در این گزارش آمده است: مبل منبت ملایر از آن دست هنر صنعتهایی است که آنقدر که بیرون از استان بازار و مشتری دارد، در داخل استان شناخته شده نیست.
وجود درختان گردو، چوب مرغوب و هنرمندان چیره دست موجب شده است در بین شاخه های هنری صنایع دستی موردی مطرح شود که حالا بازارهای بین المللی را نیز به سمت و سوی خود بکشاند.
اما در این میدان داشته های غنی پای یکسری از مشکلات می لنگد.
هنرمند منبت کار طرحهای متمایز هنری را نقش در نقش در مبلی خلاصه می کند که اندازه و قواره اش به متراژهای کوچک خانه های امروزی نمی خورد اما اگر این ساخته های باارزش راهی سالن های پذیرایی شکیل، اداری و گردشگری در عرصه های ملی و بین المللی شود، نگاه هر بیننده را در همان برخورد اول به خود متوجه می کند.
حال برای حل این مشکل کارشناسان می گویند باید دوره های آموزشی کارآمدی مدون شود تا هنرمندان بتوانند هنر منبت را بر مبل هایی نقش زنند که فضای خانه های امروزی جوابگوی میزبانی از آنها باشد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطع یقین هر مشتری داخلی در استان و سطح کشور ترجیح می دهد به جای خریدن مبل های با عمر کوتاه درآمدهای خود را صرف خرید چنین مبل هایی برای خانه های کوچک امروزی کنند.
از نگاه دیگر آنچه بازارهای خرید و فروش مبل منبت ملایر را دچار چالش جدی کرده است، نبود برندی است که معرف هنر دست های هنرمندان این دیار باشد.
هنوز پس از سالیان سال مشتریان مبل و منبت در داخل و خارج از مرزها نمی دانند مرغوبترین جنسهای این بازار را ملایریها تولید می کنند.
از نگاه کارشناسان ریشه این ضعف تنها و تنها در نداشتن برندی خلاصه می شود که اگر برای ایجادش عزم ها جزم نشود، در آینده نزدیک این ساخته های ارزشمند به نام دیگر مناطق به فروش خواهد رسید.
حالا که بازار توجه به ایجاد خوشه مبل و منبت در نشستهای مختلف تصمیم گیران داغ شده است انتظار این است مسئولان راهکار ارائه دهند؛ نخست آنکه برای هنرمندان زمینه آموزش تولید مبل و منبت در اندازه کوچک همگون با خانه های امروزی را فراهم کند و دوم آنکه برای ایجاد یک برند ملی و جهانی در زمینه مبل و منبت این دیار چاره ای جدی بیندیشند که اگر در این زمینه کوتاهی رخ دهد، فرصتی سوخته خواهد شد که هرگز تکرار نمی شود.
برندسازی یک بحث جدید است که تخصص و دانش لازم و کافی نیاز دارد.
هدف برای ایجاد برند باید این باشد که وقتی سخن از مبل به میان می آید همه ذهن ها معطوف به ملایر شود، کارشناسان و صنعت گران بر این باورند، در حوزه تولید مبل منبت، ملایر به خوبی فعالیت کرده است اما در بخش عرضه نتوانسته به نقطه مطلوب برسد.
برگزاری سومین قرارگاه اقتصاد مقاومتی در روزهای اخیر بار دیگر بهانه ای شد تا گرد و غبار مصوبات مربوط به ایجاد خوشه های صنعتی در حوزه مبل و منبت تکانده شود.
در این نشست از طرفی برخی مسئولان از رکود می گفتند و از طرف دیگر برخی از وجود ظرفیت هایی که دراین استان وجود دارد.
از سوی دیگر در ماه های گذشته اخباری درباره رکود شدید در صنعت مبلمان استان شنیده می شد همه این موارد بیانگر آن است که پتانسیل غنی تولید مبل و منبت ملایر نیازمند مدیریتی جامع و هدفمند است.
مدیرکل میراث فر هنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان می گوید: خوشه منبت و مبلمان ملایر یکی از خوشه های فعال در استان همدان است، حدود 2 دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه ها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می باشد.
