هفته کتاب امسال نیز همانند سال های گذشته با تحولات تلخ و شیرین و افت و خیز هایی در سطح کشور از روز گذشته 20 آبان آغاز شد و ضمن آن تازه های نشر و کتاب در زمینه ها و مبحث های گوناگون در نمایشگاه ها ، گردهمایی ها و مناسبت های مختلف از طریق رسانه ها در حد توان و وسع این بخش به علاقمندان معرفی می گردد.
اهداف گسترده‌ و مهمی از جانب بنیان گزاران ، برگزارکنندگان و مبتکران این هفته مهم در نظر گرفته شده است که تقویت سطح فرهنگی و سواد عمومی ؛ توسعه، هدایت و رونق اقتصاد نشر و فرهنگ و نیز تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و نهایتا ایجاد عادت به مطالعه؛ در بین مردم از آن جمله است.
بدیهی است که کمک به حل مشکلات و تنگناهای تولید و توزیع کتاب؛ تجهیز کمّی و کیفی کتابخانه‌ها؛ و افزایش ظرفیت‌های فرهنگی بخش های مختلف حوزه نشر و کتاب از اهداف جنبی برگزاری هفته های کتاب محسوب می شود.
واقعیت تلخ جامعه ما این است که بدور از هرگونه لاپوشانی و شعارها، مردم ما با مطالعه به معنی عام کلمه دور افتاده اند و در مقایسه با ملت های دیگر سرانه مطالعه در ایران بمراتب کمتر از کشورهای دارای وضعیت مشابه اجتماعی و اقتصادی ما می باشد. برای نمونه سرانه مطالعه واقعی در ترکیه ، حداقل چندین برابر ایران است و تیراژ کتاب ها ی حوزه نشر و چاپ این کشور بیش از یکصد هزار و در مواردی بالای نیم میلیون است که گواه این مطلب است.
در چنین شرایطی بر بزرگان عرصه های فرهنگ و آموزش است تا با ایجاد همگرایی ، تشریک مساعی ، شکستن دیوارهای عزلت و کنار نهادن رویه جزیره ای عمل کردن ها ، به یافتن راه های چاره بی میلی به دانایی و مطالعه در بین مردم از طریق آسیب شناسی عمیق این درد بپردازند. بدیهی است که عادت به دستوری عمل کردن در نهادها و سازمان های مزبور مانع از این همگرایی ها خواهد بود مگر اینکه دستور یا فرمانی در این رابطه صادر شود. ولی با تغییر روحیه و حتی بدون دستورات اداری هم می توان بدون فوت وقت و فرصت سوزی با ایجاد اتاق های فکر در شرایطی توام با سادگی و صمیمیت و با همیاری نخبگان و افراد شاخص و دارای تفکر در بخش های آموزشی و فرهنگی به چرایی عدم رغبت به مطالعه در بین مردم پرداخت و راه های جذب اقشار مختلف از استاد دانشگاه تا کارگر ساده به مطالعه و دانستن را جشتجو و کشف نمود.
با کمال تاسف در سال های متمادی علیرغم مشاهده وضعیت تاسف بار و خجالت آور سرانه بسیار پائین مطالعه در کشور، هنوز اقدام شایسته و قابل مشاهده در این عرصه در زمینه های یاد شده به مشاهده نمی شود.
هفته کتاب جمهوری اسلامی شامل مجموعه مراسم هایی است که از سال 1372 همه ساله بین ایام مختلف آبان ماه از 10 تا 24 یا همانند امسال از 20 تا 26 آبان به ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ترویج مقوله مهم کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.
در برگزاری آئین های مربوط به این هفته علاوه بر وزارت ارشاد چند وزارت خانه و سازمان مرتبط و موسساتی چون خانه کتاب و تشکل های صنفی همکاری دارند.
برجسته‌ترین اقدام در این هفته برگزاری نمایشگاه‌هایی در مقیاس وسیع برای فروش کتاب در مراکز استان‌ها می باشد.
در این نمایشگاه ها ناشران خصوصی نیز شرکت کرده و کتاب‌های خود را با تخفیف بفروش می گذارند.
در جریان برگزاری نمایشگاه های مزبور با همکاری مدارس هر شهر، برای دانش‌آموزان برنامه‌های خرید و بازدید از نمایشگاه‌ها تنظیم و اجرا می‌گردد.
برای تشویق به کتابخوانی، وزارت ارشاد اسلامی هر سال منابعی را برای تامین بن خرید کتاب تخصیص می دهد.
روزهای هفته کتاب را همه ساله نام‌گذاری می‌کنند و فعالیت‌های پیش‌بینی شده هر روز را متناسب با عنوان آن انتخاب می‌کنند.
از آن جمله می‌توان به روزهای کتاب و کتابخوانی؛ کتاب، دانشگاه و حوزه؛ کتاب و دانش‌آموز و دانشجو؛ کتاب، کتابخانه و خادمان نشر؛ کتاب و ولایت؛ و کتاب و گفت‌وگوی تمدن‌ها اشاره کرد.
طی سال‌های گذشته ابتکارهایی در جریان برگزاری هفته کتاب صورت گرفته که به‌عنوان رویدادهای جنبی، شکل دائمی یافته‌اند.
انتخاب کتاب سال دانشجویی از 1373؛ انتخاب و معرفی خادمان نشر؛ انتخاب کتاب سال ولایت از 1377 برای انتخاب و معرفی کتاب‌ها در موضوع زندگی و آثار چهارده معصوم (س)؛ جشنواره ادب پایداری که نخستین بار از هشتمین دوره هفته کتاب در چهار رشته شعر، داستان، و فیلمنامه برگزار شده، از آن جمله‌اند.
هفته‌نامه موسوم به کتاب هفته، که جای خود را به‌عنوان یک نشریه کتابشناختی موفق در کشور باز کرده، در ششمین دوره هفته کتاب متولد شد.
این نشریه رسانه‌ای برای نقد و معرفی تازه‌های نشر و گزارش‌ها و تحلیل‌ها در زمینه صنعت نشر است. اما گذشته از آن، با گزارش منظم تمام کتاب‌هایی که هر هفته اجازه نشر یافته‌اند، نقش یک کتابشناسی ملی آینده‌نگر را در ایران بازی می‌کند.
در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.
اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و مساجد، برگزاری مسابقه، مصاحبه و میزگرد، انتخاب کتابداران نمونه، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در روستاها، تجهیز کتابخانه‌های ویژه نابینایان، و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای ناشران و دست‌اندرکاران حوزه کتاب از دیگر فعالیت‌های مرسوم هفته کتاب است.
3038
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.