در همین ارتباط رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به بیان نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخت و گفت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

آرزو کاوه ئی با اشاره به اینکه امسال ساعات روزه داری در ماه رمضان به حدود ۱۶ ساعت رسیده است، اظهار داشت: در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز، چربی و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده است و این فریضه دینی برای بهبود بیشتر بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، موثر است.

کاوه ئی افزود: روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود همچنین فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی ادامه داد: بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های "سی"، "ئی"، "دی" و "اِی" و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: با توجه به نقش ویتامین "اِی" در تقویت سیستم ایمنی بدن در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی حاوی این ویتامین از جمله منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

کاوه ئی اضافه کرد: سعی شود منابع غذایی ویتامین "دی" همچون ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن نیز در سبد مصرف خانوار قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تامین ویتامین "ئی" به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می توان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی همدان گفت: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین "سی" شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.

کاوه ئی افزود: منابع غذایی ویتامین های گروه "بی" مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق نیز برای ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام مصرف شود.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی و تامین ویتامین "بی ۱۲" باید از منابع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات استفاده کرد.

وی اظهار داشت: دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود که در این زمینه منابع حیوانی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل حاوی آهن است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: اگر منابع غذایی دارای آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین "سی" مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: مصرف غذاهای غنی از روی (Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی سحر، افطار و شام در این ایام نیز توصیه می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.