خلیل آقاجانلو روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان افزود: ارزش منابع طبیعی در برنامه ریزی ها و محاسبات مسئولان کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که بی توجهی به آن می تواند آینده جامعه را با خطر مواجه کند.
وی یادآورشد: یکی از چالش های همه دستگاه های اجرایی، منابع طبیعی و آبخیزداری است.
آقاجانلو اظهار کرد: از سویی مباحث توسعه ای و از سوی دیگر موضوع حفاظت از منابع طبیعی برای این اداره کل مطرح است و باید هر 2 جنبه در برنامه ریزی ها قرار گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برآوردی از ارزش اکولوژیک البرز مرکزی نشان می دهد که ارزش منابع طبیعی این منطقه برابر با 50 درصد تولید ناخالص کشور است.
وی خاطرنشان کرد: ارزش منابع طبیعی باید برای مسئولان تبیین شود تا در زمان برنامه ریزی به حتم این موضوع را مد نظر قرار دهند.
آقاجانلو ادامه داد: در سطح این استان می توان مشاهده کرد که با وجود تکمیل نبودن ظرفیت شهرک های صنعتی، بار دیگر درخواست مجوز شهرک صنعتی جدید داده می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: یکی از مباحث هدر رفت منابع در کشور و این استان، موضوع غذاهای دور ریز است که در آخرین برآوردها میزان آن به 30 میلیون تن غذای دور ریز در سال می رسد.
وی از اجرای طرح مدیریت منابع با هماهنگی دستگاه های مختلف و مرتبط خبر داد و اضافه کرد: می توان بسیاری از مشاغل را در روستاها جایگزین کشاورزی در منابع طبیعی کرد تا وابستگی صرف روستاییان به منابع طبیعی و زمین کاهش پیدا کند.
آقاجانلو ابراز کرد: تلاش ما این است که موضوع حفاظت از منابع طبیعی را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم که در صورت تحقق آن بسیاری از مشکلات این اداره کل مرتفع خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خواستار ورود خیران برای فعالیت در بخش آبخیزداری شد و گفت: با آبخیزداری می توان آب مورد نیاز بسیاری از روستاها را فراهم و از مهاجرت روستاییان و خالی شدن این مناطق جلوگیری کرد.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در ادامه این گفت: هفته منابع طبیعی فرصتی است تا موضوع پاسداری از منابع طبیعی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
حسین جعفری افزود: باید از رسانه ها برای تبدیل کردن منابع طبیعی به بحث روز استفاده کرد و از فرصت این هفته برای جبران خسارتی که طی سال به این منابع وارد شده است، بهره گرفت.
برنامه های هفته منابع طبیعی از 14 تا 21 اسفند در سراسر کشور اجرا می شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.