به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، حسینعلی نوروزی با اشاره به کشت سبزیجات در استان با آب فاضلاب و لزوم کنترل این جریان افزود: هفته گذشته کمیته استانی «سلامت محیط و کار» تشکیل شد که دستور کار آن در رابطه با سلامت کشت سبزیجات و لزوم توجه به این موضوع بود.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 50 مورد پرونده تخلف بهداشتی تشکیل شد که 50 کشاورز به مراجع قضایی معرفی شدند، افزود: در همین سال دستور تخریب 15 هکتار مزارع سبزی داده شد.
وی با اشاره به اینکه در مواردی تجهیزاتی که برای پمپاژ فاضلاب از سوی کشاورزان استفاده می‌شد با همکاری نیروی انتظامی و اداره آب فاضلاب جمع آوری شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال نیز کشت سبزیجات با فاضلاب با شدت کمتری ادامه دارد اما آمار سطح زیرکشت مشخص نیست.
نوروزی با بیان اینکه در کمیته استانی «سلامت محیط و کار» مصوب شد که سازمان جهاد کشاورزی تا پایان این ماه آمار دقیق سطح زیرکشت سبزی با فاضلاب را جمع آوری کند تا وضعیت سطح زیرکشت امسال نسبت به سال گذشته مشخص شود، افزود:‌ اگر سازمان جهاد کشاورزی آمار سبزی‌کاران با آب فاضلاب را به ما ارائه دهند مانند سال‌های گذشته برای افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند پرونده تشکیل خواهیم داد و برخورد صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه منتظر اعلام میزان سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب در استان هستیم، تصریح کرد: کشاورزان برای جایگزینی آب فاضلاب نیاز به آب سالم دارند که مقرر شده شرکت آب‌منطقه‌ای مجوز حفر دو حلقه چاه را به کشاورزان بدهند اما هنوز این امر محقق نشده است، اگر این اقدام صورت گیرد راهگشا خواهد بود.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه آموزش‌های لازم در رابطه با مصرف سبزیجات سالم به همشهریان داده می‌شود، گفت: یکصد بنر در رابطه با روش‌های سالم‌سازی سبزی چاپ و در محل‌های فروش سبزی نصب شده است.
وی با اشاره به توزیع 6 هزار بروشور در رابطه به نحوه سالم‌سازی سبزی در بین همشهریان، افزود: در چند شهر همدان آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب مطرح است اما مهمترین مشکل این بوده که عمده سبزیجات مصرف شده در استان یعنی 80 درصد از خارج استان تهیه می شود.
نوروزی با بیان اینکه سبزی‌هایی وارد شده به استان با آب فاضلاب آبیاری می شوند و دارای آلودگی هستند که باید روی این موضوع توجه کرد، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی باید راهکارهایی بیاندیشند تا از ورود سبزیجات آلوده به استان جلوگیری شود چراکه این موضوع مهمتر از موضوع کشت سبزیجات با آب فاضلاب در استان است.
7523/6993
دریافت کننده: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.