکت مردمی در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، به اجرای طرح «گلریزان کتاب» توسط انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان همدان اشاره کرد و افزود: طرح گلریزان کتاب انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان با اولویت کتابخانه‌های روستایی و محروم و نیازسنجی کتابخانه‌ها در دستور کار است.
مظاهری با بیان اینکه 45 عنوان و 87 نسخه کتاب برای 2 کتابخانه روستایی خریداری شده است گفت: در صورت مساعدت مالی خیران، کتاب‌های بیشتری خریداری خواهد شد.
هم اکنون 110 باب کتابخانه عمومی در استان همدان با 73 هزار عضو فعال وجود دارد.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.