جواد نوری اظهر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: محیط بان به عنوان پلیس طبیعت وظیفه حفاظت و حراست از حیات وحش و زیستگاه های آنها را بر عهده دارند همچنین با تخریب ها، آلودگی ها و تصرف غیرقانونی اراضی تحت مدیریت مقابله می کنند.

وی افزود: حضور این افراد در مناطق تحت مدیریت محیط زیست و مقابله با سودجویان و متعرضان به محیط زیست برخی مواقع سبب بروز درگیری و دیگر رخدادهای ناخوشایند می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، تشخیص و احصای نقاط ضعف و قوت در عملکرد نیروها، مستندسازی فعالیت ها به ویژه در زمان تشکیل پرونده های قضایی را نیازمند استفاده از فناوری و تجهیزات جدید، روزآمد و کارآمد دانست که نصب دوربین بر روی لباس محیط بان یکی از تجهیزات مؤثر است.

نوری اظهار گفت: این دوربین ها با مستندسازی نحوه رفتار محیط بانان در زمان کشف و تعقیب جرایم و همچنین رفتار متخلفان از قوانین محیط زیست، می تواند نقش تکمیلی در تحقیقات و کمک کننده در تصمیم مراجع قضایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: چراکه در بسیاری مواقع ممکن است به دلیل کمبود اسناد، محیط بانان نتوانند به خوبی در اجرای وظایف و تعقیب مجرمان موفق باشند و حتی در مسیر اجرای وظایف خود نیز متهم و محکوم به تحمل کیفر شوند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: این در حالیست که با استفاده از این دوربین ها احتمال کشف واقعیت و تصمیم گیری مناسب برای مراجع قضایی و سایر مراجع قانونی به خوبی فراهم می شود همچنین در بهبود فرآیندها و اقدامات سازمانی مؤثر واقع شود.

نوری اظهر بیان کرد: بنابراین فرماندهی یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد با تجهیز تمامی محیط بانان به این فناوری، آنها را از مزایای این تکنولوژی بهرمند کرده، مشکلات پیش روی محیط بانان را به تدریج کاهش دهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: این امر در حال حاضر باتوجه به بودجه های سازمانی در ستاد مرکزی در حال انجام است و در صورت تحویل تجهیزات به استان ها، اقدام های لازم برای بهره برداری از آنها صورت می گیرد.

وی یادآوری کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در گام نخست برای حفظ جان محیط بان‌ ها اقدام به تهیه و تحویل جلیقه ضد گلوله کرد و در گام دوم نیز نصب دوریین بر روی لباس محیط بانان را در حال اجرا دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط بانان بیشتر مواقع تنها هستند ولی شکارچیان دو یا سه نفری به شکار می روند، عنوان کرد: در پرونده‌های رسیدگی به تخلف که نیاز به شاهد است محیط‌بانان نمی‌توانند اقدامی کنند ولی مدارک به دست آمده از این دوربین‌ها می‌تواند در برخورد با متخلفان موثر باشد ضمن اینکه این دوربین‌ها جی پی اس دارند و برای کنترل محیط‌بانان هم می‌توان از آن استفاده کرد.

۷۵۲/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.