به گزارش ایرنا، یکی از معضلات اساسی بخش کشاورزی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی است که موجب می شود اراضی حاصلخیز با تغییر کاربری از چرخه تولید محصولات زراعی و باغی خارج شود که برای مقابله با این روند جهاد کشاورزی با تشکیل ستاد صیانت از اراضی کشاورزی در حفظ اراضی موجود تلاش می کند.
البته تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مناطق مختلف کشور متفاوت است اما نمود آن در برخی از مناطق از جمله همدان بیشتر است و گرانی زمین ها و برخی مشکلات تولید موجب شده تا کشاورزی برای صاحبان اراضی کشاورزی دارای رونق نباشد و کشاورزان صرفه و صلاح خود را به فروش زمین و باغات ببینند.
بر اساس آخرین آمارهای موجود، استان همدان در گستره ای به مساحت 19 هزار و 491 کیلو مترمربع، 905 هزار هکتار از وسعت اراضی ملی را در خود جای داده است.
822 هزار هکتار این مساحت را مرتع، 42 هزار و 566 هکتار آن جنگل طبیعی، اراضی جنگلی و جنگل کاری های دست کاشت و 42 هزار هکتار نیز شامل اراضی شوره زار و بیابانی و بدون پوشش با رخ نمون سنگلاخی است.
همچنین در استان همدان 648 هزار هکتار اراضی زراعی و 64 هزار اراضی باغی وجود دارد که 54 درصد اراضی زراعی و 46 درصد منابع ملی هستند.
در همین راستا سامانه 131 جهادکشاورزی همدان برای حفاظت از اراضی زراعی و باغی راه اندازی شده و موضوعات و چالش های مطرح شده را به صورت دقیق، مستمر و کارشناسی دنبال می کند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز مانور گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان همدان به منظور جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی برگزار شد.
مهدی نیک مرادی افزود: 9 گشت برای حفظ اراضی در شهرستان های استان همدان مستقر شده و از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و 713 گروه روز گشت انجام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 312 هزار و 163 کیلومتر عملیات گشت زنی در سطح اراضی استان انجام شده است، اظهار داشت: 514 تماس نیز با سامانه 131 انجام شده که از این تعداد 336 مورد گزارش تغییر کاربری غیر مجاز بوده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون 55 فقره رای قلع و قمع در استان اجرا شده و 48 فقره نیز با اخذ دستور دادستانی و با هماهنگی نیروی انتظامی در راستای تبصره 2 ماده 10 قانون قلع و قمع انجام شده است.
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می شود که این میزان 9 درصد تولیدات کشور را شامل می شود.
میزان تولیدات زراعی این استان سالانه سه میلیون و 684 هزار تن است که رتبه ششم را در محصولات زراعی دارد.
همچنین میزان تولید محصولات دامی استان همدان 666 هزار تن است و این استان 22 درصد تولیدات دامی و رتبه نهم را در تولید این محصولات در کشور به خود اختصاص داده است.
میزان تولیدات باغی این استان 650 هزار تن است و همدان رتبه 13 را در کشور در این زمینه دارد.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.