اسفندیار خزائی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به تاثیر مثبت طرح‌های آبخیزداری در مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی اجرای این طرح ها در همدان تداوم می یابد.

وی یادآوری کرد: در ۲ سال اخیر با دستور رهبر معظم انقلاب از محل منابع صندوق توسعه ملی، اعتبار ویژه ای برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته و اقدامات مناسبی هم در سطح حوزه‌های آبخیز استان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری همدان مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت و در سال جاری ۱۰۰ میلیون یورو برای کشور پیش بینی شده است.

خزائی اظهار داشت: اقدامات آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی (سازه ای)، بیومکانیکی و بیولوژیکی بوده که در پی بارش‌های صورت گرفته دو سال اخیر، این اقدامات اثر بخشی مثبت خود را در مهار سیلاب به خوبی نشان داده اند.

خزائی بیان کرد: طرح های آبخیزداری و آبخوانداری علاوه بر کنترل سیل، رسوب و کاهش فرسایش خاک، سبب تقویت منابع آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی و  رونق کسب و کار و جهش تولید می‌شود،

وی ادامه داد: امسال نیز تداوم اجرای این گونه طرح های آبخیزداری که در حفظ منابع پایه آب و خاک تاثیر مثبتی دارند در دستور  کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان قرار دارد.

طرح‌های آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی از جمله بذرکاری، کپه کاری مراتع، جنگل کاری و توسعه جنگل با بذر و نهال، اقدامات حفاظتی و پیشگیری از حریق و اجرای طرح کاداستر اراضی ملی به صورت جامع است.

بر اساس آمار منتشره در رسانه‌ها وسعت اراضی ملی همدان بیش از ۹۰۵ هزار هکتار است که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.