محسن مصطفایی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: پارسال 500 هکتار از اراضی کشاورزی در استان اردبیل تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امسال تاکنون یک هزار و 200 هکتار از زمین های کشاورزی استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته، اظهار داشت: سه هزارو 880 هکتار از اراضی استان نیز برای تحت پوشش قرار دادن سامانه نوین آبیاری در مرحله قرارداد برای اجرا است.
او توسعه و گسترش سامانه نوین آبیاری را یکی از اولویت های مهم جهاد کشاورزی استان اردبیل بر شمرد و اضافه کرد: 18 هزار و 880 هکتار از اراضی کشاورزی استان هم در دست مطالعه برای تحت پوشش قرار دادن این سامانه است.
مصطفایی با رد این ادعا که گفته می شود 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: بر اساس بررسی های دقیق صورت گرفته کمتر از 70 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: یکی از مشکلات این سازمان در استان کمبود ناظر و کارشناس در حوزه سامانه نوین آبیاری است به طوری که برای این کار با این وسعت و حجم، تنها 16 ناظر و کارشناس در این حوزه فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: خشکسالی و کم آبی در ایران یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به روند روزافزون نیاز بخش های مختلف به آب، مشکل خشکسالی در سال های آینده حادتر نیز خواهد شد.
وی بیان کرد: کمبود نزولات آسمانی در کشور وعدم توزیع مناسب ‌زمانی ومکانی بارش ها و بروز خشکسالی‌های متعدد در سال های اخیر باعث شده ضرورت تبدیل روشهای آبیاری سنتی به روشهای نوین آبیاری بیش از پیش احساس شود.
وی با اشاره به مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب و ذخیره بهینه آب، کاهش مصرف نهاده های کشاورزی، افزایش عملکرد، کنترل آفات و بیماری ها وعلف های هرز، حفظ خاک و پوشش گیاهی، افزایش بهره وری آب، توجیه اقتصادی تولید و یکنواختی آبیاری از مزایای بهره مندی از این روش هاست.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را در کشور دارد.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.