علی داودی روز سه شنبه در دهمین نشست کتاب خوان شعر کشور در کتابخانه مرکزی اردبیل افزود: تاکید قرآن کریم بر کلمه و سخن گفتن خداوند با پیامبران نشان از اهمیت ادبیات و شعر است ، چنانکه خداوند از زبان شاعران ما را به هوشیاری می رساند.
او با بیان اینکه شعر در رگ و پی فرهنگ ایرانی است، اظهار کرد: شعر در فرهنگ ما دارای جایگاه متعالی است بطوریکه به واسطه شعر می توان در مناسبت های اجتماعی تاثیر شگرف داشت.
وی گفت: متاسفانه فرهنگ جامعه ما افول کرده و شعر به تقلید آلوده شده ، شعر وسیله بیان محاسن سیاسی نیست بلکه رسالت شعر چنین است که انسان را از غفلت و دست و پا زدن در روزمرگی ها نجات دهد.
وی با بیان اینکه شاعران قشر پیشرو هستند، گفت: اگر قرار باشد اتفاق خارق العاده یا نجات بخشی در جهان رخ بدهد این اتفاق توسط شاعران رخ خواهد داد.
داودی با اشاره به قدرت و نفوذ شعر در میان سیاست مداران و دیگر اقشار جامعه خاطرنشان کرد: قدرت طلبان از شعر هراسان هستند چراکه شاعران نگاه متفاوت تری به جهان دارند.
به گفته وی ، شعر نقش تربیتی و شکل دهی به تمدن داشته و شیوه مقاومت در برابر زوال و نابودی است. این شعر است که از زبان دل مردم سخن می گوید نه آثار و مقالات اندیشمندان بزرگ. آنچه دل مردم را همراهی می کند، شعر است.
مدیر بخش شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور با بیان اینکه 2 عنصر زمان و زمانه در ظهور شاعران برجسته و تولید آثار فاخر نقش دارد، افزود: اگر نیما یوشیج 20 سال دیرتر ظهور می کرد، شاید مجموعه' افسانه' تولید نمی شد.
داودی در ادامه به معرفی کتاب 'نیست انگاری و شعر معاصر' نوشته یوسفعلی میرشکاک پرداخت. این کتاب مجموعه مقالاتی در باب نقد شعر معاصر و تبعیت فلسفه غرب است که به یک نظریه ادبی نزدیک می شود.
رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این نشست با اشاره به تاثیر سازمان های مردم نهاد در توسعه فرهنگی و هنری استان گفت: امروزه جوانان فعال اردبیلی در حوزه سینما ، محیط زیست، تئاتر و کتابخوانی طرح های موثری اجرا می کنند طوری که چنین حرکات خودجوشی به نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی ، ادیب پروری و هنر دوستی در شهرمان کمک می کند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.