به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر احمد رضا زاده افزود: از ابتدای امسال تاکنون، موردی از آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری تحت نظارت در سراسر فارس مشاهده نشده است.
وی بیان کرد: کارشناسان سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری متولیان دامپزشکی فارس، با قرنطینه کردن کشتارگاه ها این اطمینان را ایجاد کرده اند که متقاضیان بتوانند از مرغ های بسته بندی شده تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان خریداری کنند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر اینکه هم اینک با تلاش مسئولان استان فارس و اجرای مقررات و اعمال قرنطینه‌، از ورود ویروس آنفلوآنزای پرندگان به کشور یا مناطق مختلف جلوگیری شده است، ادامه داد: کارشناسان بیماری های غیرواگیر این دانشگاه با همکاری دیگر سازمان های متولی، همواره تلاش دارند از شیوع این بیماری در استان پیشگیری کنند.
به گفته دکتر رضازاده، استان فارس در مقایسه با استان های همجوار، در خصوص گزارش های آنفولانزای پرندگان، به دلیل پیشگیری های به موقع، در ردیف استان های سالم و ایمن به شمار می رود.
وی ادامه داد: به واسطه مدیریت ارزشمند اداره کل دامپزشکی استان فارس، توانسته ایم تمامی مرغداری های رسمی استان را به لحاظ شیوع آنفولانزای پرندگان ایمن سازیم و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
او با اشاره به گزارش وجود دو کانون روستایی مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان‌های ارسنجان و پاسارگاد نیز گفت: از آنجایی که این موضوع مربوط به دو هفته گذشته بوده است، در همان لحظات نخست، اقدامات پیشگیرانه انجام شد و تمامی مناطق یاد شده و شهرستان های اطراف نیز اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه ای صورت گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس پیشتر گفته بود با حضور به موقع در 2 منطقه از استان فارس، آنفولانزای پرندگان شناسانی و کنترل شد.
یعقوب مهندس، گفته بود: آنفولانزای پرندگان در بیست و چهارم بهمن ماه 95 در روستای کمال آباد از توابع شهرستان ارسنجان و همچنین روستای نعیم آباد پاسارگاد مشاهده شد اما با حضور به موقع کارشناسان و با همکاری تمام نهاد ها به ویژه فرمانداری و نیروی انتظامی توانستیم این بیماری را در 2 منطقه یاد شده مهار کنیم.
وی یکی از عوامل انتقال این بیماری به استان فارس،را پرندگان مهاجری دانسته بود که پس از بارندگی های اخیر و پر شدن تالاب ها به این مکان ها کوچ کردند و گفته بود توصیه می شود که مردم به ویژه کودکان از دست زدن و حتی نزدیک شدن به این پرندگان خودداری کنند چرا که اکثر آنها ناقل بیماری های پرندگان هستند.
آنفلوانزای پرندگان نوعی از آنفلوانزای حیوانی است که توسط گونه ‏A‏ ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود. این بیماری حدود100 سال قبل در بین پرندگان ایتالیا حادث گردیده و سپس به سایر نقاط جهان منتشر شده است.
شکل شدید و کشنده بیماری دارای شروع ناگهانی بوده و از شدت بالایی برخوردار است و به سرعت باعث مرگ می شود. پرندگان دریایی و بخصوص اردک های وحشی مخازن طبیعی ویروس این بیماری هستند و در برابر ابتلای به بیماری به شدت مقاوم هستند ولی پرندگان اهلی نظیر مرغ و بوقلمون بسیار حساس هستند.
6113/ 2027
دریافت کننده: نیکنام خشنودی / انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.