به گزارش ایرنا امسال به نام سیدجمال الدین اسدآبادی نامگذاری شد تا استاندارهمدان دومین نامگذاری مفاخر و نیکنامان را در کارنامه فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ثبت کرده باشد و گرد غریبی و گمنامی از چهره مفاخر و نیک نامان این دیار بردارد گرچه این نامگذاری چیزی به فضایل بیدارگر مشرق زمین نیفزود بلکه موجب غنای بیشتر استان فرهنگ دوست همدان شده است.
امروز جمعی از مسئولان محلی و مردم اسدآباد با حضور در بنای یادبود سیدجمال الدین اسدآبادی به مقام این فیلسوف بزرگ جهان اسلام ادای احترام کرده و یاد و خاطره اش را گرامی داشتند و دهه گرامیداشت بیدارگر مشرق زمین با این آیین به طور رسمی آغاز شد.
** سیدجمال اسدآبادی الگوی تمام معنا برای حوزه و دانشگاه
امام جمعه اسدآباد در این آیین سیدجمال الدین اسدآبادی را خیر کثیر و از سادات بنی فاطمه نامید و گفت: امروز سادات بنی فاطمه همه جا فراگیر شده و پرچم آزادی خواهی، عدالت محوری و دفاع از حقوق بشر را برافراشته اند.
حجت الاسلام موسی حسینی مجد افزود: سیدجمال قریب به 200 سال قبل در قاره های آمریکا، آسیا و آفریقا به آگاهی بخشی و روشنگری مردم پرداخت.
وی اظهار کرد: سیدجمال تمام عمر خود را در راه بصیرت افزایی مردم برای احقاق حقوق از دست رفته و مبارزه با ظلم و استعمار سپری کرد و در این راه با افتخار به شهادت رسید.
امام جمعه اسدآباد بیان کرد: سید جمال چاره درد های مسلمانان را بازگشت به اسلام اصیل می دانست و معتقد بود برای آزادی و نجات از محرومیت باید به زیر سایه امن اسلام پناه برد.
وی خاطرنشان کرد: امروز بعد از 2 قرن شاهد خیزش حق طلبی و ظلم ستیزی در کشورهای مسلمان مانند لیبی و مصر هستیم که از آرزوها و آرمانهای سیدجمال بود.
حجت الاسلام حسینی مجد با بیان اینکه سید جمال الدین برگردن مسلمانان حق بزرگی دارد گفت: سیدجمال الدین اسدآبادی برای طلاب، فضلا، روحانیان و دانشگاهیان یک الگوی به تمام معنا است .
** سیدجمال الدین اسدآبادی باید جهانی شود
فرمانداراسدآباد نیر اظهارکرد: سیدجمال الدین اسدآبادی در 200 سال اخیر از پنج شخصیت برجسته و تاثیر گذار در جهان اسلام است وآثار و کتب محققان و پژوهشگران گواه بر این ادعا است.
حسین افشاری بر استمرار برنامه های سیدجمال شناسی در سراسر ایام سال تاکید کرد و افزود: برای گسترش و تعمیق افکار و اندیشه های سیدجمال به دهه و یک سال اکتفا نشود.
وی با اشاره به برگزاری همایش نکواشت بیدارگر مشرق زمین در 24 اسفند گفت: تمام برنامه نکوداشت در زادگاه سید متمرکز شده و در این روز شاهد حضور مسئولان کشوری و سیدجمال شناسان نخبه در اسدآباد خواهیم بود.
فرماندار اسدآباد از دیگر برنامه های شاخص دهه گرامیداشت سیدجمال به برپایی آیین تجلیل از محقق و اندیشمند اسدآبادی سیدرضا ابوالقاسمی اشاره کرد و گفت: این شخصیت فرهیخته در عرصه سیدجمال شناسی کارهای ارزشمندی انجام داده و شایسته قدردانی است.
افشاری با بیان اینکه سیدجمال شخصیتی جهانی بود و خود را متعلق به تمام مردم مظلوم جهان می دانست گفت: برای جهانی شدن سیدجمال هرآنچه می توانیم باید تلاش کنیم.
** روزنامه عروه الوثقی عصاره اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی
مدرس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی نیزبه فعالیتهای روزنامه نگاری این فیلسوف اشاره کرد و گفت: روزنامه عروه الوثقی چکیده و عصاره اندیشه و آرمانهای ناب سید بود.
دکتر مهدی فیض سخا اظهار کرد: سیدجمال الدین توانست در میان فشار و موانع انگلستان عروه الوثقی را در 18 شماره به چاپ برساند.
این مدرس تاریخ افزود: سیدجمال برخلاف دیگر مقاله های خود مانند نیچریه که بسیار تخصصی بود در عروه الوثقی با زبان عامه و ساده مرم را به اتحاد، آزادی و رهایی از بند استعمار تشویق و ترغیب می کرد.
وی اظهار کرد: عروه الوثقی به زبان عربی، نثر روان و قلم شیوای سیدجمال منتشر و در سراسر جهان به دست اندیشمندان و روشنفکران می رسید ودر دوره های مختلف به عنوان الگوی روشنفکران جهان اسلام بوده بطوریکه انقلابیون ایرلند برای استقلال این کشوراز حکومت بریتانیای کبیر از عروه الوثقی بهره گرفتند.
18 اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی و در تقویم به نام روز بیداری اسلامی ثبت شده است.
7527/2087
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.