سازمانهای بین المللی و بانک جهانی نیز طر حهای متعددی را از طریق توسعه خوشه های کسب و کار در کشورهای مختلف اجرا و حمایت کرده اند.
علی مالمیر گفت: خوشه صنعتی صنعت مبلمان و منبت شهرستان ملایر در قالب مجموعه ای در حدود چندین هزار کارگاه کوچک و متوسط تولیدی فعالیت میکند که مهمترین فعالیت در سطح منطقه به شمار می رود و تمرکز واحدهای مذکور در شهرک صنعتی ملایر 2 (حاجی آباد) می باشد.
اکثر کارگاه های منبت و مبلمان در شهر ملایر استقرار دارند، کارگاه های مستقر در مناطق روستایی در 8 روستا پراکنده می باشد که در حال حاضر بیشتر آنها در روستای دهنوی آورزمان قرار دارند.
وی عنوان کرد: واقعیت این است که بین محل استقرار کارگاه و تعداد کارگران شاغل در کارگاههای تولیدی مبلمان، رابطه وجود دارد، به عبارت دیگر ظرفیت اشتغال در کارگاه های شهری به مراتب بیش از کارگاه های روستایی است.
نتیجه مطالعات شناختی خوشه نشان می دهد که بیش از 800 کارگاه در منطقه وجود دارد که به ترتیب، واحدهای
طراحی و منبت کاری، واحدهای تولیدکننده مبلمان خام و واحدهای تولیدکننده مبلمان نهایی بیشترین سهم از کارگاه های تولیدی را دارا می باشند.
و فعالیت های رنگ کاری و رویه کوبی در حداقل تعداد کارگاه های تولیدی موجود می باشند.
این ارقام نشان می دهد که صنعت مبلمان ملایر یک صنعت در حال رشد و جاذبه دار برای نیروی کار منطقه بوده است.
خوشه در انتظار حمایت های معین ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی همدان با اعلام اینکه در استان همدان 18 خوشه صنعتی شناسایی شده است،
افزود: مطالعات امکان سنجی 11 خوشه صنعتی در استان همدان انجام شده و 6 مورد در دست اجراست که برنامه اجرایی 3 مورد از این خوشه ها در سال گذشته آغاز شده و از ابتدای امسال نیز 3 مورد در دست کار است.
کیوان گردان با اعلام اینکه قرار است بازارچه مبل و منبت با 80 واحد در شهرستان ملایر ایجاد می شود، بیان کرد: برای فعالیت بهتر خوشه های صنعتی در استان همدان نیازمند حمایت های مالی هستیم که امیدواریم این موضوع توسط معین ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان مورد پیگیری قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توسعه بازارها از اولویت های شرکت شهرک های صنعتی است تا بازارهای صادراتی برای تولیدات استان شناسایی شود، اظهار داشت: سال گذشته و امسال نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک در استان همدان برای معرفی تولیدات همدان برگزار شده است.
گردان، درباره وضعیت در حال حاضر جنوب استان همدان شامل شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان می گوید: این شهرستان ها در حوزه مبل و منبت فعالیت های چشمگیری انجام می دهند به طوری که در سال 86 پس از مطالعات امکان سنجی خوشه صنعتی مبل و منبت ملایر آغاز شد که تا سال 91 ادامه یافت.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر عامل توسعه در این خوشه مستقر نیست، افزود : همچنان حمایت های شرکت شهرک ها ادامه دارد.
رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز می گوید: تعداد 70 قطعه زمین به متراژ هر قطعه 180 متر برای ایجاد نمایشگاه در شهرک اختصاص یافته که تا به حال حدود 40 قطعه آن از طریق شرکت شهرک ها واگذار و قرارداد منعقد شده است.
ابراهیم جلیلی عنوان کرد: حداقل سرمایه مورد نیاز برای ساخت هرکدام از نمایشگاه ها حدود 300 میلیون تومان مطابق برآورد خود صنعتگران می باشد که صندوق کارآفرینی امید با درخواست پرداخت 50 میلیون تومان تسهیلات برای هر کدام در سنوات قبل موافقت نموده و تقاضای متقاضیان تصویب پرداخت یکصد میلیون تومان از صندوق مذکور می باشد.
