سید سعید شاهرخی سه شنبه شب با انتشار این پیام توییتری، افزود: شهر ملایر بازهم شایستگی خود را به جهانیان ثابت و شهر جهانی منبت را به نام خود ثبت کرد.

وی اضافه کرد: استان همدان به همت مردم پرتلاشش، با ۲ ثبت جهانی در صنایع دستی در کشور پیشتاز است.

ظهر امروز هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شورای جهانی صنایع دستی به تازگی سه شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ثبت کرد.

در این ارتباط منبت ملایر از استان همدان یکی از این سه شهر است که در فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت.

شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان با عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی قرار گرفتند.

اوایل دی ماه امسال بود که بازرسان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی منبت ملایر، وارد این شهر شدند.

در این بازدید یک روزه هیاتی متشکل از دکتر «غاده هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری پرونده ثبت جهانی منبت به ملایر سفر کردند.

بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، واحدهای نمایشگاهی، بازار مبل، چند واحد کارگاهی در سطح شهر، مرکز نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات و توسعه مبل و منبت دانشگاه ملی ملایر، واحدهای نمایشگاهی کوچه کارخانه قند، بلوار شهید بهشتی، مرکز فنی و حرفه ای آموزش خواهران و منبت کاری های سطح شهر بازدید کردند.

ملایر در اردیبهشت سال ۹۶ به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد و پس از آن پرونده ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت.

ملایر بیش از پنج هزار کارگاه تولید مبل و منبت، ۹ هزار استادکار و منبت کار و بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال در این رشته دارد.

ایران با ثبت ۱۱ شهر و سه روستای جهانی، با مجموع ۱۴ عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارد.

پیش‌تر تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع‌دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش‌بافی(گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در رشته زیلوبافی، روستاهای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله‌بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری هفت هزار ساله‌ در فهرست شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند.

اکنون شیراز، زنجان، قاسم آباد و ملایر به این شهرها اضافه شدند که این برای اولین بار است که شورای جهانی صنایع‌دستی چهار پرونده از ایران را به طور هم‌زمان مورد بررسی قرار داده است.

کشور چین با ثبت ۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.