این روزها پارک ها و بوستان های شهر همدان به ویژه در ساعات پایانی شب مملو از دوره گردهایی است که به شکل های مختلف به تامین درآمد برای خود می پردازند.

فارغ از فعالیت همیشگی دستفروشان دوره گرد، جولان متکدیان، رمالان، دعانویسان، خنیاگران و آوازه خوان های دوره گرد و نوازندگان، هیاهوی کاذب را در سطح بوستان ها و پارک های همدان ایجاد کرده است.

تکدی گری، رمالی و دعانویسی از سایر شغل های کاذب به ویژه در ساعات شبانه در بوستان ها اوج گرفته و حتی به سفره مسافران و شهروندان همدانی نیز یورش برده است.

محصول اصلی برای فروش این افراد در واقع زبانشان است و با چرب زبانی و بکار بردن الفاظ محبت آمیز، به جلب رضایت مشتری خود برای دست به جیب شدن می پردازند.

«فالت بگیروم»، « نازخانم، آقای خوشتیب فالت بگیروم»، «فال بگیروم، بختت باز بشه» بیشترین عباراتی است که که رمال ها در مواجه با مردم و مسافران حاضر در پارک ها و بوستان ها بکار می برند.

حتی به محض پاسخ منفی از سوی مخاطبان، تقاضای دریافت میوه، غذا و سایر مواد خوراکی را می کنند که به ناچار و برای رهایی از سماجت آنها، داده می شود.

برخی از رمال ها هم با بغل داشتن بچه ای، آن را طعمه قرار داده و خطاب به مردم می گویند حداقل کمکی به این طفل معصوم کنید!

مشاهده های عینی نشان می هد که برخی از این رمال ها که به صورت تیمی و گروهی به بوستان ها می روند، با یک کودک و جابجایی آن در بغل یکدیگر، دست به کاسبی با ترفند کمک به «طفل معصوم» می برند.

اغلب آنها دارای گرداننده ارشد هستند که نسبت به تقسیمشان در سطح پارک و بوستان ها و چرخش های دوره ای برنامه ریزی و اقدام می کنند.

گویش آنها نیز نشان می دهد که بومی نبوده و اغلب از استان های جنوبی راهی همدان شده اند.

آب و هوای بکر همدان و برخورداری از امکانات اسکان در محیط باز نیز سبب شده تا نگران جا و مکان برای خواب و خوراک نباشند و بارها شاهد هستیم که در مکان هایی که امکان چادرزنی است، اسکان دارند.

آنچه مشخص است، رمال‌ها و دعانویس‌ها این روزها مشکلاتی را برای مردم و مسافران در پارک ها و بوستان های همدان ایجاد کرده اند و هیچ نهادی به ویژه شهرداری اقدام قانونی را صورت نداده است.

جولان رمال ها و دعانویس ها که همگی زن هستند و نوع پوشش آنها حتی از نقطه دور قابل تشخیص است، مشکی پوشانی هستند که تابستان دل انگیز همدان را مخدوش ساخته اند.

انتظار می رود شهرداری همدان اقدام لازم در این زمینه به ویژه در ساعات شب نشینی مردم در بوستان ها را انجام دهد تا آرامش شهروندان و مسافران با چنین صحنه هایی که توام با سماجت و مزاحمت است، مخدوش نشود.

۷۵۲۰/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.