وی گفت: از فواید ایجاد نمایشگاه در شهرک صنعتی مبل و منبت مدیریت یکپارچه، وجود پارکینگ، سرویس های بهداشتی، باز و بسته شدن بازار در یک ساعت مشخص، کنترل حضور و عدم حضور افراد شاغل در نمایشگاه، اشتغال حداقل 150 نفر، مرجع رسیدگی به شکایات، عدم ارائه مبلمان های یک دست و مشابه در نمایشگاه ها و تکمیل چرخه خوشه صنعتی صنایع دستی در شهرک می باشد.
ملایر و سهم نیم درصدی از گردش مالی سرانه چوب کشور رئیس انجمن مبلمان ملایر نیز دغدغه انجمن را تحقق برندسازی برای مبل منبت ملایر می داند.
مهدی محمودی در گفت وگو رسانه ای اخیر خود با فارس عنوان کرده است: در حال حاضر 80 درصد مردم ایران
نمی دانند که در ملایر مبل تولید می شود و این مسأله جای تأسف دارد.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد مبل و منبت کشور در ملایر تولید می شود.
در حال حاضر 90 درصد تولیدات ملایر به خارج از استان و تنها 10 درصد در داخل به فروش می رسد.
محمودی با اشاره به اینکه مشتریان همدانی اغلب از یافت آباد خرید می کنند، خاطرنشان کرد: برای بسیاری از افراد، فروشگاهی که از آن خرید می کنند، بسیار حایز اهمیت است و به همین دلیل از یافت آباد خرید خود را انجام می دهند.
رئیس انجمن مبلمان ملایر با بیان اینکه ما به بازار مبل منسجم نیاز داریم، افزود: با توجه به اینکه ملایر صنعتی نبوده است، جوانان به صنایع دستی روی آوردند به طوری که 5 هزار نفر منبت کار در این شهرستان در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه 10 هزار نفر دیگر به جز منبت کاران در حوزه دیگر مبل در حال فعالیت هستند، تصریح کرد:
3 هزار و 500 کارگاه مبل سازی مجوز فعالیت در شهرستان ملایر دارد که همه این ظرفی تها می تواند امتیاز بالایی برای برپایی یک بازار خوب به حساب آید.
وی با بیان اینکه حدود 3 هزار کارگاه زیرزمینی نیز وجود دارد، ادامه داد: مبل ملایر با توجه به ظرفیتی و سرمایه عظیمی که دارد، می تواند باعث درآمد پایداری برای شهرستان ملایر و حتی استان همدان باشد. کوتاه سخن آنکه، بر اساس آمارهای رسمی، اشتغالزایی برای هر فرد در صنایع کوچک و متوسط به سرمای هگذاری با متوسط 10 میلیون تومان نیاز دارد.
این در حالی است که اشتغالزایی برای هر نفر در صنایع بزرگ و مادر نیازمند سرمای هگذاری متوسط یک میلیارد تومان است.
بر این اساس، در صورتی که صنایع کوچک و متوسط رونق بگیرند، سطح اشتغالزایی نیز افزایش یافته و به دنبال آن بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی برطرف می شود. یکی از دلایلی که مسئولان بر رونق صنایع کوچک تکیه کرد ه اند نیز همین موضوع است.
صنعت مبل به عنوان یکی از صنایع کوچک و بنگاه های زودبازده نیز در همین مقوله می گنجد اما با وجود تمام ظرفیت هایی که استان همدان دارد، با مشکلاتی برای تولید روبه رو است.
صنعت مبلمان در استان همدان با وجود ظرفیتها و کیفیت بالا نتوانسته جایگاه خود را در این صنعت پیدا کند که امیدواریم با محیا شدن زمینه های مستعد برای پیگیری خواسته های استان در قرارگاه اقتصاد مقاومتی در آینده ای نه چندان دور بازارمبل و منبت ملایر صاحب برند و خوشه و مراکز تولید و اماکن فروش در شهرک های تجمیع شده باشد.
امید آنکه بازار مبل ایران و جهان را برند منبت را به نام ملایر بشناسد.
روزنامه همدان پیام به مدیر مسئولی نصرت الله طاقتی احسن چاپ و منتشر می شود.
7523/6993**تنظیم:مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.