در گذشته نانوایی جزو مشاغل پردرآمد جامعه به شمار می رفت و مجوز تاسیس نانوایی به سختی ارائه می شد اما با گذر زمان و ثابت ماندن قیمت نان در برابر افزایش چند برابری قیمت سایر اقلام،  درآمد نانوایی ها سیر نزولی پیدا کرد.

افرادی که زندگی در دهه های 50 و 60 را تجربه کردند به خوبی به خاطر دارند که در یک نانوایی چند نفر مشغول به کار بودند و یک نفر نیز برای دریافت پول از مردم پشت دخل می نشست اما با گذر زمان این فرد از چرخه نانوایی ها حذف شده و کسی که وظیفه درآوردن نان از تنور را بر عهده دارد هزینه نان را نیز از مردم دریافت می کند.

اما هم اینک با گسترش ویروس کرونا نگرانی از تبادل پول های آلوده یا حضور در این مکان پرازدحام که در بیشتر مواقع فاصله افراد از یکدیگر به کمتر از ۱۰ سانتیمتر می رسد افزایش یافته و این وضعیت موجب خلوت شدن صف نانوایی ها شده است.

شمار زیادی از مشتریان نانوایی ها را افراد کهنسال و بانوان تشکیل می دهند و جوانان همانند گذشته گوش به فرمان مادر نبوده و در نانوایی ها حضور نمی یابند بنابراین افراد حاضر در نانوایی جزو طیفی هستند که در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند.

شمار زیادی از شهروندان برای حضور کمتر در نانوایی ها به نان های بسته بندی روی آوردند یا آنهایی که اعتقادی به خرید این قبیل نان ها ندارند به جای حضور روزانه در صف نانوایی ، نان مورد نیاز چند روز را یکجا تهیه می کنند.

یعنی شهروندان مصرف نان بیات و فریزری را به لذت نان داغ و تازه ترجیح داده و با یکبار حضور در نانوایی، نان مورد نیاز  یک هفته خود را تامین می کنند شهروندان مصرف نان بیات و فریزری را به لذت نان داغ و تازه ترجیح داده و با یکبار حضور در نانوایی، نان مورد نیاز  یک هفته خود را تامین می کنند تا با حضور کمرنگ در این اماکن خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند.

با بررسی وضعیت تعدادی از نانوایی ها مشخص شد که همچنان برخی از آنها فردی برای دریافت وجه درنظر نگرفتند یا دستگاه کارت خوان ندارند و باید برای هزینه نان پول نقدی پرداخت کرد اما در مقابل برخی از فعالان در این حرفه نیز اقدام به استفاده از ماسک و حتی قرار دادن دستکش ها یک بار مصرف برای مراجعان کرده اند.

با این اوصاف باز هم مردم نگران چگونگی خرید امن نان هستند در حالیکه به گفته مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دستورالعمل چگونگی عرضه نان به اتحادیه مربوطه ابلاغ شده است.

لیدا رفعتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چندی پیش نشستی با اعضای اتحادیه نانوایان برگزار شد و در این نشست هشدارها و توصیه های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داده شده است.

وی اضافه کرد: مهمترین هدف معاونت بهداشتی کاهش زنجیره تماس بوده و در این راستا توصیه هایی به نانوایی شده است که مهمترین آنها شستن مستمر دست ها به ویژه پس از مراجعه به دستشویی (توالت) و روزانه یک نوبت استحمام است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد:با توجه به بروز بیماری های تنفسی (ویروس کرونا) و به منظور مقابله با شیوع و انتشار این بیماری و حساسیت ایجاد شده در شهروندان مبنی بر رعایت موازین بهداشتی توسط متصدیان هم اینک مواردی در دستور کار تمامی نانوایی ها قرار گرفته است.

رفعتی ادامه داد: طبق دستور العمل در هر نانوایی یک نفر تنها برای دریافت وجه باید به کار گرفته شود و این فرد به هیچ وجه نباید با تهیه و توزیع نان در ارتباط باشد.

در هر نانوایی یک نفر تنها برای دریافت وجه باید به کار گرفته شود و این فرد به هیچ وجه نباید با تهیه و توزیع نان در ارتباط باشد

وی بیان کرد: پس از برگزاری نشستی برای اتحادیه نانوایان ، آنها نیز مکلف شدند علائم ویروس کرونا نظیر تب، سرفه خشک و تنگی نفس را برای فعالان در این صنف تشریح کرده و انجام اقدام های پیشگیرانه را از متصدیان نانوایی مطالبه کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باید از ورود افراد متفرقه غیر مسوول به داخل کارگاه نانوایی خودداری کرد چرا که احتمال بیمار بودن افراد متصور است.

رفعتی افزود: استفاده از ماسک و کلاه مناسب توسط شاغلان در نانوایی ها، شستشوی مکرر دست ها به فاصله هر نیم ساعت یک بار و تعویض و شستشوی روزانه لباس ها نیز مورد تاکید قرار گرفته است

وی اضافه کرد: تمامی تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان بر روی آن قرار می گیرد باید به صورت روزانه و قبل از آغاز فعالت، ضد عفونی و گند زدایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به ازدحام جمعیت و تشکیل صف در نانوایی ، باید رعایت فاصله نیم متری از یکدیگر توسط متصدی نانوایی گوشزد شود و مردم هم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

گرم کردن نان در خانه ویروس را از بین می‌برد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: گرم کردن نان در خانه یکی از روش های از بین بردن میکروب است اما پیش از آن باید اصولی رعایت شود.

آرزو کاوئی توضیح داد: باید پیش از خرید نان از تمیز بودن دست ها اطمینان داشت در غیر اینصورت باید دست ها را با آب و صابون شست همچنین نان را در داخل پارچه ای تمیز قرار داده و از قرار دادن آن بر روی صندلی و صندوق عقب خودرو پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه فریزکردن و سرما تاثیری در از بین رفتن میکروب نان ندارد اظهار داشت: یکی از عادات مرسوم مردم خرید نان بیش از حد نیاز مصرف و فریز کردن آن است در حالیکه بهتر است نان به اندازه نیاز خرید کرده تا هنگام مصرف تازه باشد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با این وجود باید افرادی که اقدام به فریز کردن نان می کنند باید نان در تیکه های کوچک داخل پلاستیک قرار دهند.

کاوه ئی ادامه داد: باید بسته بندی نان به صورت اصولی بوده تا نان با سایر مواد غذایی در تماس نباشد چرا که در غیر اینصورت احتمال آلودگی زیاد است.

وی گفت: نان را باید به قطعات کوچک تقسیم بندی کرد تا هنگام گرم کردن در داخل ماهی تابه، توستر یا ماکروفر گرما به تمامی نقاط آن یکسان برسد.

طبق گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا ۱۲ اسفند ، حدود هفت هزار و ۸۰۲ نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از چهار هزار و ۳۱۲ تن از آنها تست گرفته شده و یک هزار و ۵۰۱ نفر مورد مثبت کرونا اعلام شدند همچنین ۶۶ فوتی و ۲۹۱ بهبود یافته به ثبت رسیده است. 

تاکنون آزمایش سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در همدان مثبت بوده و این ویروس در همدان یک قربانی گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.